Ministerul Finanţelor propune crearea cadrului general pentru înfiinţarea Băncilor Naţionale de Dezvoltare. Care este scopul acestor instituţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Ministerul Finanţelor a elaborat, miercuri, proiectul de act normativ care reglementează condiţiile generale de înfiinţare şi funcţionare a băncilor naţionale de dezvoltare.

Potrivit datelor transmise de reprezentanţii MF, acestea sunt constituite şi funcţionează ca instituţii de credit conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului şi ale Regulamentului UE nr. 575/2013, ale reglementărilor emise de Banca Naţională a României în aplicarea acestora, precum şi ale altor acte normative aplicabile. 

Scopul creării băncilor naţionale de dezvoltare în România este abordarea directă a disfuncţionalităţilor pieţei financiare şi a decalajelor de finanţare, în baza unei analize independente ex-ante, în scopul atenuării şi reducerii lor prin desfăşurarea de activităţi de dezvoltare, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene aplicabilă şi cu actul constitutiv al fiecărei bănci de dezvoltare. 

Conform sursei citate, băncile de dezvoltare acordă finanţare în condiţii de piaţă şi acţionează complementar instituţiilor de credit în scopul remedierii deficitelor de finanţare şi disfuncţionalităţilor pieţei financiare.

„Guvernul îşi asumă responsabilitatea de a asigura o infrastructură sustenabilă pentru România, indispensabilă pentru dezvoltarea mediului de afaceri şi creşterii nivelului de trai”, a precizat Adrian Câciu, ministrul Finanţelor.

Principalele aspecte reglementate prin proiectul de lege sunt: 

a) Scopul - sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economică şi regională în România prin promovarea investiţiilor şi facilitarea accesului la finanţare pentru beneficiarii eligibili, implementarea şi/sau administrarea instrumentelor financiare finanţate din fondurile europene structurale şi de investiţii, precum şi acordarea de finanţări în cadrul iniţiativelor de investiţii la nivelul Uniunii Europene, inclusiv pentru investiţii co-finanţate de instituţii financiare internaţionale. 

Principalele domenii sprijinite de băncile de dezvoltare sunt: 

- activităţi economice desfăşurate de întreprinderile mici şi mijlocii; 

- domenii şi activităţi finanţate din fonduri europene; 

- cercetare, dezvoltare şi inovare; 

- agricultură; 

- proiecte mari de infrastructură şi investiţii strategice. 

b) Forma legală - persoane juridice române constituite ca societăţi pe acţiuni ale căror condiţii de organizare şi funcţionare se stabilesc prin actul constitutiv elaborat în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Băncile de dezvoltare sunt deţinute în întregime, în mod direct pe toată durata de funcţionare, de către statul român, prin Ministerul Finanţelor. 

c) Capitalul social - se asigură din bugetul de stat, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate prin legile bugetare anuale şi/sau din veniturile rezultate din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului. 

d) Guvernanţă – sistemul de administrare se stabileşte prin actul constitutiv al acestora care se aprobă prin hotărâre de Guvern după obţinerea autorizaţiei de constituire a băncii de la BNR. Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecărei bănci de dezvoltare se stabileşte prin hotărâre a Guvernului. Membrii organelor de conducere ale băncilor de dezvoltare îşi exercită atribuţiile în mod independent, cu loialitate, diligenţă şi respectând obiectivele şi strategia stabilită de adunarea generală a acţionarilor a fiecărei bănci de dezvoltare.

Primii membri ai organelor statutare până la obţinerea autorizării de funcţionare de la BNR se nominalizează de către Ministerul Finanţelor prin ordin al ministrului Finanţelor. 

e) Activităţi desfăşurate - se stabilesc prin actul constitutiv aprobat cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

Băncile de dezvoltare pot funcţiona doar pe baza autorizaţiei emise de Banca Naţională a României în conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei instituţii de credit şi după emiterea unei decizii pozitive din partea Comisiei Europene privind aspectele de ajutor de stat. 

f) Beneficiari eligibili - băncile de dezvoltare oferă produse financiare în principal următoarelor categorii de beneficiari eligibili: întreprinderi mici şi mijlocii, inclusiv microîntreprinderi, companii de tip start-up şi din domenii inovatoare, unităţi administrativ-teritoriale, companii de utilităţi publice aflate în subordinea unităţilor administrativ–teritoriale; companii, universităţi, institute de cercetare-dezvoltare, entităţi publice socio-culturale, întreprinderi sociale. 

g) Surse de finanţare necesare pentru derularea activităţilor desfăşurate de băncile de dezvoltare: comisioane, dobânzi şi tarife rezultate din prestarea activităţilor specifice şi suportate de către beneficiarii eligibili ai băncilor de dezvoltare, fonduri atrase de pe pieţele financiare interne şi internaţionale, fonduri de la instituţiile financiare internaţionale, fonduri încredinţate pe bază de mandat de autorităţi ale administraţiei publice, fonduri de la bugetul de stat pentru asigurarea capitalului social al băncii şi pentru acoperirea cheltuielilor cu taxele şi tarifele necesare înfiinţării fiecărei bănci de dezvoltare, venituri din privatizare, împrumuturi subordonate acordate de statul român, alte surse de finanţare, stabilite prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităţilor de utilizare. 

h) Garanţii de stat - statul român, prin MF, garantează, irevocabil şi necondiţionat, atât executarea principalului aferent obligaţiilor de plată, cât şi executarea tuturor obligaţiilor de garantare asumate în nume şi cont propriu de către fiecare bancă de dezvoltare, în cazul în care obligaţiile respective nu beneficiază de nicio altă garanţie. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite