CRONICĂ DE FILM: Tânărul Jung

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai recent film al lui David Cronenberg, „Metodă periculoasă“, şi-i alege ca personaje pe celebrii Jung şi Freud, precum şi pe frumoasa femeie care a dus la despărţirea lor.

Pare oarecum surprinzător acest subiect - disputa dintre Freud şi Jung - pentru reputatul regizor canadian David Cronenberg, maestru al thrillerului - SF, horror sau psihologic -, precum şi minuţiozitatea, încununată cu reuşită, cu care îl tratează. Este pentru prima oară când cineastul îşi explorează obsesiile prin intermediul unui film de epocă, başca şi biografic.

La o privire mai atentă, însă, Cronenberg nu se îndepărtează de principalele sale teme, pe care le-a urmărit cu obstinaţie de-a lungul unei cariere de decenii. Opera canadianului este una dintre cele care se pretează cel mai bine unei analize cu instrumentele psihanalitice, aşa că o călătorie la izvoarele psihanalizei efectuată de Cronenberg era binevenită. Orice mare cineast simte, la un moment dat, nevoia unui excurs într-un film de epocă, iar Cronenberg, cu această „Metodă periculoasă", nu face excepţie.

Ceea ce diferă acum este modul de prezentare, ambalajul cu alte cuvinte. Flamboaianţei vizuale şi scenelor dure şi intense - câteodată greu de suportat - din filme ca „Videodrome", „The Fly"/ „Musca", „Dead Ringers"/ „Inseparabilii", „M. Butterfly", „Crash", „eXistenZ" sau „Spider" le-au luat locul o eleganţă a tratării şi o compoziţie riguroasă, potrivite, de altfel, cu belle epoque-ul în care se desfăşoară acţiunea. „Cuminţirea" stilului cineastului era de altfel vizibilă de la precedentele sale două filme, thrillerele psihologice „A History of Violence"/ „Umbrele trecutului" şi „Eastern Promises". Doar scenele de sălbatică isterie sexuală ale Keirei Knightley mai amintesc de secvenţele şocante care au fost, multă vreme, „marca" regizorului.

Un triunghi intelectual

Personajele centrale ale filmului sunt două dintre figurile iconice ale secolului XX, Freud şi Jung, nume despre care tot omul a auzit câte ceva, chiar dacă n-a citit niciun rând. Îi vedem pe cei doi, însă, în primul rând ca pe nişte oameni, care habar n-au cât de importanţi vor deveni. Jung (Michael Fassbender) este tânăr şi nesigur pe el, frământat de calea pe care trebuie s-o urmeze. La rândul său, Freud (Viggo Mortensen, la a treia colaborare cu Cronenberg), deşi are o carieră în spate, este victimă a propriilor hachiţe şi a fixaţiei pentru ceea ce a descoperit deja.

Cea care-l va scoate pe tânărul Jung de pe făgaşul normal al unei cariere de medic banale este evreica (originară din Rusia) Sabina Spielrein - frumoasă, deşteaptă şi... bolnavă psihic. Pentru Keira Knightley, este încă un rol extrem de provocator, după cele din „Atonement"/ „Remuşcare" şi „Ducesa".

Mare parte din succesul filmului se datorează unui alt nume important aflat pe generic: scenaristul Christopher Hampton, care-şi ecranizează propria piesă de teatru, „The Talking Cure"/ „Terapia prin vorbire". Hampton este un maestru al adaptărilor („Legături primejdioase" regizat în 1988 de Stephen Frears, „Atonement"), dar şi regizorul unuia dintre cele mai bune filme din anii '90, „Carrington" (1995).

Info:

Metodă periculoasă / A Dangerous Method (coproducţie, 2011)

Regia: David Cronenberg
Cu: Keira Knightley, Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Vincent Cassel
Rulează la: Hollywood Multiplex Bucureşti Mall

Filmul preferat, Maria Dinulescu, actriţă

- Maria Dinulescu s-a născut la Ploieşti, pe 2 mai 1981.
- A urmat Şcoala Generală nr. 1 din Vălenii de Munte, Colegiul Naţional „Nicolae Iorga" din Vălenii de Munte (1995-1999), Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale" din Bucureşti (secţia Actorie Teatru şi Film), 1999-2003.
- Roluri în telenovele, dar şi în mai bine de 30 de lungmetraje, scurtmetraje, videoclipuri şi reclame i-au consolidat cariera şi au transformat-o într-una dintre cele mai apreciate actriţe tinere ale României.
- Încă din timpul facultăţii, a jucat în scurtmetraje româneşti importante: „Stejarii verzi", regia Ruxandra Zenide, „Poveste de la scara C", regia Cristian Nemescu, „Trafic" (Palme d'Or la Cannes), regia Cătălin Mitulescu.
- Rolul principal în lungmetrajul „California Dreamin'" (2007), filmul regretatului Cristian Nemescu, o impune definitiv pe tânăra actriţă.
- Un alt rol de referinţă a fost cel din filmul lui Adrian Sitaru, „Pescuit sportiv" (2009).
- A apărut şi într-un videoclip al celebrei trupe britanice Depeche Mode.

Top 10 filme care m-au marcat

1. Unchiul meu (Franţa, 1958), regia Jacques Tati
2. 8½ (Italia, 1963), regia Federico Fellini
3. Play Time (Franţa, 1967), regia Jacques Tati
4. Vorbeşte cu ea (Spania, 2002), regia Pedro Almodovar
5. Visătorii (coproducţie, 2003), regia Bernardo Bertolucci
6. Eu, tu şi toţi cei pe care-i ştim (SUA, 2005), regia Miranda July
7. Labirintul lui Pan (Spania, 2006), regia Guillermo del Toro
8. Taxidermia (Ungaria, 2006), regia György Pálfi
9. Breath (Coreea de Sud, 2007), regia Kim Ki-duk
10. Miracolul de la Sf. Anna (SUA, 2008), regia Spike Lee

Top 5 regizori

1. Jacques Tati (1907-1982)
2. David Lynch (n. 1946)
3. Bernardo Bertolucci (n. 1940)
4. Radu Mihăileanu (n. 1958)
5. Quentin Tarantino (n. 1963)

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite