Pot operatorii să refuze portarea numărului de telefon? Ce trebuie să ştie abonaţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
foto shutterstock
foto shutterstock

În cazul în care întâmpină orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, utilizatorii pot face o sesizare inclusiv către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

ANCOM subliniază faptul că furnizorii nu pot refuza utilizatorilor portarea numărului de telefon decât în anumite situaţii stabilite de lege: dacă cererea de portare nu este corect completată, datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită sau operatorul donor nu mai furnizează serviciul de telefonie prin intermediul numărului respectiv. Furnizorul la care se doreşte portarea poate refuza portarea numărului numai în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator. 

Campania de control a ANCOM

Pentru a verifica modul în care furnizorii respectă dispoziţiile legale privind portabilitatea, ANCOM a derulat în luna aprilie o campanie de control de tip “mystery shopping” la principalii operatori de servicii de comunicaţii electronice (Vodafone Romania S.A., Orange România S.A., RCS & RDS S.A. şi Telekom Romania Mobile Communications S.A.). Pentru desfăşurarea acestei campanii au fost constituite 4 echipe de control care, pe parcursul a două zile consecutiv, au desfăşurat acţiuni de control, simultan, la fiecare dintre furnizorii menţionaţi anterior, în următoarele localităţi: Bucureşti, Piteşti, Ploieşti şi Târgovişte. Personalul de control a solicitat reprezentanţilor din punctele de lucru verificate, în calitate de client, portarea unui număr de telefon de la abonament la cartelă prepaid. 

Din cele 16 acţiuni de control (câte patru acţiuni la fiecare furnizor) desfăşurate, într-un caz a fost constatat refuzul portării numărului de telefon. Este vorba de societatea Telekom Romania Mobile Communications S.A. şi, pentru că nu era la prima abatere de acest gen, compania a fost sancţionată cu amendă contravenţională în cuantum de 15.000 lei. În cazul celorlalţi trei furnizori verificaţi nu au fost identificate nerespectări ale prevederilor legale.

Care sunt paşii de urmat pentru portarea numărului de telefon

În momentul în care utilizatorii aleg să îşi porteze numărul de telefon, trebuie să completeze o cerere de portare prin care solicită transferul numărului, cerere care se depune la furnizorul la care doresc să se porteze. Odată cu depunerea cererii şi acceptarea acesteia de către noul furnizor (furnizor acceptor), contractul cu vechiul furnizor (furnizor donor) încetează automat, nefiind necesar vreun demers suplimentar din partea utilizatorilor. 

Atenţie! Portarea numărului de telefon către un alt operator nu anulează obligaţiile asumate de utilizatori la semnarea contractului cu operatorul iniţial. De exemplu, dacă se solicită portarea înainte de expirarea perioadei minime a contractului, este posibil ca utilizatorul să fie nevoit să achite penalităţi de reziliere anticipată, iar dacă sunt facturi restante, acestea vor trebui achitate.

Acelaşi principiu se aplică şi în cazul în care utilizatorii au achiziţionat echipamente odată cu achiziţionarea serviciului de comunicaţii electronice.

De aceea, utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc. 

Când poate fi refuzată cererea de portare

Operatorul acceptor poate refuza portarea numărului în cazul în care nu furnizează tipul de serviciu solicitat de utilizator (de exemplu, serviciul de telefonie prepaid).

Operatorul donor poate refuza cererea de portare în următoarele condiţii:

cererea nu este corect completată;

datele de identificare a abonatului sunt incorecte sau nu corespund cu numărul a cărui portare se solicită;

numărul se regăseşte în una dintre categoriile de resurse de numerotaţie exceptate de la portabilitatea numerelor;

operatorul donor nu furnizează servicii prin intermediul numărului respectiv (de exemplu, prin încetarea contractului ca urmare a unei solicitări venite din partea utilizatorului anterior depunerii cererii de portare); de aceea, utilizatorii sunt sfătuiţi să NU solicite încetarea contractului încheiat cu furnizorul donor în situaţia în care doresc să îşi porteze numărul de telefon;

numărul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în reţeaua operatorului donor;

cartela SIM este declarată pierdută/furată.

Nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare:

existenţa unor datorii ale abonatului către operatorul donor;

existenţa unei durate minime a contractului încheiat cu operatorul donor;

suspendarea furnizării serviciului prin intermediul numărului respectiv.

Ce, cum şi unde reclami

În cazul în care întâmpină orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, utilizatorii pot face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portării), dar se pot adresa şi ANCOM, parcurgând paşii detaliaţi aici.

Informaţii suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul www.portabilitate.ro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite