FP: Proiectul de înfiinţare a Fondului Suveran de Investiţii lasă companiile de stat la discreţia amestecului politic şi a abuzurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fondul Proprietatea

Proiectul ignoră principiile guvernanţei corporative şi regulile de transparenţă, iar astfel nu oferă nicio garanţie că asemenea instrumente vor fi protejate de posibile practici corupte şi decizii abuzive care rezultă din amestecul politic, a informat Fondul Proprietatea.

FP se arată, în primul rând, preocupat de posibilitatea ca întreprinderile din portofoliul său, incluse într-un astfel de fond, să fie exceptate de la principiile guvernanţei corporative, stabilite prin OUG 109/2011, ceea ce înseamnă că acestea nu vor mai avea obligaţia să numească un management profesionist şi să fie transparente în relaţia cu publicul larg, acţionarii minoritari şi Ministerul Finanţelor Publice. De asemenea, o îngrijorare majoră derivă din faptul că aceste companii de stat vor înceta să respecte drepturile acţionarilor minoritari.

În plus, actualul proiect de OUG pune bazele FSDI, care va administra active extrem de valoroase ce aparţin tuturor românilor, dar nu oferă nicio protecţie împotriva unor decizii arbitrare din partea administratorilor şi managerilor fondului, care s-ar putea exercita prin supravegherea independentă din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară. Practic, nu există nicio instituţie care să supervizeze eficienţa şi integritatea.

Comentând pe marginea proiectului de OUG, Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Investments Limited şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, a declarat: „Înfiinţarea unui Fond Suveran de Dezvoltare şi Investiţii nu este neapărat o idee rea, dar trebuie realizată într-o manieră adecvată, astfel încât să ajute la dezvoltarea şi punerea în practică a unei viziuni unitare a strategiei de dezvoltare a României, printr-un management mai bun al companiilor de stat, spre beneficiul tuturor românilor. Însă, dacă este fondat prin ignorarea completă a regulilor de guvernanţă corporativă şi de transparenţă, cu siguranţă acest instrument va face mai mult rău decât bine. Este extrem de important ca manageri specializaţi să fie selectaţi într-o manieră transparentă şi să poată fi traşi la răspundere pe toată durata mandatului. Am văzut atât de multe exemple de manageri şi administratori, selectaţi în mod arbitrar şi fără merit, care au condus companii de stat până le-au adus în insolvenţă şi în pragul falimentului. Imaginaţi-vă că ar fi infinit mai rău ca o mână de oameni, selectaţi netransparent şi care nu sunt traşi la răspundere pentru acţiunile lor, să deţină controlul celor mai mari şi profitabile companii de stat. Românii nu îşi permit să lase elita politică să se joace de-a v-aţi ascunselea cu activele ţării în valoare de miliarde de euro.”

Este timpul ca acest Guvern să acorde atenţie şi să implementeze Programul de Guvernanţă 2017-2020, care menţionează că „Îmbunătăţirea guvernanţei corporative în companiile de stat este una dintre reformele structurale ce merită a fi luate în considerare pentru implementare”. Acest lucru se poate realiza prin crearea unui cadru legal pentru viitorul FSDI, care să ofere premise bune pentru dezvoltarea companiilor de stat şi să nu lase portiţe prin care „băieţii deştepţi”, care au parazitat aceste întreprinderi timp de mulţi ani, ar putea reveni. 

Având în vedere aspectele dăunătoare care derivă din proiectul de OUG publicat de Ministerul Finanţelor Publice, Fondul Proprietatea consideră că următoarele modificări au potenţialul de a transforma FSDI într-un instrument valoros, care să-i deservească scopul strategic şi să creeze valoare pentru cetăţenii români:

FSDI să respecte reguli de transparenţă similare celor aplicate fondurilor de investiţii alternative listate, reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ex. Fondul Proprietatea, SIF-uri);

Raportarea lunară a valorii activului net (VAN) să fie obligatorie pentru FSDI, în timp ce supravegherea acestei raportări de către ASF ar garanta asumarea răspunderii conducerii FSDI în ceea ce priveşte controlul companiilor din portofoliu;

Numirea membrilor Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului să aibă loc în urma unui proces transparent şi competitiv, conform prevederilor OUG 109/2011;

Remuneraţia membrilor Directoratului şi ai Consiliului de Supraveghere sa fie corelată cu obiectivele de performanţă (ex. creşterea VAN/acţiune; a numărului companiilor din portofoliu listate la bursă după înfiinţarea FSDI; a profitabilităţii companiilor din portofoliu); 

Listarea companiilor din portofoliul FSDI să reprezinte o prioritate pentru management, cu scopul de a le creşte transparenţa, a asigura responsabilizarea conducerii acestora şi a implementa principii robuste de guvernanţă corporativă;  

Principalul obiectiv al unui FSDI să fie maximizarea profiturilor şi creşterea valorii acţiunilor companiilor din portofoliu. Pe de altă parte, e necesar ca FSDI să îşi propună să dezvolte piaţa română de capital, astfel încât România să promoveze la statutul de piaţă emergentă, listând companiile din portofoliul FSDI cu un free-float de cel puţin 25%.

De asemenea, pentru a fi recunoscut ca fond suveran la nivel internaţional, FSDI ar trebui să implementeze Principiile Santiago , aşa cum au fost stabilite de Grupul de Lucru Internaţional al Fondurilor Suverane.

Fondul Proprietatea a trimis propunerile menţionate mai sus, sub formă detaliată, Ministerului Finanţelor Publice şi şi-a exprimat disponibilitatea de purta un dialog pe această temă, aducând argumente solide pentru a-şi susţine recomandările, pe baza bunelor practici OCDE. După ce Polonia a devenit prima ţară din regiunea CEE promovată la statutul de piaţă dezvoltată, România ar putea viza o promovare la statutul de piaţă emergentă în anul în care va deţine Preşedinţia UE, însă trebuie să procedeze corect.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite