Salvarea producătorilor români nu vine cu lacătul pe uşa hipermarketurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deputaţii reiau, cu sprijinul ministrului Agriculturii, ideea închiderii marilor magazine în zilele de duminică cu scopul stimulării vânzărilor producătorilor români. În lipsa unor măsuri suplimentare, fermierii autohtoni, dar nici statul nu vor avea de câştigat din limitarea programului hipermarketurilor.

Propunerea de închidere a hipermarketurilor în zilele de duminică şi în cele de sărbători legale a revenit în dezbatere în ultimele zile, ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, arătându-se dispus să lanseze o negociere cu marile magazine, totul cu scopul de a stimula comerţul tradiţional. „Adevărul“ vă prezintă care sunt implicaţiile unei astfel de măsuri şi care sunt şansele ca ea să aibă efectul scontat.  

Propunerea legislativă prin care se vizează modificarea legii privind comercializarea produselor alimentare a fost ridicată din nou în dezbatere, la prezenţa ministrului Agriculturii, Achim Irimescu, în Comisia de Agricultură din Camera Deputaţilor. 

Prima măsură pe care Irimescu s-a arătat dispus să o susţină se referă la comercializarea în marile reţele comerciale a produselor româneşti în proporţie de 51%. „Eu susţin această iniţiativă, nu ştiu dacă la legume în timpul iernii se poate, dar propunerile sunt bine-venite“, a spus ministrul.

O a doua măsură, mult mai delicată, vizează închiderea marilor magazine în zilele de duminică şi sărbătorile legale. „Nu cred că le va conveni hipermarketurilor. Eu nu am mai văzut în Europa, cel putin înţeleg că în Anglia este un pic mai altfel, magazinele se închid de la ora 18.30 în zilele normale, iar în weekend nici vorbă. La noi este o modă să te duci la supermarket în weekend şi la o oră târzie. Haideţi să discutăm. Cred că dânşii trăiesc foarte bine în România şi atunci haideţi să facem apel la dânşii şi să facem front comun“, a comentat Irimescu.

Măsura nu-i bucură deloc pe marii retaileri, care rămân rezervaţi cu privire la această propunere, însă se pune întrebarea dacă magazinele de proximitate şi comercianţii din pieţe vor fi cu adevărat avantajaţi de o astfel de schimbare. Mai mult, este suficientă închiderea hipermarketurilor duminica pentru ca producătorii locali să-şi vândă marfa sau sunt necesare măsuri suplimentare de stimulare a consumului de produse autohtone?

„Adevărul“ a consultat toate părţile implicate şi vă prezintă ce aduce bun şi rău, şi mai ales cui, închiderea marilor magazine în zilele de duminică.

Reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) sunt rezervaţi deocamdată în ceea ce priveşte comentarea acestei situaţii, dar îşi arată disponibilitatea de a purta discuţii. „AMRCR va participa la dezbaterile subcomisiei pe marginea proiectelor legislative aflate în analiză la Comisia de Agricultură din Camera Deputaţilor, aşa cum s-a decis în şedinţa de ieri (marţi – n.r.), 23 februarie. Ne rezervăm eventualele comentarii după încheierea lucrărilor acestei subcomisii“, a declarat vicepreşedintele AMRCR, Florin Căpăţână.

Ministrul Achim Irimescu a revenit cu precizări referitoare la discuţiile pe marginea masurilor legislative care ar implica o eventuala limitare a programului marilor magazine.

„Consider că ar trebui analizat în ce măsură o reducere a orarului hipermarketurilor (închiderea cu una - două ore mai devreme în week-end) ar ajuta fermierii. Dacă analiza ar indica un efect pozitiv, atunci am putea discuta cu supermarketurile să vedem ce soluţie ar fi. În niciun caz nu se poate decide de către autorităţi închiderea hipermarketurilor în week-end”, a scis Achim Irimescu pe pagina sa de Facebook.

Totuşi, în februarie 2014, când tema închiderii hipermarketurilor în weekend fusese repusă pe tapet, reprezentanţii AMRCR criticau destul de dur propunerea legislativă. „Se vede foarte rău din punct de vedere al clienţilor, cărora le este redusă opţiunea de a face cumpărături. Vine în contradicţie cu un obicei românesc de a face cumpărături în weekend alături de familie. Nu putem să relansăm consumul dacă închidem marile magazine care fac 30-40% din profit în weekend. Aţi găsi mai puţin decât găsiţi în hipermarketuri într-o zonă nefiscalizată şi neprotejată sanitar-veterinar“, declara, în februarie 2014, Delia Nica, director executiv al AMRCR la acea vreme.

