Bani europeni pentru sectorul agroalimentar. Ce sume pot primi fermierii români

0
Publicat:
Ultima actualizare:
seceta agricultura 2019

Comisia Europeană a publicat un nou pachet de măsuri excepţionale pentru a oferi mai mult sprijin sectoarelor agricole şi alimentare care sunt cele mai afectate de criza provocată de coronavirus.

Măsurile excepţionale includ ajutoare pentru depozitarea privată pentru sectorul produselor lactate şi cel al cărnii, autorizarea temporară ca operatorii din sectoarele grav afectate să-şi autoorganizeze măsurile de piaţă şi flexibilitate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a programelor de sprijinire a pieţei. În plus faţă de aceste măsuri de piaţă, Comisia a propus să se permită statelor membre să utilizeze fonduri destinate dezvoltării rurale pentru despăgubirea fermierilor şi a micilor întreprinderi din sectorul agroalimentar, cu cuantumuri de până la 5 000 EUR şi, respectiv, de până la 50 000 EUR.

Comisarul pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Janusz Wojciechowski, a declarat: „Am acţionat rapid pentru a pune la dispoziţie cât se poate de repede toate măsurile necesare pentru sprijinirea fermierilor şi a celor care au nevoie de ajutor. Unele pieţe agricole şi alimentare au fost puternic afectate de criză. Totuşi, acum sunt încrezător că adoptarea acestor măsuri va oferi un sprijin tangibil şi va transmite pieţelor semnalul corect, creând în curând o oarecare stabilitate. Acest pachet şi măsurile de sprijin precedente demonstrează că Comisia este pregătită şi va acţiona în funcţie de situaţie. Vom monitoriza în continuare situaţia, în strâns contact cu părţile interesate, cu Parlamentul European şi cu statele membre.”

Măsurile de piaţă excepţionale propuse la 22 aprilie sunt acum întru totul adoptate şi publicate şi includ:

Ajutoare pentru depozitarea privată: Comisia va sprijini acordarea de ajutoare pentru depozitarea privată a produselor lactate (lapte praf degresat, unt, brânză) şi a produselor din carne (carne de vită, de oaie şi de capră). Această măsură permite retragerea temporară a unor produse de pe piaţă, timp de minimum 2-3 luni şi de maximum 5-6 luni. Cererile de participare la schemă vor putea fi transmise începând cu data de 7 mai 2020. Această măsură vizează stabilizarea pieţei prin reducerea temporară a ofertei disponibile.

Flexibilitate pentru programele de sprijinire a pieţei: Comisia va acorda flexibilitate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a programelor de sprijinire a pieţei în sectorul vitivinicol, în cel al fructelor şi legumelor, în cel al măslinelor de masă şi al uleiului de măsline şi în cel apicol, precum şi a programului UE pentru şcoli (care vizează laptele, fructele şi legumele). Această flexibilitate vizează limitarea ofertei disponibile din fiecare sector, pentru a determina reechilibrarea pieţelor. În plus, va permite reorientarea priorităţilor în materie de finanţare spre măsuri de gestionare a crizelor.

Derogare temporară de la normele Uniunii în materie de concurenţă: Articolul 222 din Regulamentul privind organizarea comună a pieţelor (OCP) permite Comisiei să adopte derogări temporare de la anumite norme ale UE în materie de concurenţă în situaţii de dezechilibre grave pe pieţe. Comisia a adoptat astfel de derogări pentru sectorul laptelui, pentru cel al florilor şi pentru cel al cartofilor. Aceste derogări le permit operatorilor să se auto-organizeze şi să pună în aplicare măsuri de piaţă fiecare la nivelul său pentru a-şi stabiliza sectoarele, cu respectarea funcţionării pieţei interne, pentru o perioadă maximă de 6 luni. De exemplu, sectorul laptelui va putea planifica în mod colectiv producţia de lapte, iar sectorul florilor şi cel al cartofilor vor putea retrage produse de pe piaţă. De asemenea, va fi permisă depozitarea de către operatori privaţi. Evoluţiile preţurilor de consum şi orice eventuală împărţire a pieţei interne vor fi monitorizate îndeaproape pentru a se evita efectele negative.

În plus faţă de cele sus-menţionate, Comisia propune ca statele membre cărora le rămân fonduri destinate dezvoltării rurale să poată folosi banii respectivi în 2020 pentru a acorda sprijin fermierilor şi micilor întreprinderi din sectorul agroalimentar. Acesta ar trebui să fie un sprijin imediat pentru cei care au cel mai mult de suferit din cauza crizei. Statele membre pot oferi un sprijin de până la 5 000 EUR/fermier şi de până la 50 000 EUR/întreprindere mică. Aceste ajutoare sunt acordate în plus faţă de ajutoarele de minimis destinate sectorului agricol şi faţă de ajutoarele de stat cu plafon majorat adoptate anterior. Propunerea trebuie trimisă spre aprobare Consiliului şi Parlamentului.

Aceste măsuri urmează unui amplu pachet de măsuri adoptat anterior de Comisie. Măsurile respective acordau sprijin sectorului agroalimentar în această perioadă dificilă prin majorarea cuantumurilor ajutoarelor de stat, un nivel mai ridicat al plăţilor în avans şi prelungirea termenelor pentru depunerea cererilor de plată. Flexibilitatea sporită în ceea ce priveşte normele politicii agricole comune vizează reducerea sarcinii administrative a fermierilor şi a administraţiilor naţionale.

  Sectorul Conţinutul Efectul dorit Temeiul juridic Lapte şi produse lactate Permisiunea ca organizaţiile de producători recunoscute şi alte organisme recunoscute să gestioneze oferta Durată de 6 luni Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 222 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Cartofi prelucraţi Permisiunea ca organizaţiile de producători recunoscute şi alte organisme recunoscute să gestioneze oferta Durată de 6 luni Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 222 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Flori, bulbi etc. Permisiunea ca organizaţiile de producători recunoscute şi alte organisme recunoscute să gestioneze oferta Durată de 6 luni Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 222 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Fructe şi legume, vin Flexibilitate sporită în ceea ce priveşte gestionarea programelor sectoriale (bugete naţionale gestionate de statele membre) Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolele 37, 53 şi 173 coroborate cu articolul 227 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) [adoptat astăzi, urmează publicarea în Jurnalul Oficial] Fructe şi legume, vin Flexibilitate financiară sporită în cadrul programelor sectoriale ale Uniunii, pentru a retrage produse de pe piaţă (distrugere, distilare, depozitare sau recoltare înainte de coacere) Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 219 coroborat cu articolul 228 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Fructe şi legume, vin, apicultură şi programul pentru şcoli Flexibilitate sporită pentru diferite scheme de sprijinire a programelor sectoriale Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19, acordarea de flexibilitate în ceea ce priveşte programele în desfăşurare Articolul 25 [programul pentru şcoli], articolul 38 [fructe şi legume], articolul 54 [vin], articolul 57 [apicultură], articolul 70 litera (a) şi articolul 219 coroborate cu articolul 228 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Măsline de masă şi ulei de măsline Flexibilitate sporită pentru diferite scheme de sprijinire a programelor sectoriale Acordarea de flexibilitate în ceea ce priveşte programele în desfăşurare, în special în cazul celor afectate de criză Articolul 31 (măsline de masă şi ulei de măsline) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Ovine şi caprine Depozitare privată Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 18 alineatul (2) şi articolul 223 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Vin Flexibilitate sporită în privinţa normelor referitoare la drepturile de plantare Mai mult timp pentru ca producătorii să îşi îndeplinească obligaţiile Articolul 221 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Carne de vită Depozitare privată Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 18 alineatul (2) şi articolul 223 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Brânză Depozitare privată Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 219 alineatul (1) coroborat cu articolul 228 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Lapte praf degresat Depozitare privată Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 18 alineatul (2) şi articolul 223 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Unt Depozitare privată Reechilibrarea ofertei pentru a o adapta la schimbarea cererii consumatorilor în contextul măsurilor de izolare legate de COVID-19 Articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 (organizarea comună a pieţelor) Dezvoltare rurală Măsură temporară nouă Sprijin pentru fermierii şi IMM-urile afectaţi de criză Propunerea Comisiei de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1305/2013 (sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din FEADR) – de adoptat de către Parlamentul European şi Consiliu

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite