Patronatele cer ajutor Guvernului pentru plata salariilor angajaţilor
0
Patronatele din Industrie cer de urgenţă Guvernului luarea unor măsuri privind sprijinirea economiei, inclusiv prin acordarea unor ajutoare de stat destinate plăţii salariilor angajaţilor firmelor aflate în dificultate din cauza pandemiei.
Uniunea Generală a Industriaşilor din România (U.G.I.R.), confederaţie patronală reprezentativă la nivel naţional, se alătură mişcării de susţinere a mediului de afaceri din România şi propune un pachet de măsuri pentru Guvernul României. Acestea au rolul de a sprijini activitatea economică a ţării din următoarea perioadă, în aşa fel încât companiile să poată depăşi mai uşor criză provocată de pandemia COVID-19.
„Înţelegem acum mai mult ca în orice altă perioadă că trebuie să susţinem mediul de business românesc, de aceea alegem să ne implicăm. Am formulat o serie de propuneri cu care ne adresăm Guvernului României, pentru că ne dorim o bună funcţionare a activităţii economice şi depăşirea crizei cu daune minime. Ştim că jucătorii din piaţă pot să aibă de suferit, astfel că vizăm sprijin pentru implementarea diverselor proiecte cu fonduri europene, ajutor pentru IMM-uri, creşterea şomaj-ului şi alte măsuri utile antreprenoriatului românesc”, a declarat Mirabela Miron, preşedinte U.G.I.R. pentru Regiunea de Nord-Est.
Măsurile propuse de U.G.I.R. pentru Guvernul României:
Pentru proiectele cu fonduri europene aflate pe final de implementare (cu finanţare prin Programul Operaţional Capital Uman, prin Programul Operaţional Regional etc): organismele de control (ADR, OIR) să desfăşoare verificările finale prin mijloace electronice astfel încât să nu fie blocate deconturile finale către beneficiari, ci să le putem accelera. În caz contrar, riscăm blocarea activităţii şi plata salariilor sau a furnizorilor.
Pentru proiectele cu fonduri europene aflate în curs de implementare solicităm sprijin pentru beneficiari în vederea păstrării unui ritm normal al plaţilor către aceştia, pentru a nu le cauza blocaje în activitate şi în plata salariilor şi/sau a furnizorilor.
De asemenea, considerăm necesară realocarea unei părţi din fondurile europene încă neutilizate în actualul cadru financiar, către programe de finanţare pentru start-up-uri şi IMM-uri de cercetare, dezvoltare, inovare şi de producţie în medicină şi farmacie, în vederea dezvoltării de produse, echipamente sau materiale medicale (reactivi chimici de laborator, substanţe active utilizate ca materii prime pentru medicamente, echipament medical de protecţie precum măşti, mănuşi, combinezoane, producţia de respiratoare sau ventilatoare pentru ATI, injectomate, monitoare, pompe peristaltice, soluţii lichide sau lămpi dezinfectante pentru mâini, suprafeţe, încăperi şi altele). Aceste proiecte necesită o perioadă cât mai scurtă pentru evaluarea cererilor de finanţare depuse şi pentru contractare (fast-track approval).
Realocarea unei părţi din fondurile europene încă neutilizate în actualul cadru financiar către programe de finanţare pentru start-up-uri şi IMM-uri destinate investiţiilor private (pe modelul POR 2.2. si POC 2.2.1., simplificate), în vederea menţinerii unei evoluţii echilibrate a acestora, securizării locurilor de muncă actuale şi consolidării competitivităţii pe piaţă. În mod similar, stabilirea unei liste generoase a codurilor CAEN eligibile, în vederea asigurării unui efect de multiplicare în economie, prin crearea de noi locuri de muncă unde să fie preluaţi o parte din angajaţii ce vor fi disponibilizaţi în anumite domenii de activitate.
Necesare vor fi şi finanţări nerambursabile cuprinse între 200.000 - 2.000.000 euro, însoţite de garanţii din partea Statului pentru creditele luate de antreprenori în vederea asigurării cofinanţării din partea beneficiarului, asociate cu o perioadă cât mai scurtă pentru evaluarea cererilor de finanţare depuse şi pentru contractare (fast-track approval).
Realocarea unei părţi din fondurile europene încă neutilizate în actualul cadru financiar către un program de finanţare pentru crearea de instrumente digitale care să susţină realizarea activităţilor pentru companiile care lucrează în sistem „remote”. Acestea vor fi adresate în special domeniilor precum educaţie prin platforme de tip e-learning, dedicate prioritar regiunilor defavorizate şi zonelor rurale, sănătate, prin programe de tipul e-health, telemedicină, destinate mai ales persoanelor aflate în carantină sau autoizolare, persoanelor vulnerabile din punctul de vedere al vârstei şi a stării de sănătate, dar şi celor care locuiesc în zonele rurale aflate la distanţe mari faţă de cel mai apropiat oraş cu dotări sanitare complete.
De asemenea, sunt vizate şi platformele e-commerce, destinate în special micilor producători care nu îşi permit achiziţia uneia deja existente pe piaţă. Aceste măsuri necesită o perioadă cât mai scurtă pentru evaluarea cererilor de finanţare depuse şi pentru contractare (fast-track approval).
Relansarea apelurilor în cadrul POCU destinate întreprinderilor sociale şi structurilor de economie socială, în vederea atenuării efectelor concedierilor din unele domenii de activitate. Necesită o perioadă cât mai scurtă pentru evaluarea cererilor de finanţare depuse şi pentru contractare (fast-track approval).
Instituirea unei scheme de ajutor de stat destinată plăţii salariilor angajaţilor, timp de 6-12 luni, pentru IMM-urile aflate în dificultate din cauza crizei cauzate de epidemia de COVID-19. Schema se adresează tuturor IMM-urilor, indiferent de domeniul de activitate, dacă au înregistrat o scădere cu cel puţin 30% a cifrei de afaceri (în comparaţie cu aceeaşi perioadă din anii 2017-2019).
Acordarea unei sume forfetare (egală cu salariul mediu net pe economie) pentru PFA-urile aflate în dificultate, pe o perioada de 3-6 luni.
Instituirea unui fond prin care să se asigure capitalul de lucru pentru IMM-uri (cu dobândă zero), asociat altor instrumente care să combată deficitul temporar de cash al acestora.
Creşterea temporară cu cate 6 luni a perioadelor de acordare a indemnizaţiei de şomaj, în funcţie de stagiile de cotizare, respectiv de la 6 luni la 12 luni pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 1 an, de la 9 luni la 15 luni pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani şi de la 12 luni la 18 luni pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
Uniunea Generală a Industriaşilor din România (U.G.I.R.) este o organizaţie patronală naţională, de tip confederativ, înregistrată în 1992, care, prin statutul său, şi-a propus să reia activitatea organizaţiei patronale naţionale U.G.I.R., fondată în anul 1893 şi desfiinţată în 1948, printr-o Hotărâre a Consiliului de Miniştri. Conform misiunii sale, U.G.I.R. promovează relaţiile economice a liberei iniţiative şi a principiului concurenţei loiale, în scopul realizării în România a unei economii de piaţă de succes, reale, bazată pe capital majoritar privat.