Ceea ce vor să spună în noul lor film Fraţii Wachowski (să le spunem încă aşa, deşi între timp Larry şi-a făcut schimbare de sex şi a devenit Lana Wachowski) este simplu. Capitalismul este rău, în goana sa după profit şi lipsa totală de scrupule. El a cotropit acum întreaga planetă, care se află în momentul în care nivelul resurselor este depăşit de cel al necesităţilor fiinţelor umane care o suprapopulează.

Homo homini lupus

Ne putem imagina aşadar (scenariul celor doi este în întregime original) că acest sistem capitalist este, de fapt, extins, fără ca noi s-o ştim, la nivelul întregii galaxii şi se ghidează după aceeaşi lege implacabilă a profitului cu orice preţ. În această fabulaţie, planeta noastră, Terra, nu este altceva decât o „fermă“ pentru colectare de material genetic pur, pe care o firmă interstelară a „însămânţat-o“ cu multă vreme în urmă, după ce mai întâi a stârpit dinozaurii.

Cei care ne exploatează sunt, de fapt, adevărata rasă umană, iar noi nu suntem decât nişte „corcituri“ cu o populaţie indigenă inferioară, suficient de buni însă pentru a asigura „nectarul“ obţinut din genele noastre; acesta le este necesar fiinţelor superioare pentru a-şi prelungi viaţa cu cât mai multe milenii. Procedeul se numeşte „recoltare“, este nedureros dar duce la extincţia întregii specii, iar acum, pentru că nivelul cerinţelor l-a depăşit pe cel al resurselor, i-a venit momentul.

Regina şi omul-lup

Împotriva acestei realităţi se va ridica Jupiter Jones (Mila Kunis), o fată umilă din America, dar care află tam-nisam că este reîncarnarea unei regine din Cosmos, prin urmare are drepturi asupra unei părţi importante din moştenirea dinastiei Abraxas, care include Terra. Filmul spune povestea „ascensiunii“ lui Jupiter, a felului în care ea îşi clamează drepturile şi moştenirea, precum şi a luptei sale cu maleficul Balem Abrasax (Eddie Redmayne), unul dintre fiii fostei regine – un „capitalist“ veros, care-şi doreşte musai să „recolteze“ Terra şi să stoarcă tot profitul posibil de pe urma ei. În acest demers, tânăra Jupiter este ajutată de descurcăreţul Vânător Caine Wise (Channing Tatum), un aşa-numit „hibrid“ (om-lup), de care se şi îndrăgosteşte în cele din urmă.

Din păcate, critica pe care cei doi Wachowski o fac capitalismului – desigur terestru, considerat însă agonizant – este destul de grosieră, departe de subtilitatea pe care o dovediseră cel puţin în primul „Matrix“ (1999), la rândul său un pamflet anticapitalist şi anticorporatist bine camuflat. În plus, li se poate reproşa şi o poziţie oarecum imorală şi ipocrită, cei doi „fraţi“ fiind, totuşi, autorii unora dintre cele mai profitabile filme din istorie. Scenariul este îngrozitor de subţire şi de repetitiv, iar decorul întregii poveşti este cel tipic pentru space opera (subgen science fiction eminamente pueril, care a înflorit în literatură în anii ’30, iar în cinematografie a fost impulsionat de succesul neaşteptat al „Star Wars“).

Se „ridică“ Jupiter sau Cea mai bogată dintre pământence

Desigur, Andy şi Lana îşi propun să aducă genul în secolul XXI, dar suntem departe de subtilitatea şi autoironia care au asigurat anul trecut succesul „Gardienilor galaxiei“ (ce putea fi încadrat oarecum similar). Efectele speciale sunt într-adevăr spectaculoase, dar nu mai au nimic revoluţionar (aşa cum fusese cazul epocalului „Matrix“, un veritabil fenomen şi din acest punct de vedere) şi, ţinând cont de puerilitatea şi lipsa totală de imprevizibil a scenariului, nu reuşesc în cele din urmă decât să obosească teribil.

Autorii au dorit ca titlul filmului să poată fi citit în mai multe feluri: eroina principală are ascendentul în Jupiter (lucru fără semnificaţie însă pe parcurs, ca şi pasiunea pentru astronomie moştenită de la tatăl său), dar „ascending“ se numeşte şi procedura birocratică intergalactică prin care prinţesa trebuie să-şi redobândească drepturile; totodată, înfruntarea finală cu exponentul capitalului Balem Abrasax are loc pe suprafaţa planetei Jupiter (care, de altfel, în realitate nici nu are suprafaţă solidă!).

Apropo de „ascending“, cea mai reuşită scenă a filmului este cea în care procedura de obţinere a hârtiilor pentru Jupiter parodiază şi satirizează exasperanta birocraţie cu care ne confruntăm pe Pământ. Încă o dovadă că cei doi regizori au vrut de fapt să ne vorbească despre noi, dar din păcate, aşa cum spuneam, cu o floare nu se face primăvară.

Info

Ascensiunea lui Jupiter / Jupiter Ascending (SUA, 2015)
Regia: Andy Wachowski, Lana Wachowski
Cu: Mila Kunis, Channing Tatum, Eddie Redmayne

3 stele