Firmele afectate de pandemia SARS-CoV-2 pot cere Certificate de Situaţie de Urgenţă. Ce avantaje aduc acestea

Firmele afectate de pandemia SARS-CoV-2 pot cere Certificate de Situaţie de Urgenţă. Ce avantaje aduc acestea

Guvernul României a discutat în şedinţa din 18 martie 2020 Hotărârea privind acordarea de certificate de situaţie de urgenţă (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.

Hotărârea este menită să pună în aplicare măsura adoptată prin Decretul prezidenţial nr. 195/2020, prin care s-a statuat că operatorii economici a căror activitate este afectată de pandemie pot solicita de la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri („MEEMA”) astfel de certificate de situaţii de urgenţă („CSU”), explică specialiştii în dreptul afacerilor ai Casei de avocatură Pârgaru, Soare şi Asociaţii.
 
Cine poate solicita acordarea CSU
 
CSU poate fi eliberat tuturor operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea principală în cel puţin unul dintre următoarele sectoare: transport, turism, horeca, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei, servicii destinate populaţiei.
 
Deşi sfera celor care pot obţine CSU pare a fi limitată, Hotărârea include printre operatorii economici si pe cei care prestează servicii destinate populaţiei. Astfel, se va lăsa la latitudinea autorităţii interpretarea acestora, fapt care va genera ca, în concret, mai multe arii de activitate (e.g. activităţi de înfrumuseţare, jocuri de noroc, activităţi de curăţenie şi menaj etc.) să cadă sub umbrela prezentei Hotărâri.
 
Cum se obţine CSU
 
Solicitarea CSU se face exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/. Platforma va fi funcţională în termen de 5 zile de la adoptarea şi publicarea Hotărârii în Monitorul Oficial.
 
În acest sens, operatorul economic va completa o cerere-model (cu detalii referitoare la datele de identificare şi de contact, motivul solicitării etc.) şi va încărca documentele justificative (e.g. certificat unic de înregistrare, balanţă contabilă etc.) relevante.
 
Toate documentele încărcate în platforma online vor fi semnate electronic – prin urmare, operatorii economici vor fi nevoiţi să recurgă la furnizorii de servicii de certificare (calificată) pentru a crea şi semna electronic documentele necesare obţinerii CSU.
 
Menţionăm că semnătura electronică este forma digitală a semnăturii olografe şi, sub condiţia respectării anumitor cerinţe legale, are aceleaşi funcţionalităţi şi aplicabilitate precum cea olografă.
 
Care este termenul de eliberare a CSU
 
Cu titlu preliminar, „acordarea CSU se realizează doar pe perioada instituirii stării de urgenţă decretată de Preşedintele României”.
 
Comisia de analiză din cadrul MEEMA va analiza cererile transmise prin platformă şi va verifica formal documentrele transmise, eliberând CSU prin email în termen de 5 zile lucrătoare.
 
În situaţia operatorilor economici a căror scădere a cifrei de afaceri din cauza pandemiei se situează sub 40% faţă de perioada similară a anului precedent solicitării, Comisia de analiză va analiza cererea şi documentele justificative, comunicând răspunsul său în maximum 20 de zile lucrătoare.
 
Se observă deci că, dacă în cazul operatorilor economici care au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri de minimum 40%, procedura de eliberare a CSU este una mai mult formală, ceilalţi operatori economici vor întâlni obstacole mai mari în obţinerea acestuia, iar modalitatea de apreciere a situaţiei de urgenţă şi a impactului asupra activităţii lor vor fi supuse subiectivismului Comisiei, în lipsa unor criterii mai clare de procedură.
 
CSU este valabil pe toată perioada anului acordării.
 
Certificatul va putea fi folosit în relaţie cu partenerii contractuali, autorităţile publice, instituţiile financiar-bancare şi de leasing şi terţii.
 
Astfel, CSU va putea fi folosit, spre exemplu, pentru:
 
  • renegocierea contractelor (şi, în funcţie de prevederile contractuale, pentru suspendarea executării obligaţiilor şi exonerarea de răspundere)
  • beneficierea de facilităţi fiscale oferite de autorităţi (e.g. amânarea termenelor-limită pentru plata impozitului pe profit, rambursarea TVA etc.).
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: