Concedieri masive la Şantierul Naval Damen Mangalia. Turcan: „Dacă statul poate acorda un sprijin acolo, o va face”

Concedieri masive la Şantierul Naval Damen Mangalia. Turcan: „Dacă statul poate acorda un sprijin acolo, o va face”

Foto: Arhivă Adevărul

Ministrul Muncii, Raluca Turcan, a anunţat, marţi, că va face o vizită la Şantierul Damen Mangalia, după ce Adunarea Generală a Acţionarilor a transmis că 228 de posturi vor fi restructurate.

Ştiri pe aceeaşi temă

În cadrul unei conferinţe de presă, susţinută la Constanţa, ministrul a precizat că, dacă statul poate acorda un sprijin acolo, o va face, acelaşi lucru fiind realizat şi în alte zone din ţară unde au existat probleme de acest fel.
 
„Merg la Damen cu două obiective, să le înţeleg exact problemele şi acolo unde statul poate să sprijine, da, să sprijinim. Am sprijinit şi în Valea Jiului, am sprijinit şi în alte zone ale ţării unde au apărut probleme generate de un parcurs economic pe care anumiţi angajatori l-au avut”, a afirmat Turcan, potrivit News.ro.
 

Ministrul Muncii: „Pot exista mai multe tipuri de sprijin”

„Există mai multe tipuri de sprijin, dacă oamenii intră în şomaj, atunci evident plătim şomajul tehnic, inclusiv veniturile de completare, dacă sunt disponibilizări colective. De asemenea, da, pe partea de reconversie profesională, statul şi noi putem interveni la modul cel mai serios”, a explicat Raluca Turcan. 
 
Damen a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute, restructurarea a 228 de posturi de la Şantierul Naval Mangalia, precizând că angajaţii disponibilizaţi vor primi până la nouă salarii compensatorii. 
 
„Reorganizarea activităţii este consecinţa directă a faptului că Damen trebuie să se adapteze la situaţia economică din sectoarele maritime mondiale. Din cauza scăderii cererii din sectoarele offshore şi a concurenţei crescute a şantierelor navale care sunt susţinute de stat în Asia, activităţile de construcţie şi reparaţie navală au scăzut dramatic în 2020. Acest efect a fost exacerbat de impactul pandemiei Covid-19. Ca atare, noile comenzi de construcţii navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut comparativ cu 2019 (în termeni valorici: 40% în scădere)”, a transmis Damen.
 
Reprezentanţii Damen spun că societatea a fost nevoită să anunţe această reorganizare la 6 iulie 2020, care a implicat pierderea a 642 de locuri de muncă în Galaţi şi 228 de locuri de muncă în Mangalia. De asemenea, în Olanda, câteva sute de locuri de muncă au fost declarate redundante.
 
Damen a precizat că, în consultare cu sindicatele şi autorităţile, va fi elaborat un plan social care respectă în totalitate prevederile contractului colectiv de muncă, iar angajaţii afectaţi de restructurare vor primi până la nouă salarii compensatorii. 
 
Damen Shipyards Mangalia a solicitat AGA aprobarea planului de restucturare încă din luna august 2020, însă decizia a fost amânată în mod repetat, la solicitarea Ministerului Economiei, până la clarificarea unor aspecte de ordin tehnic.
 
Ministerul Economiei susţine că, între timp, situaţia companiei s-a deteriorat. Cheltuielile operaţionale ale companiei au fost susţinute financiar din credite bancare precum şi de către grupul de firme Damen, care, în calitate de acţionar minoritar, a acordat împrumuri prevenind astfel acumularea de restanţe la plata a obligaţiilor societăţii faţă de stat, angajaţi, creditori, furnizori etc. 
 
 
Astfel, în contextul pandemic actual care a generat consecinţe negative asupra performanţei operaţionale şi financiare a majorităţii organizaţiilor, societatea e nevoită în continuare, în absenţa unor noi contracte, să asigure lunar toate cheltuielile operaţionale, inclusiv de personal, pentru a evita acţiuni de executare silită, transmite Economedia.
 
Este argumentat şi că reorganizarea activităţii este consecinţa directă a faptului că activităţile de construcţie şi reparaţie navală au scăzut dramatic în 2020 din cauze de piaţă şi din cauza pandemiei Covid-19. 
În 2019, Damen Shipyards Mangalia avea aproape 2.000 de salariaţi. Anul trecut, însă, grupul-mamă olandez a decis concedierea a 870 de angajaţi din România, atât de la şantierul din Mangalia, cât şi de la cel din Galaţi, din cauza reducerii comenzilor pe segmentul de nave petroliere, determinată de prăbuşirea preţului ţiţeiului în contextul crizei COVID-19. 
 

Protest al angajaţilor faţă de disponibilizările anunţate

Angajaţii Şantierului Naval Damen Mangalia au protestat, la începutul lunii iunie a acestui an în faţa Ministerului Economiei, faţă de disponibilizările anunţate de conducere, 228 de persoane urmând să îşi piardă locul de muncă.
 