Cine vrea marile magazine închise duminica

Actul normativ care propune închiderea hipermarketurilor duminica îi are ca iniţiatori pe deputaţii liberali Tinel Gheorghe şi Nini Săpunaru. Aceştia au argumentat la iniţierea legii că „prin acest act normativ susţinem revitalizarea comerţului tradiţional, prin limitarea programului de lucru al hipermagazinelor“.

Iniţiatorii legii susţin că au luat în calcul ca marile magazine să fie închise de sâmbătă, de la ora 14.00, până luni dimineaţa. Cel puţin acesta va fi punctul de plecare al discuţiilor.

„Vom iniţia o discuţie cu retailerii, Ministerul Agriculturii şi producătorii. Sunt chestiuni sensibile. Această extindere necontrolată a supermarketurilor a omorât magazinele tradiţionale. Ştiţi vorba aia ... Îmi este aproape haina de corp, dar mai aproape îmi este cămaşa“, a declarat Tinel Gheorghe, pentru „Adevărul“.

Acesta spune că legea ar avea ca scop protejarea micilor producători. „Se simte la nivelul statelor membre o presiune a producătorilor autohtoni de a avea o zi în care să-şi vândă marfa. Pe de altă parte, legea va veni şi în sprijinul cumpărătorului care vrea să consume produse sănătoase. Vor fi presiuni pe marginea acestei legi şi cred că se va adopta, dar nu ştiu în ce formă“, a mai spus Tinel Gheorghe.

Discuţiile despre închiderea hipermagazinelor duminica sunt de mai mulţi ani. În 2014, deputatul PNL Marin Anton propunea şi el în Comisia de Agricultură ca marile magazine să fie închise duminica, iar consumatorul să-şi facă aprovizionarea din piaţă.

Primele tentative pentru închiderea hipermarketurilor duminica vin tot din Comisia de Agricultură  a Camerei Deputaţilor încă din 2010, când social democratul Valeriu Steriu, vicepreşedinte al comisiei în acea perioadă, propunea încurajarea comerţului cu produse autohtone în pieţe.

Piaţă sau hipermarket?

În sectorul agro alimentar părerile sunt împărţite. „Dacă se discută despre închiderea hipermarketurilor duminica, trebuie discutat ca în paralel să fie încurajate pieţele pentru producători. Să fie pieţe volante cu un program de la 7.00 la 15.00 şi să vină micii producători. Putem încuraja acest lucru pentru că acum cel mai mult comerţ se face prin hipermarket“, este de părere Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară.

Acesta spune că pieţele ar fi o alternativă pentru micii producători care nu reuşesc să-şi facă asociaţii puternice prin care să ofere ei produsele hipermarketurilor. „Sunt câteva asociaţii care pot asigura o cantitate mai mare, dar nu suficientă. Hipermarketul vrea cantitate şi are dreptate“, a clarificat Frumosu.

Din perspectiva procesatorilor, lucrurile se văd altfel. „Prin poziţia de la Camera Deputaţilor nu cred că domnul ministru şi-a dat acordul pentru închiderea hipermarketurilor. A fost de acord cu propunerea ce vizează prezenţa pe rafturi a produselor româneşti în proporţie de 51%. Dar acest lucru nu îl impui, ci discuţi cu hipermarketurile şi sugerezi acest lucru. Încerci să ajungi la o înţelegere“, a arătat preşedintele Federaţiei Patronatelor din Industria Alimentară, Sorin Minea.

În ceea ce priveşte încurajarea pieţelor, el a precizat că „în toată lumea există pieţe pentru producătorii locali, dar acolo nu sunt evazionişti, totul e legal“. Aşadar, rămâne de răspuns la întrebarea dacă închiderea hipermarketurilor duminica stimulează vânzările producătorilor locali, dacă este suficientă această măsură şi dacă nu cumva îl trimite pe consumatorul român într-o zonă nefiscalizată, ceea ce ar presupune şi pentru stat încasări mai mici. 

Ce reguli sunt în Europa

În Germania, de exemplu, hipermarketurile din marile oraşe sunt închise duminica. Kaufland nu are deschis duminica, însă sâmbăta are deschis până la 23.30. Şi în Austria sunt închise duminica marile reţele. Metro, de exemplu, nu are program duminica, iar sâmbăta îşi aşteaptă clienţii numai până la ora 18.00. În Franţa, magazinele Carreforur nu lucrează duminica, iar sâmbăta au program de la 9.00 la 13.00. În Olanda, majoritatea magazinelor au program de la 9.00 la 17.30, iar în unele oraşe, în funcţie de regulile administraţiei locale, hipermarketurile sunt deschise până la ora 22.00. În unele zone, duminica magazinele sunt închise, iar în altele este program până la ora 18.00.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite