Ce salarii vor avea profesorii din 2019

Ce salarii vor avea profesorii din 2019

Ce salarii vor avea profesorii din 2019/ Imagine de Arhivă

Profesorii vor avea lefuri mai mari cu 25% în 2019. Cel puţin aşa susţine Lia-Olguţa Vasilescu, ministrul Muncii. Concret, oficialul spune că cea mai mare creştere a salariului brut va fi pentru profesorii universitari - 693 lei, ajungând la 9.289 lei. În ceea ce priveşte asistenţii universitari, ei vor beneficia de o creştere de 141 lei, urmând să primească  3.700 lei.

Ştiri pe aceeaşi temă

 De asemenea, profesorii cu studii superioare de lungă durată vor avea o creştere de 343 lei, urmând să ia 4.477 lei. Cât despre dascălii debutanţi, aceştia vor beneficia de o creştere ceva mai mică şi-anume de 168 lei, ajungând la 3.237 lei. Potrivit ministrului, „multe dintre aceste salarii vor continua să crească până în 2022”.

Un profesor din Occident câştigă între 3.000 şi 7.000 de euro
Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, subliniază că „România a depăşit câteva ţări din estul Europei la nivelul de salarizare pentru profesori, însă faţă de majoritatea ţărilor din Europa suntem tot la un nivel scăzut. În Germania sau Luxemburg un profesor de liceu câştigă între 3.000 şi 7.000 de euro brut“, arată sindicalistul.

La rândul său, Cornelia Popa Stabri, care activează în aceeaşi federaţie de sindicate, afirmă că măririle de salarii pentru cadrele didactice nu sunt într-atât de pompoase precum vrea să arate ministrul Muncii. „Practic, vorbim de o mărire de 25% a salariului brut din totalul cuantumului promis de Ministerul Muncii până în 2022. Aşadar, nu este o noutate. De subliniat, însă, este că personalul didactic se află în continuare în ultima treime a funcţionarilor publici, cu un coeficient extrem de mic în grila salarizării. Or, asta nu arată decât faptul că în România profesorii nu sunt apreciaţi la adevărata lor valoare“, explică Stabri.

Creşteri salariale pentru unii, piederi de posturi pentru alţii

Sindicalista mai punctează că aceste creşteri ascund în spate o problemă gravă a sistemului educaţional: comasările de şcoli. „Creşterile salariale vin cu un preţ, şi-anume: comasările de şcoli, respectiv reducerea de personal didactic şi nedidactic. E un fenomen raportat tot mai des din mediul rural, respectiv liceele tehnologice din urban. Eu înţeleg că autorităţile doresc să eficientizeze resursele de personal, dar să închizi şcolile din sate şi a-i forţa pe copii să facă naveta către şcoala din satul învecinat nu reprezintă o soluţie. Aceste comasări se fac fără niciun studiu de impact în prealabil“, conchide Stabri.

Totodată, reprezentanţii Societăţii Academice din România (SAR) punctează că nu este îndeajuns mărirea salariilor pentru a creşte calitatea procesului de învăţare, ci trebuie îmbunătăţită formarea continuă şi iniţială a profesorilor. „Noi nu ştim ce vrem de la dascăli. Mai exact, nu ştim în ce masură vrem să fie buni pedagogi, şi-n ce măsură vrem să fie specialişti în domeniile lor. De asemenea, trebuie să reformăm modulul psiho-pedegogic. Nu-i posibil ca un profesor să obţină certificatul după doar câteva ore de practică la clasă“, subliniază Alexandru Manda, expert în Educaţie în cadrul SAR.

“România nu va reuşi astfel să facă atractivă cariera didactică pentru absolvenţii de top. E nevoie de salarii mai mari la intrare şi de mult mai mult respect pentru educatori şi învăţători. Recompensăm vechimea, nu calitatea. Dacă vechimea înseamnă calitate, atunci cei mai buni profesori, seniorii, ar trebui repartizaţi către grădiniţele si şcolile unde este cea mai mare nevoie de ei şi de experienţa lor”, atrage atenţia şi preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie, Daniela Vişoianu.

Recompensăm vechimea, nu calitatea. Dacă vechimea înseamnă calitate, atunci cei mai buni profesori, seniorii, ar trebui repartizaţi către grădiniţele si şcolile unde este cea mai mare nevoie de ei şi de experienţa lor

Daniela Vişoianu (preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie)

citeste totul despre: