Părinţii cer eliminarea mediei din gimnaziu din calculul mediei de admitere la liceu

Părinţii cer eliminarea mediei din gimnaziu din calculul mediei de admitere la liceu

FOTO: pagina de Facebook/ Iulian Cristache

Media obţinută de elevii de clasa a VIII-a la examenul de Evaluare Naţională (EN) şi media pe care au avut-o la clasă în gimnaziu arată că notarea copiilor este foarte diferită. Cel puţin asta arată o analiză a Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR).

Concret, unul din 3 copii a avut medii cu peste trei puncte mai mari la clasă faţă de cele obţinute la examen. Mai mult, în total, 50 la sută din copii au avut medii mai mari cu cel puţin un punct faţă de cele obţinute la Evaluarea Naţională. 
 
Drept urmare, reprezentanţii CDR au propus Ministerului Educaţiei eliminarea mediei din gimnaziu din calculul mediei de admitere la liceu, în condiţiile în care aceasta însumează 20% din valoarea notei de intrare la liceu, iar 80%, media de la examen. În plus, reprezentanţii asociaţiilor părinţilor spun că cer şi ei luarea unei astfel de măsuri de ceva timp.
 
Experţii în Educaţie atrag astfel atenţia că notele reale ale elevilor sunt cele de la Evaluarea Naţională. „Diferenţa între notele de la clasă şi notele de la examen este foarte mare. An de an noi păcălim copiii prin notarea de la gimnaziu”, a declarat Măriuca Talpeş, liderul pe Educaţie al CDR.
 
Părinţii vor schimbare
 
Atât părinţii, cât şi reprezentanţii acestora sunt supăraţi şi spun că de mult timp atrag atenţia ministerului Educaţiei asupra necesităţii schimbării sistemului de notare a elevilor şi scoaterea ponderii de 20% din media pentru intrarea la liceu, doar că miniştrii, unul după unul, s-au opus acestei idei, punctează aceştia. „Federaţia Naţională a Părinţilor a încercat în ultimii patru ani să scoată acest procent. Ministerul Educaţiei nu şi-a dorit asta, explicând că unii elevi buni pot fi emoţionaţi şi să nu dea randament maxim la EN şi atunci, media claselor V-VIII îi ajută. Acesta a fost singurul argument oferit de către minister”, susţine preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi  din România, Iulian Cristache. 
 
La nivel naţional însă, cei mai mulţi dintre părinţi doresc să se renunţe la acest procent şi să se dea în schimb examen de intrare la liceu, dar decidenţii se opun. „Dacă vorbim de diferenţă de trei puncte între media de la clasă şi cea de la EN, vorbim clar de o supraevaluare a elevilor din partea cadrelor didactice dar nu am fost luaţi în seamă de către Minister”, a mai adăugat Cristache. 

„Mai mult, diferenţa de trei puncte dintre media în gimnaziu şi media de la Evaluarea Naţională măsoară o problemă şi mai adâncă: lipsa de cunoştinţe şi analfabetismul funcţional al elevilor”, este de părere şi profesorul Marian Staş. 
 
Problematica evaluare a elevilor
 
În gimnaziu, notele elevilor sunt umflate artificial, fiind în joc imaginea şcolii dar şi pentru a-i mulţumi pe părinţi, mai spune Marian Staş. Reprezentanţii părinţilor atrag şi ei atenţia că mulţi dascăli sunt subiectivi în ceea ce priveşte notarea la clasă, unii ţinând cont de comportamentul elevului în notarea acestuia în timp ce alţi profesori oferă note mult mai mari pentru încurajarea copiilor. Nimic mai greşit, spun experţii, întrucât astfel „părinţii şi elevii ajung să aibă o părere distorsionată asupra nivelului de pregătire al elevilor”, este de părere  specialistul în Educaţie, Ştefan Vlaston. 
 
Soluţiile pe care ministerul le ignoră
 
În ceea ce priveşte situaţia notelor mici la EN, experţii în Educaţie dar şi reprezentanţii părinţilor identifică câteva soluţii. Elevii care merg spre diferite profile ar trebui să dea examen la materiile importante de la profilul liceului unde vor să intre, nu obligatoriu la Matematică. „Nu ştiu de ce trebuie ca toţi elevii să dea examenul la Matematică. Ar fi normal ca elevii să îşi aleagă o disciplină pentru profilul ales. Eu am prins şapte miniştri ai Educaţiei, cărora le-am propus asta. Niciunul nu a dorit această variantă”, atrage atenţia Cristache. 
 
În plus, evaluarea progresului şcolar al elevilor ar trebui să fie una obiectivă, standardizată şi unitară şi s-ar putea realiza prin aplicaţii informatice, propun specialiştii.  „Standardizarea notării se poate realiza prin sistemul informatic, trebuie doar să se vrea”, este de părere Vlaston. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: