Articol publicitar

Impactul reducerii TVA la 5% în industria de turism şi de evenimente. Interviu cu Laura Tatoli, acţionar şi manager general al Le Château Evenements

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Laura Tatoli, acţionar şi Manager General al Le Château Evenements
Laura Tatoli, acţionar şi Manager General al Le Château Evenements

Scăderea TVA pentru serviciile de cazare, restauraţie şi alte servicii conexe reprezintă o măsură extrem de bine venită pentru turismul românesc. În primul şi în primul rând, ar trebui să constituie o gură de oxigen pentru afacerile din turism.

Proprietarii structurilor de cazare, ai restaurantelor şi ai centrelor dedicate evenimentelor M.I.C.E. (Meetings, Incentives, Conferences and Events) vor putea face mai multe investiţii şi îşi vor dezvolta, astfel, afacerile. De asemenea, îşi vor putea îmbunătăţi serviciile şi, de asemenea, condiţiile de muncă ale angajaţilor.

Pentru stimularea activităţii agenţiilor de turism specializate pe incoming (aducerea turiştilor străini) şi pe turism intern ar fi oportun ca şi acestea să beneficieze de acelaşi TVA de 5% şi nu de 19%, atât cât este în prezent. Aceasta deoarece mulţi clienţi ai hotelurilor, mulţi dintre aceştia participanţi şi la evenimentele M.I.C.E. organizate la noi, sunt aduşi de agenţiile de turism, care rămân, la final, doar cu comisionul perceput. Se pare că normele europene nu permit aşa ceva, dar merită studiată posibilitatea implementării acestei facilităţi.

Deşi reducerea cotei de TVA este în vigoare de la 1 noiembrie 2018, foarte puţini manageri sau proprietari din industrie au micşorat sau intenţionează să micşoreze tarifele. Decizia nu este de acuzat, dacă îşi vor dezvolta afacerile şi îmbunătăţi serviciile, dar este lăudabil pentru cei care reuşesc să diminueze tarifele. Cu siguranţă, cei care îşi vor diminua şi tarifele vor avea câştig atât de imagine, cât şi de clientelă.

Reducerea TVA va diversifica serviciile unor prestatori. Oferă un exemplu foarte bun în piaţă, pentru toţi operatorii economici. În ceea ce priveşte serviciile de restaurant şi catering, numai agenţii care demonstrează că prestează o gamă mai largă de servicii, nu doar furnizează mâncare şi băutură, vor putea să aplice cota redusă de TVA 5%. Deci, trebuie să fie un mix de servicii, nu doar unul singur.

Această măsură va contribui şi la reducerea evaziunii fiscale, precum şi la fiscalizarea sau chiar intrarea în legalitate a unor structuri de cazare. Pe de altă parte, cota TVA de 5% va contribui la dezvoltarea industriei de evenimente (MICE) şi a parcurilor de distracţie.

Laura Tatoli, acţionar şi Manager General al Le Château, unul dintre cele mai apreciate şi bine poziţionate branduri care activează în piaţa evenimentelor  M.I.C.E. din Bucureşti, a ales să reflecte reducerea cotei de TVA în preţul final al produselor oferite.

Traian Bădulescu: De ce aţi ales, în urma reducerii cotei de TVA de la 9% la 5%, să transferaţi acest beneficiu clienţilor dumneavoastră?

Laura Tatoli: În primul rând, noi considerăm această decizie una normală, TVA-ul fiind, în fond, o valoare adăugată, care intra în bugetul statului şi, prin urmare, văd această reducere mai degrabă ca un stimul de consum, o facilitate pentru clienţii finali, decât o modalitate de creştere a marjei de profit pentru operatorii economici. În secundar, ne dorim ca, atât cât ne stă în putere, să arătăm că schimbarea mentalităţii în mediul de afaceri poate începe cu fiecare operator în parte şi, astfel, să influenţăm favorabil piaţa în care activăm.

În această perioadă se vorbeşte foarte mult despre premisele favorabile creşterii fondurilor alocate investiţiilor, generate de această scădere  a TVA,  însă consider că, în fapt, reflectarea acestei scăderi în preţurile finale de vânzare ale produselor ar avea un efect benefic de stimulare a pieţei în care activează fiecare operator economic.

În cazul nostru, investiţiile în dezvoltare şi în creşterea calităţii produselor şi a serviciilor sunt planificate şi bugetate anual, încă de la deschiderea Le Château în 2015, astfel încât să fim, în permanenţă, în pas cu cererile pieţei.

TB: Care a fost reacţia clienţilor care au contractat evenimentele la o valoare mai ridicată, în momentul în care le-aţi comunicat reducerea sumelor de plată?

LT: Această reducere a fost comunicată, încă de la începutul lunii noiembrie, tuturor clienţilor noştri şi, drept urmare, majoritatea acestora a ales să folosească bugetul economisit pentru upgradarea serviciilor contractate, crescând astfel calitatea evenimentului. Cei mai mulţi dintre aceştia nu cunoşteau noile prevederi legislative şi au fost foarte plăcut surprinşi de abordarea noastră, uşor neobişnuită pentru industria în care activăm. Suntem siguri că şi prin această decizie, încrederea clienţilor noştri în modelul de business al Le Château s-a consolidat şi, astfel, vom rămâne în topul preferinţelor acestora atunci când vine vorba despre organizarea evenimentelor de business, a celor festive sau de gală.

TB: Pe lângă posibilitatea creşterii bugetului pentru investiţii, acolo unde este cazul, beneficiul reducerii cotei de TVA ar putea fi direcţionat şi către zona resurselor umane sau a creşterii calităţii produselor sau a serviciilor oferite. Aţi luat în calcul şi aceste opţiuni?

LT: Desigur. Decizia a fost luată în urma unei analize complexe, însă, aşa cum spuneam, modelul nostru de business a luat în calcul toate aceste aspecte încă de la început şi, astfel, ca urmare a politicii noastre, ce presupune investiţii continue în perfecţionare şi în proceduri clare de creştere a veniturilor colaboratorilor noştri, pe criterii de performanţă, ne bucurăm să avem, în echipa noastră, unii dintre cei mai bine pregătiţi profesionişti ai evenimentelor, mai ales acum, într-o perioadă a crizei forţei de muncă specializate.

În aceeaşi măsură, încă de la deschidere, acordăm constant o deosebită

atenţie creşterii calităţii produselor şi a serviciilor noastre, având

alocat un procent constant din cifra de afaceri, strict către aceste

activităţi. Deşi o suplimentare de buget este întotdeauna binevenită, din

respect şi apreciere pentru clienţii noştri, am optat pentru transferul

acestui beneficiu integral către aceştia.                                      

Iată că şi în România este posibilă o abordare pro-consumator, în care oportunităţile fiscale sunt transformate în avantaje reale pentru consumatorii finali. Cred că ar fi bine ca din ce în ce mai mulţi investitori din turism să gândească aşa. O dată reducând proporţional tarifele, în funcţie de noua cotă TVA, poţi, ca proprietar de afacere din turism şi HoReCa, să beneficiezi de mai mulţi clienţi mulţumiţi, care, la rândul lor, devin endorseri ai brandului printre cei cunoscuţi lor. Pe de altă parte, clienţii pot solicita mai multe servicii şi, astfel, pot plăti mai mult, având, în acealşi timp, un grad de satisfacţie mai mare.

Investitorii care înţeleg ce înseamnă clientul mulţumit şi viziunea pe termen lung vor avea doar de câştigat. Obţinerea unui profit pe termen scurt, cu orice preţ, poate genera pierderi ireparabile pe termen mediu şi lung.

Autor: Traian Bădulescu, consultant în turism

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite