Sânziana a căpătat şansa să meargă la şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grădiniţa nu ar trebui să fie un lux şi nu ar trebui să fie o glumă, spun specialiştii în educaţia timpurie de la „Salvaţi Copiii“. Accesul la acest tip de serviciu împreună cu un ghiozdan de rechizite pot reduce semnificativ abandonul şcolar. În afară de acestea, Sânziana, în vârstă de 6 ani, a avut nevoie şi de acceptul tatălui pentru a putea studia.

Mii de copii din România nu ajung nici măcar în clasa pregătitoare sau abandonează şcoala încă din ciclul primar pentru că nu fac faţă cerinţelor de la clasă. Una dintre principalele cauze este lipsa accesului la o grădiniţă sau alt serviciu educaţional, fie din cauză că familiile lor nu şi-au permis costurile, fie pentru că părinţii sunt extrem de conservatori.

Acesta este şi motivul pentru care Organizaţia „Salvaţi Copiii“ a dezvoltat programul „Grădiniţe Estivale“ încă din 1999, care a avut 7.500 de beneficiari cu vârste între 4 şi 7 ani până în prezent. Iar dintre cei care au participat în ultimii 5 ani, 93% sunt încă în şcoală. Aşadar, scopul iniţiativei este de a-i apropia de şcoală pe copiii din familii sărace şi marginalizate, unii dintre ei fiind discriminaţi şi pentru că sunt de etnie romă sau pentru că trăiesc în locuinţe improvizate la marginea Bucureştiului.

Cu toate astea, părinţii fac eforturi în fiecare zi pentru a-i aduce pe cei mici la şcoală ca să aibă un viitor mai bun decât ei. Majoritatea au între patru şi opt clase, iar singurele munci pe care le pot face sunt cele necalificate. Taţii lucrează mai degrabă în construcţii, în timp ce mamele fac curăţenie pe  scările de bloc sau îngrijesc de casă şi de copii. O altă categorie vizată este cea a fetelor din familii extrem de conservatoare, unde părinţii nu le lasă la şcoală pe motiv că, în viziunea lor, ar trebui să înveţe cum să fie gospodine şi mame, nu să citească şi să socotească.

Tatăl Sânzianei nu voia ca ea să meargă la şcoală

Una dintre acestea este şi Sânziana, în vârstă de 6 ani. O copilă în rochie roz şi cu cozi împletite până la brâu care aleargă de colo-colo în curtea şcolii, întrebând cine vrea să se joace cu mingea. Până în această vară nu a avut niciun contact cu sistemul educaţional sau cu orice alt univers în afară de familie şi copiii din faţa blocului din Giurgiu. Acum, însă, îşi doreşte să fie învăţătoare.

Tatăl Sânzianei considera că o fată nu are ce să caute la şcoală, însă la insistenţele mamei şi ale asistentului social, Mihaela Bulai, care a mers constant să discute cu acesta, şi-a dat seama că trebuie să-şi lase copila la studii, dacă îşi doreşte o viaţă mai uşoară pentru ea. Familia Sânzianei s-a mutat din Giurgiu în Capitală în urmă cu câţiva ani pentru a avea un trai mai decent. Bărbatul munceşte la negru ca zilier, iar mama stă acasă şi are grijă de Sânziana şi de sora ei mai mică.

Ce învaţă copiii

Programul „Grădiniţie Estivale“ se desfăşoară vara, timp de 40 de zile, de luni până vineri, câte patru ore pe zi. Aici copiii beneficiază de atenţia unui educator şi a unui asistent social calificaţi, dar şi a adolescenţilor care fac voluntariat.

Liliana Bibac, coordonatoarea programului, spune că provocarea cea mai mare este la început. „Câţiva dintre ei nu au văzut nici măcar cum arată o toaletă în interior sau nu s-au spălat niciodată cu săpun lichid. În prima săptămână, provocarea este să-i obişnuim cum să folosească o toaletă şi închidă robinetul de la chiuvetă. O altă problemă este cu întârziatul. La început, ajung după o oră-două de la începerea activităţilor. Asta se întâmplă pentru că mulţi dintre copii şi părinţi nu ştiu cum să-şi organizeze timpul în funcţie de un program. Nu au fost nevoiţi până acum. Începând cu trezitul de dimineaţă, folosirea zilnică a transportului în comun şi până la sosirea la timpul stabilit pentru începerea cursurilor“, mărturiseşte Liliana.

Practic, aici copiii învaţă cum să se comporte atunci când vor intra în colectivul unei grădiniţe sau al unei şcoli, dar şi să ţină pasul cu pretenţiile învăţătorului. „Îi învăţăm cum să stea corect în bancă, cum să mănânce la masă, să asculte părerea celui de lângă ei şi cum să se joace fără a exclude pe nimeni. De asemenea, le transmitem noţiuni de bază pentru un viitor şcolar precum numerele, culorile sau cum să facă linii şi bastonaşe şi să decupeze figurine“, spune educatoarea Claudia Băcălaşu. Însă intervenţia este susţinută şi  după aceea, adaugă Liliana Bibac. „Îi susţinem cu un pachet de bază de rechizite în primii ani de şcoală şi ţinem legătura cu ei pentru a ne asigura că merg la şcoală. De asemenea, comunicăm constant cu părinţii. Pe unii dintre ei îi ajutăm chiar şi pentru a depune cerere pentru venitul minim garantat sau, dacă au măcar opt clase, să aplice pentru o slujbă“.

Singura diferenţă dintre copiii noştri şi alţii din medii mai înstărite este că ei se bucură mai mult de o masă caldă sau de creta colorată. (Liliana Bibac, coordonatoarea programului „Grădiniţe Estivale“
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite