Articol publicitar

Vieţi schimbate prin educaţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
advert

Poveştile lor sunt lecţii de viaţă. Exemple despre cum să lupţi şi să învingi pentru a avea un trai mai bun. Ei sunt copiii din cadrul proiectului „Viitor prin şcoală”.

O ŞANSĂ PENTRU SUTE DE COPII

Unul dintre eroii noştri este Ion, un copil minunat de 12 ani. Îşi păstrează zâmbetul, chiar dacă duce pe umeri greutăţi de adult. Crescut doar de bunică, el încearcă să fie bărbatul casei şi să o ajute. Lipsit şi de resurse financiare, şi de ajutor în efectuarea temelor, Ion voia să se retragă din universul şcolar. Acum reuşeşte să ţină gospodăria şi să vină la programul de „Şcoală după Şcoală” creat prin proiectul finanţat din fonduri europene. Acum este bucuros. Că poate să pună întrebări şi că are cine să-i dea răspunsuri, că primeşte rechizitele de care are nevoie, şi chiar o masă caldă zilnic.

Cifrele privind numărul copiilor care au nevoie de sprijin educaţional, fiind expuşi riscului de abandon şcolar, sunt dramatice. Unii sunt ruşinaţi de faptul că nu ştiu. Alţii nu au curajul să întrebe, nu au suficientă încredere în forţele proprii. De cele mai multe ori, aceştia provin din familii cu posibilităţi modeste. Părinţii nu au loc de muncă stabil şi nici pregătire educaţională temeinică, sau sunt plecaţi în străinătate.

Anca Stamin, coordonatorul proiectului „Viitor prin şcoală”, a explicat că a vrut să răspundă acestei realităţi dure, oferind o şansă copiilor vulnerabili. Proiectul îi ajută să rămână la şcoală şi să acceadă la niveluri mai înalte de educaţie, iar pe termen lung să aibă o profesie, un viitor. Sprijinul educaţional este adaptat vârstei şi nivelului şcolar pe care le au. De exemplu, pentru antepreşcolari şi preşcolari se organizează săptămânal activităţi de dezvoltare socio-emoţională, dezvoltare a motricităţii şi limbajului.

advert

AI CARTE, AI PARTE

În cadrul programului de tip „Şcoală după Şcoală”, elevii primesc ajutor la pregătirea temelor, recuperează dificultăţile de învăţare, au activităţi recreative şi de socializare.

Cei care nu au finalizat învăţământul obligatoriu şi au depăşit vârsta de frecventare pot veni la cursuri de tip „A Doua Şansă”, unde beneficiază de sprijin material, o masă caldă sau suport financiar pentru asigurarea nevoilor imediate.

Nici părinţii copiilor respectivi nu sunt ignoraţi. Ei participă la programe de educaţie parentală pentru a construi relaţii sănătoase cu fiii şi fiicele lor şi pentru a le fi alături să se dezvolte atât în planul gândirii, cât şi social, emoţional şi fizic.

Viaţa de şcolar nu este simplă nici pentru Cătălin. Are 8 ani şi este elev în clasa a doua. Curajosul nostru poartă o traumă mare – experienţa unui incendiu. În urmă cu doi ani, casa din chirpici, în care locuia alături de părinţi şi de cei trei fraţi ai săi, a luat foc. Catălin era singur, părinţii fiind la muncă. A reuşit să-şi salveze trupul, dar sufletul şi casa nu. După coşmarul trăit, întâmpina dificultăţi mari de concentrare. Îi era greu să rezolve sarcinile şcolare. Acum, după mai bine de un semestru de când frecventează programul „Şcoală după Şcoală”, Cătălin reuşeşte să rezolve din ce în ce mai multe cerinţe la şcoală, iar experţii îl ajută atât pe plan social, cât şi la învăţătură.

În aproape 11 luni de implementare, 889 de persoane (630 copii şi tineri, 164 părinţi şi reprezentanţi ai copiilor) au beneficiat de sprijinul proiectului „Viitor prin şcoală”.

„Avem credinţa că la finalul celor trei ani de proiect, prin sprijinul acordat copiilor la nivel educativ, prin transformarea mediului şcolar într-unul prietenos, prin formarea cadrelor didactice, prin formarea de reţele de colaborare interinstituţională, se va diminua abandonul şcolar şi va creşte accesul copiilor şi tinerilor la niveluri de educaţie superioare şi ulterior, pe piaţa muncii”, a relatat Anca Stamin, coordonatorul proiectului.

advert

CONTEXT

Viitor prin şcoală” este proiectul organizaţiei „Salvaţi Copiii”, finanţat din fonduri europene din cadrul programului „Şcoală pentru toţi”, finanţat din Axa Prioritară 6 „Educaţie şi competenţe” a programului Operaţional Capital Uman. Proiectul se derulează pe o perioadă de 3 ani şi urmăreşte să asigure accesul la educaţie pentru copiii şi tinerii care provin din comunităţi defavorizate, preponderent din mediul rural şi urban mic.

Cu o valoare totală e peste 8 milioane lei., „Viitor prin şcoală” este destinat unui număr de 876 copii şi tineri, 277 de părinţi şi reprezentanţi ai copiilor, 126 de cadre didactice şi cadre de sprijin din Mureş (localităţile Bahnea şi Idiciu), Braşov (Viştea de Jos), Vaslui (Negreşti), Hunedoara (Lupeni), Dâmboviţa (Târgovişte) şi Suceava (Suceava).

Acest articol face parte din Campania Ministerului Fondurilor Europene, “Bani europeni pentru idei româneşti” şi a fost publicat pe www.adevarul.ro, în cadrul proiectului

"Descoperă Programul Operaţional Capital Uman” (cod MySMIS 125486), cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020.

Imagine indisponibilă
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite