Asociaţie: Furnizorii de energie electrică nu sunt prea interesaţi de micii consumatori. ANRE închide ochii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aflată în căutarea unui furnizor de energie electrică cu care să încheie contractul de furnizare pentru sediul său, Asociaţia Consumatorilor şi Micilor Producători de Energie (A.C.M.P.E.) a încercat să solicite oferte de preţ tuturor firmelor care deţineau o licenţă de furnizare a energiei electrice. Rezultatul a fost surprinzător: Peste 80% dintre furnizorii de energie din România nu par să fie interesaţi de micii consumatori.

Drept urmare A.C.M.P.E. a căutat lista acestora pe pagina web a A.N.R.E. https://portal.anre.ro/PublicLists/LicenteAutorizatii.

„Căutarea firmelor care au licenţă pentru furnizare acordată în domeniul electric a avut ca rezultat prezentarea unei liste de 185 de companii româneşti şi străine, pentru care au fost afişate denumirea într-o formă oarecare, adresa, eventuale numere de telefon şi fax, numărul licenţei, data de eliberare a acesteia şi data până la care licenţa este valabilă”, spune reprezentanţii asociaţiei într-un comunicat.

Ne-am înarmat cu răbdarea cuvenită şi am trecut la căutarea paginilor web ale firmelor respective. Conform prevederilor art.5 din Ordinul A.N.R.E. nr.6/2017 toţi furnizorii de energie ar trebui să deţină o pagină web activă, în limba română, prin intermediul căreia orice consumator să poată găsi informaţii minimale stabilite de A.N.R.E.

tabel 1

După cum se poate vedea, cele 15 firme care par interesate de furnizarea energiei electrice către consumatori, reprezintă doar 8,93% din cele 168 de firme româneşti care au licenţa de furnizare valabilă, acordată de A.N.R.E. Situaţia aceasta poate fi numită “concurenţă de piaţă”?

Ridicolul situaţiei este dat de faptul că, având obligaţia de a prezenta public o ofertă de preţ standard pentru cele trei tipuri de consumatori, din cei 15 furnizori concurenţiali care au ofertele actualizate, mai mult de jumătate oferă preţuri care depăşesc pragul de preţ pentru serviciul universal, stabilit de A.N.R.E. pentru furnizorii de ultimă instanţă obligaţi sau opţionali. În acest fel furnizorii concurenţiali transmit către consumatori mesajul: “NU PUTEM (sau NU VREM) să lucrăm cu consumatorii casnici sau consumatorii noncasnici mici!”.

În plus, pe lângă faptul că ofertele de preţ publicate ridicau semne de întrebare, lipsesc şi alte informaţii esenţiale unui consumator: condiţiile generale de furnizare, conţinutul propus pentru contractul de furnizare, informaţii relevante despre activitatea de furnizare (indicatorii de performanţă actualizaţi, etc.).

Adăugăm şi faptul că A.N.R.E. publică în dreptul “Comparator de preţ pentru ofertele de furnizare a energiei electrice”, următorul mesaj: “Pentru a reflecta mult mai bine situaţia din piaţa de energie lucrăm la îmbunătăţirea comparatorului pentru ofertele de furnizare. În perioada 11.09.2018 – 19.10.2018 testăm împreună cu furnizorii noul comparator.”.

Concluzia: trebuie căutat separat fiecare furnizor de energie. Pentru că indiferent ce spune legea, informaţiile publicate sunt incorecte, incomplete şi A.N.R.E. ca autoritate, nu este interesată de aceste aspecte!

Oferte puţine şi politici de preţ surprinzătoare

Conform legislaţiei în vigoare, am transmis prin email, în data de 01.10.2018, orele 15:11-15:14, cererea noastră de ofertă, conţinând TOATE informaţiile minime obligatorii pentru întocmirea unei oferte de preţ. Cererea a fost transmisă către toate cele 168 firme (110 firme care au avut publicate adrese de email şi 58 de firme ale căror emailuri au fost aflate telefonic în diverse ocazii)!

tabel 2

Îngrijorător este faptul că 75,59% dintre furnizorii de energie din România REFUZĂ să dea curs obligaţiei prevăzute de art.18 din Ordinul A.N.R.E. nr.64/2014 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali:

“La cererea scrisă a unui client final, furnizorul este obligat să comunice, în scris, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, o ofertă privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială, care conţine: preţul de furnizare, condiţiile şi termenele de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare.”

Un alt aspect îngrijorător este existenţa unui procent de 19,51% dintre firmele de furnizare româneşti care transmit oferte de furnizare cu preţuri exagerat de mari, care să transmită mesajul “Nu ne interesează!” către consumatori.

Dacă adăugăm şi faptul că firmele care deţin licenţă de furnizare valabilă în România şi au sediul în afara ţării, nici măcar nu si-au pus vreodată problema respectării obligaţiei de a oferi o pagină web în limba română, rezultă în mod evident că 81,08% dintre firmele care deţin licenţe de furnizare a energiei electrice nu sunt interesate de contractarea energiei pentru consumatorii casnici sau noncasnici mici.

Acest lucru explică extrem de simplu mecanismul prin care 82,70% dintre locurile de consum existente în România sunt alimentate în continuare prin intermediul contractelor de furnizare încheiate cu cei 4 (patru) furnizori de ultimă instanţă.

Iar A.N.R.E. nu pare îngrijorată deloc de acest fenomen! Cum spuneam mai sus, celebrul comparator de preţuri a fost inactiv pentru o perioadă de 5(cinci) săptămâni, sub pretextul “consultării” cu furnizorii de energie. Până la data de 18.10.2018, am întrebat 27 de furnizori de energie: “Până la data de azi, A.N.R.E. v-a trimis/solicitat informaţii/întrebări/puncte de vedere despre comparatorul de preţuri pe care urmează să-l publice?”. Răspunsul UNANIM a fost “NU”! Şi atunci care sunt furnizorii cu care s-au realizat “consultările”? Şi restul de furnizori neconsultaţi nu contează?

Concluzia la care am ajuns noi: “liberalizarea” pieţei de energie electrică este un proces al cărui scop este departe de a fi atins, datorită lipsei evidente de implicare şi supraveghere atentă din partea A.N.R.E., a carenţelor majore în crearea unei legislaţii coerente şi a evitării aplicării juste şi echidistante a reglementărilor în vigoare! Din păcate aceste aspecte nu au intrat nici în atenţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, nici a Consiliului Concurenţei sau, măcar, a reprezentaţilor consumatorilor numiţi în Comitetul Consultativ al A.N.R.E. şi care ar trebui să tragă semnalele de alarmă corespunzătoare pe lângă A.N.R.E., în cazul în care ar fi fost interesate de corectarea acestor neajunsuri!

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite