CE: Mai mult de jumătate din site-uri conţin recenzii înşelătoare, unele chiar plătite de comercianţii online

CE: Mai mult de jumătate din site-uri conţin recenzii înşelătoare, unele chiar plătite de comercianţii online

FOTO Shutterstock

Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor au publicat rezultatele unei verificări („sweep”) la nivelul UE a site-urilor web cu privire la recenziile online ale consumatorilor, din care reiese că mai mult de jumătate conţin recenzii înşelătoare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sub coordonarea Comisiei, autorităţi din 26 de state membre, inclusiv România, şi respectiv din Islanda şi din Norvegia au verificat 223 de site-uri web importante, pentru a constata dacă există recenzii înşelătoare ale consumatorilor.
 
Aproape două treimi din magazinele şi pieţele online, site-urile de rezervări, motoarele de căutare şi site-urile de servicii de comparare analizate au generat îndoieli cu privire la fiabilitatea recenziilor: pe 144 dintre cele 223 de site-uri verificate, autorităţile nu au putut confirma că respectivii comercianţi au depus suficiente eforturi pentru a se asigura că recenziile sunt autentice, şi anume că au fost postate de consumatori care chiar au utilizat produsul sau serviciul pe care l-au evaluat.
 
Alte constatări în urma verificării site-urilor web cu privire la recenziile online:
 
• 104 dintre cele 223 de site-uri examinate nu informează consumatorii cu privire la modul în care se colectează şi prelucrează recenziile. Numai 84 de site-uri fac astfel de informaţii accesibile consumatorilor chiar pe pagina de recenzie, în timp ce restul le menţionează cu „caractere mici”, de exemplu în secţiunea de termeni şi condiţii juridice.
 
• 118 site-uri nu conţineau informaţii cu privire la modul în care se previn recenziile false. În aceste cazuri, consumatorii nu au posibilitatea de a verifica dacă recenziile au fost scrise de consumatori care au utilizat efectiv produsul sau serviciul. 
 
• 176 dintre site-urile web nu menţionează faptul că recenziile stimulate (care sunt recompensate financiar, de exemplu) sunt interzise prin politicile lor interne sau, dacă nu este cazul, nu menţionează în ce mod site-urile se asigură că există o indicaţie că recenziile sunt stimulate.
 
Autorităţile de protecţie a consumatorilor au concluzionat că cel puţin 55 % dintre site-urile web verificate ar putea încălca Directiva privind practicile comerciale neloiale, conform căreia consumatorilor trebuie să li se prezinte informaţii veridice care să le permită să aleagă în cunoştinţă de cauză. Autorităţile au avut îndoieli şi cu privire la restul de 18 %.
 
Etapele următoare
 
Autorităţile naţionale vor contacta comercianţii în cauză pentru a-şi rectifica site-urile web şi, dacă este necesar, pentru a iniţia acţiuni de asigurare a respectării legislaţiei în conformitate cu procedurile lor naţionale. Comisia va continua să colaboreze cu reţeaua CPC (reţea de autorităţi publice însărcinate cu aplicarea legislaţiei în materie de protecţie a consumatorului) cu privire la această chestiune importantă şi va sprijini autorităţile naţionale în acţiunile lor de asigurare a respectării legislaţiei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările