The Economist: Aprozarele lui Daea, „nod către trecutul comunist”, vor să pună impozit fermierilor

The Economist: Aprozarele lui Daea, „nod către trecutul comunist”, vor să pună impozit fermierilor

Petre Daea voia să creeze o reţea naţională de magazine care să concureze cu hipermarketurile şi supermarketurile străine. FOTO Mediafax

Aprozarele înfiinţate de Petre Daea anul trecut sub numele „Casa de Comerţ Unirea” sunt un efort pentru a introduce agricultura românească în economie şi de a începe impozitarea fermierilor care le aprovizionează, scrie economist.com.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Noul supermarket de stat din România, Casa de comerţ cu produse agroalimentare Unirea, arată ca un nod către trecutul comunist. Primele două magazine, care s-au deschis în octombrie, au rafturile goale, doar ici şi colo putând fi văzute borcane de gem de pere şi carne de porc în untură. Dar aceasta nu este o bancă de alimente care să furnizeze săracilor alimente ieftine; preţurile sunt similare cu cele ale concurenţilor privaţi. Mai degrabă, este un efort pentru ca agricultura românească, aflată acum în mare parte din cărţi, să intre în economia formală - şi să înceapă impozitarea acesteia”, scrie economist.com.
 
După căderea comunismului, România şi-a împărţit terenurile agricole între fostele CAP-uri (transformate în companii private) şi oamenii care lucraseră la ele. De atunci, mulţi dintre aceşti mici proprietari au părăsit mediul rural sau au îmbătrânit. Unii îşi închiriază pământul firmelor care au utilaje agricole mari, inclusiv celor străine. Dar, de obicei, le dau în arendă, în schimbul unei porţiuni din recoltă.
 
Drept urmare, scrie economist.com, România are un număr mare de fermieri (una din trei ferme din Uniunea Europeană este română), dar un sector agricol neproductiv. Fermele mari sunt păstrate, deci dificil de industrializat. Restul sunt în mare parte mai mici decât două terenuri de fotbal. Fermierii mănâncă mare parte din recolta lor şi vând restul în pieţe sau chioşcurile de pe stradă.
 
Guvernul a încercat să mărească producţia, împingând fermierii să obţină credite şi asigurări şi să le înregistreze pentru a-şi impozita vânzările. A eşuat. Fermierii se plâng că statul le percepe impozite, dar nu oferă subvenţii. Mulţi nu îşi pot permite casele de marcat pe care ar trebui să li se stabilească impozitele.
 
„Noul lanţ de supermarketuri, Casa Unirea, schimbă tactica, de la „push” la „pull”. Cumpără numai de la fermierii mici, care primesc o garanţie că recoltele lor vor fi achiziţionate (şi transportate gratuit pe piaţă). Dacă se înregistrează suficient de mulţi fermieri, Ministerul Agriculturii speră să strângă câteva miliarde de dolari din impozite pe care nu recunoaşte însă că le colectează de la fermieri.
 
Dar s-ar putea ca ministerul să-şi numere puii înainte să eclozeze. Până acum, majoritatea producătorilor agricoli care vindeau în noul magazin erau deja în sistem. Ministrul agriculturii care a venit cu ideea şi-a pierdut locul de muncă când s-a schimbat Guvernul, în noiembrie. Supermarketurile îşi pot pierde sponsorii guvernamentali înainte de a câştiga mai mulţi clienţi”, încheie cinic jurnaliştii economist.com.
 

Aprozarele urmau să concureze cu hipermarketurile

Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea, înfiinţată în ianuarie 2019 de Ministerul Agriculturii, va fi în măsură să scoată din piaţă intermediarii de produse agricole, care falsifică preţurile, declara atunci ministrul Agriculturii, Petre Daea.
 
Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea îşi propune să crească consumul de produse fabricate în România şi să creeze o reţea naţională de magazine care să concureze cu hipermarketurile şi supermarketurile străine pe o piaţă estimată la 20 de miliarde de euro anual. 

Guvernul îşi propunea realizarea unor investiţii de 100 de milioane de euro prin intermediul Unirea.

Petre Daea spune că Unirea va prelua produse de la fermieri şi că în lupta cu intermediarii sunt necesare instrumente valide, aşa cum este respectiva Casă de Comerţ. Ministrul a apreciat că înfiinţarea casei de comerţ nu va atrage reacţii din partea Comisiei Europene.
 

Voiau să deschidă 60 de magazine în toată ţara

Primul magazin de tip „Aprozar“ din Bucureşti, sub tutela Casei Române de Comerţ Agroalimentar „Unirea“, s-a deschis în luna octombrie a anului trecut.
 
La începutul lunii septembrie, primul magazin de acest tip, intitulat „Brânzărie“, a fost deschis în Piaţa Cibin din Sibiu.
 
Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea, cu un capital de 93 de milioane de lei de la stat, a fost creată pentru a valorifica produsele agroalimentare fabricate în România şi pentru a creşte consumul de produse locale.
 
Adrian Izvoranu, preşedintele Casei de Comerţ Agroalimentar „Unirea” declara în toamna anului trecut că vor fi deschise magazine în oraşele Piteşti, Slatina, Craiova şi Timişoara. Planurile reprezentanţilor companiei sunt să creeze o reţea de 60 de magazine.
 
„Este cel mai mare proiect pe care şi l-a propus MADR şi pe care l-a lansat pur şi simplu. Trebuie să rezolve cea mai importantă şi cea mai grea situaţie: să valorifice producţia pe care fermierii mici o realizează printr-o muncă grea şi care nu are o valorificare pentru că nu exista o asemenea verigă”, a spus ministrul Agriculturii Petre Daea, într-o conferinţă de presă anterioară. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: