ANCOM: Contractul la distanţă nu se consideră încheiat doar ca urmare a exprimării acordului verbal la telefon

ANCOM: Contractul la distanţă nu se consideră încheiat doar ca urmare a exprimării acordului verbal la telefon

După prezentarea ofertei pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune şi acceptarea acesteia în cadrul unei convorbiri telefonice, utilizatorul mai are de parcurs încă doi paşi importanţi pentru încheierea unui contract pentru servicii de comunicaţii electronice.

În primul rând, utilizatorul trebuie să primească de la furnizor pe un suport durabil (scrisoare prin poştă, e-mail sau fax, etc.), oferta prezentată şi agreată în cadrul convorbirii telefonice şi apoi, cel mai important aspect, trebuie să semneze oferta sau să-şi exprime acordul în scris, pe un suport durabil, contractul fiind considerat încheiat abia după acest moment. În plus, utilizatorul are dreptul să se retragă din contractul la distanţă în termen de 14 zile de la data exprimării acordului în scris sau data primirii produselor, fără a invoca vreun motiv. 
 
Contractul la distanţă
 
Contractul la distanţă este acel contract încheiat între un furnizor de comunicaţii electronice şi un utilizator, în cadrul unui sistem organizat de vânzări sau de prestare de servicii, fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).
 
Drepturile utilizatorilor 
 
În situaţia încheierii unui contract la distanţă ca urmare a prezentării unei oferte în cadrul unei convorbiri telefonice, utilizatorul trebuie să ştie că: 
 
oferta discutată telefonic şi o serie de informaţii minime cu privire la serviciile pe care urmează să le contracteze trebuie să ajungă la el în forma scrisă, pe un suport durabil, înainte de încheierea unui contract; 
 
contractul la distanţă îl angajează pe utilizator doar după ce aceasta a semnat oferta sau şi-a dat consimţământul scris pentru oferta respectivă, pe un suport durabil; 
 
utilizatorul are dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare, în termen de cel mult 14 zile de la exprimarea consimţământului în scris sau data primirii produselor. 
 
Obligaţiile furnizorilor 
 
Înainte de încheierea contractului la distanţă, în cadrul convorbirii telefonice, furnizorul de servicii de comunicaţii electronice trebuie să pună la dispoziţia utilizatorului cel puţin următoarele informaţii privind:  
 
caracteristicile esenţiale ale serviciilor/echipamentelor oferite;
 
tarifele şi modalitatea de calcul al acestora, beneficiile, opţiunile şi extraopţiunile incluse;
 
perioada contractuală minimă;
 
dreptul de retragere din contract şi condiţiile în care utilizatorul îşi poate exercita acest drept;
 
modalităţile de plată, livrare, data până la care se angajează să livreze echipamentele.
 
Dacă contractul la distanţă se încheie prin alte mijloace de comunicare la distanţă, furnizorul trebuie să îi comunice utilizatorului informaţiile minime precontractuale într-un mod adecvat mijlocului de comunicare respectiv. În cazul acestor contracte, momentul închierii contractului la distanţă îl constituie momentul confirmării de către furnizor, pe un suport durabil, a acceptării comenzii transmise de consumator. 
 
Pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, dar şi al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM şi ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentată modalitatea de interpretare a legislaţiei naţionale referitoare la încheierea contractelor la distanţă, respectiv în afara spaţiilor comerciale.  
 
Informaţiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile în InfoCentrul ANCOM.
 
Din totalul de 3.611 de reclamaţii ale utilizatorilor primite şi soluţionate de către ANCOM anul trecut, 9% au vizat încheierea contractelor la distanţă.
 
Ce, cum şi unde reclami
 
Dacă eşti consumator, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile în cadrul procesului de încheiere a contractului, poţi sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
 
Dacă eşti utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile în cadrul procesului de încheiere a contractului, poţi sesiza ANCOM.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: