Vacanța mare devine tot mai scurtă. Inflația și prudența consumatorilor afectează turismul
0Perioada de vară este, prin definiție, și sezonul vacanțelor, ceea ce este așteptat să genereze încasări mulțumitoare pentru industria turismului, însă anul acesta lucrurile stau cu totul altfel.
Există mai multe provocări care încurcă inclusiv așteptările investitorilor, consideră Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.
Temperaturi record, prețuri în creștere la cazări și atracții turistice supraaglomerate sunt doar câteva aspecte care pot descrie destul de bine actuala perioadă de vacanțe. Având în vedere această situație, se poate spune că minusurile au efect asupra rezultatelor financiare ale celor mai cunoscute companii din domeniul ospitalier?
În urma redresării inegale a sectorului hotelier din SUA după pandemie, călătoriile de afaceri și-au revenit, reducând decalajul de performanță față de hotelurile de agrement. Cu toate acestea, în ciuda acestei tendințe pozitive, performanța generală a sectorului rămâne sub nivelurile prepandemice, previziunile pentru 2024 ajustând așteptările în jos.
Valorile sunt variate, unele regiuni înregistrând o majorare a veniturilor, în timp ce altele înregistrează o scădere, influențată de factori economici precum inflația și ratele de economisire. În plus, o scădere notabilă a volumului tranzacțiilor din sectorul hotelier evidențiază provocările permanente ale domeniului.
De exemplu, Lemon Tree Hotels, un lanț hotelier din India, a suferit o scădere pe 8 august la un minim de peste două luni, după ce profitul său a scăzut, ratând estimările analiștilor. Profitul net al operatorului de hoteluri de lux a scăzut cu 28,6% de la an la an în trimestrul încheiat în iunie 2024. În același timp, cheltuielile totale ale grupului au crescut cu 30%.
Pe de altă parte, acțiunile Airbnb s-au depreciat pe 7 august, pe măsură ce investitorii au interpretat rezultatele mixte ale celui de-al doilea trimestru, cu profituri care au fost mai slabe decât se prognoza. De asemenea, compania a avertizat că observă o încetinire a cererii în SUA, arată Radu Puiu.
Rezervări mai puține și mai scurte
Directorul executiv al companiei, Brian Chesky, a afirmat că au observat termene de rezervare mai scurte la nivel global și unele semne de încetinire a cererii din partea oaspeților din SUA, iar perspectivele companiei pentru al treilea trimestru încorporează tendințele recente. Acest lucru se întâmplă în ciuda entuziasmului provocat de Jocurile Olimpice și de creșterea puternică din regiunile America Latină și Asia Pacific.
Al doilea trimestru a adus o continuare a unei tendințe mai lente a creșterii rezervărilor pentru Airbnb. Valoarea totală a tuturor rezervărilor prin intermediul Airbnb a crescut cu 11% de la an la an, ajungând la 21,2 miliarde de dolari pentru perioada de trei luni. Aceasta reprezintă o scădere față de creșterea de 12% a rezervărilor din primul trimestru, de 15% în ultimul trimestru din 2023 și de 17% în al treilea trimestru din 2023.
Comentariul Airbnb este foarte probabil să alimenteze și mai mult teza de slăbire a consumului adoptată de mulți participanți la piață în acest moment. Un alt aspect ce trebuie subliniat este acela că ritmul de creștere Airbnb încetinește pe măsură ce elementul de „revenge travel” (călătorii mai frecvente decât în perioada prepandemică, populația dorind să compenseze după lockdown) se estompează.
Booking a raportat o creștere mai lentă decât cea preconizată a numărului de nopți de cazare rezervate. Compania a declarat că a observat o „slăbiciune” în călătoriile europene, punctează analistul din cadrul XTB România.
Un nou raport al Comisiei Europene de Călătorii privind cheltuielile de turism și tendințele de călătorie, publicat în al doilea trimestru al anului 2024 și prezentat de Bloomberg, confirmă faptul că cererea pentru regiune continuă să crească.
Potrivit raportului, se estimează că turiștii internaționali vor cheltui anul acesta în Europa o sumă record de 800 de miliarde de euro, ceea ce reprezintă o creștere de 37% față de nivelul de 583 de miliarde de euro înregistrat înainte de pandemie, conform datelor Organizației Mondiale a Turismului a Organizației Națiunilor Unite.
Reducerea dobânzilor, impulsul salvator
Sosirile vizitatorilor străini au crescut cu 6% față de 2019 până în prezent, marcând un nou record pentru Europa. Totuși, această valoare record nu este datorată doar unei cereri în creștere, ci mai degrabă este o urmare a unei creșteri agresive a costurilor de cazare și a altor costuri adiacente unei vacanțe în comparație cu perioada dinainte de 2020.
Compania de date din sectorul ospitalier STR și Tourism Economics și-au redus recent previziunile privind creșterea cererii hoteliere în Statele Unite. Firmele de evaluare estimează acum o creștere mai modestă de 2,1% a tarifelor medii zilnice în acest an, în scădere față de estimarea anterioară de 3,1%.
În timp ce industria rămâne prudent optimistă în ceea ce privește restul anului, redresarea hotelurilor accesibile depinde de revenirea călătoriilor de agrement și de potențialele reduceri ale ratei dobânzii. O creștere între 2,1% și 2,4% ar fi mai mică decât creșterea inflației de 3,4% prognozată de către membrii Federal Reserve Bank of Philadelphia.
CBRE, companie lider în sectorul imobiliar comercial, a declarat că oferta tot mai mare de închirieri pe termen scurt și de vacanță și revenirea ofertelor mai accesibile pentru navele de croazieră ar putea reprezenta un alt element de concurență pentru sectorul ospitalier tradițional, subliniază analistul financiar din cadrul XTB România.
Totuși, reducerea ratelor dobânzilor, atât de așteptată de către piețele de capital, ar putea contribui la atenuarea unei părți din presiunea financiară asupra consumatorilor, ceea ce ar putea stimula cererea pentru hoteluri mai accesibile.
Dacă Rezerva Federală va reduce ratele dobânzilor, există optimismul că cererea hotelieră se va îmbunătăți în ultima parte a anului, cu scăderi mai puțin severe datorită unui mediu economic în general mai bun, care va reduce presiunea bugetară în rândul populației.