„Protestăm deoarece am primit asigurări constante din partea autorităţilor române că nu vor exista concedieri colective în cadrul şantierului naval Damen Shipyards Mangalia, însă cu toate acestea am fost informaţi că 228 de persoane îşi vor pierde locul de muncă. Protestăm pentru că sunt preferaţi subcontractorii, iar propriii salariaţi sunt disponibilizaţi. Această situaţie trebuie interpretată în condiţiile în care acţionarul majoritar, statul român, s-a angajat să protejeze interesul naţional şi forţa de muncă înalt calificată existentă în cadrul companiei ori în acest moment interpretăm că sunt preferaţi lucrători din Vietnam şi de la Galaţi”, se arată într-un comunicat al Sindicatului Liber Navalistul.
 
Sindicatul a mai transmis că, dacă în anii trecuţi la Mangalia erau realizate zece nave pe an, în prezent nu sunt livrate nici măcar trei nave pe an. 
 
„Protestăm pentru că managementul şantierului nu fructifică avantajele competitive de care dispune şantierul naval din Mangalia în condiţiile în care în anii anteriori acesta era lider la nivelul Uniunii Europene pe segmentul de nave comerciale astfel că de la 10 nave pe an, în momentul de faţă nu mai sunt livrate nici măcar 3 nave pe an. Protestăm pentru că în momentul de faţă şantierului naval Damen Shipyards Mangalia i se aplică prevederile Ordonanţei nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare situaţie care afectează semnificativ negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate”, a precizat sursa citată. 
 
Sindicatul Liber Navalistul a menţionat că numărul angajaţilor de la şantierul naval Mangalia a scăzut, ajungând la 1.935 de persoane. 
 
„Numărul salariaţilor a scăzut constant, în momentul de faţă ajungând la 1.935 de persoane. Scăderea încrederii în viitorul şantierului, nivelul salarial redus, deloc competitiv în comparaţie cu alte şantiere navale din Europa au constituit motivaţii puternice pentru salariaţii din Damen Shipyards Mangalia care, săturaţi să mai aştepte, şi-au căutat viitorul în alte părţi sau au încetat activitatea. De asemenea, pe platforma societăţii îşi desfăşoară activitatea un număr de aproximativ 500 de salariaţi ai firmelor subcontractoare, cât şi aproximativ 270 de salariaţi delegati de la Damen Galaţi. În tot acest context statul va face ce ştie mai bine la Damen Shipyards Mangalia şi anume restructurare prin concediere”, a mai precizat sindicatul. 
 
Acesta susţinea că direcţia în care se îndreaptă şantierul nu este una benefică nici pentru angajaţi, nici pentru statul român. 
 
„Şantierul naval Damen Shipyards Mangalia are ca acţionar majoritar statul român, iar managementului acestuia este delegat acţionarului minoritar în baza unui contract de management. Este mai mult decât evident că şantierul naval Damen Shipyards Mangalia nu se îndreaptă către o direcţie benefică atât pentru salariaţi, cât şi pentru statul român. 
 
Nu putem trece cu vederea faptul că statul român, prin intenţia de a concedia colectiv o parte din salariaţii din şantierul naval Damen Shipyards Mangalia, contravine propriilor principii asumate în contractul de management respectiv protejarea interesului naţional şi forţa de muncă înalt calificată. 
 
Nivelul salarial redus, scăderea continuă a numărului de salariaţi şi a cifrei de afaceri respectiv a numărului de comenzi reprezintă dovezi clare şi concrete care justifică dezinteresul statului român (acţionarul majoritar) cu privire la viitorul şantierului naval din Mangalia pe de o parte dar şi pentru comunitatea din Mangalia deoarece aceasta se bazează semnificativ pe viitorul şantierului naval Damen Shipyards Mangalia”, a explicat Sindicatul Liber Navalistul.
 

Sindicaliştii veneau cu o serie de propuneri

 Ei au solicitat, în luna iunie, adoptarea unor măsuri de evitare a restructurării forţei de muncă din cadrul şantierului naval Damen Shipyards Mangalia; 
 
- acordarea unei priorităţi semnificative propriilor salariaţi şi reducerea lucrului cu entităţile subcontractoare; 
 
- implicarea acţionarilor societăţii Damen Shipyards Mangalia pentru contractarea de noi comenzi de construcţii de nave, reparaţii, reconversii de nave pentru asigurarea frontului de lucru corespunzător capacităţii de producţie de care beneficiază şantierului naval din Mangalia;
 
- reducerea fiscalităţii la nivelul sectorului construcţii nave în vederea asigurării unui nivel de competitivitate adecvat realităţilor pieţei globale dar şi a unei rezilienţe conforme cu provocările societale viitoare; 
 
- respectarea obiectivelor regăsite la nivelul contractului de management precum şi a planurilor operaţionale agreate, adică atingerea numărului de 3.000 de salariaţi în cadrul Damen Shipyards Mangalia.
 
În 2019, Damen Shipyards Mangalia a avut pierderi de aproape 152 milioane lei, la o cifră de afaceri de circa 131 milioane lei. Damen Shipyards Mangalia este operatorul şantierului naval omonim la care pachetul majoritar de acţiuni este deţinut de compania românească de stat Şantierul Naval 2 Mai SA din portofoliul Ministerului Economiei, dar care se află sub controlul operaţional al acţionarului minoritar olandez Damen Holding BV.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările