Achiziţii publice simplificate: termene obligatorii şi digitalizare

Achiziţii publice simplificate: termene obligatorii şi digitalizare

Modificările vizează adoptarea de măsuri urgente pentru simplificarea procedurilor de achiziţii publice

Executivul a adoptat în şedinţa de marţi, 4 februarie, o ordonanţă de urgenţă care modifică şi completează unele acte normative pentru simplificarea achiziţiilor publice şi pentru a face primii paşi către transformarea digitală a acestora.

Ştiri pe aceeaşi temă

Modificările legislative vizează adoptarea unor măsuri urgente pentru simplificarea procedurilor de achiziţii publice şi totodată pentru iniţierea primilor paşi către transformarea digitală a acestora. Această ordonanţă de urgenţă contribuie la creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene şi deblocarea procedurilor de achiziţie publică.

Un element de noutate al acestei ordonanţe îl reprezintă simplificarea modalităţii de realizare a controlului ex-ante, prin emiterea unui singur aviz conform pentru fiecare etapă a verificării. Concret, aceeaşi documentaţie de atribuire încărcată în sistem va putea fi respinsă o singură dată. Măsura vizează reducerea termenului de verificare a documentaţiei de atribuire la 10 zile lucrătoare, anterior durata medie de verificare ajungând până la 70 de zile lucrătoare.

O altă modificare legislativă se referă la introducerea obligatorie a verificării ex-ante pe un eşantion de până la 10% din totalul documentaţiilor de atribuire încărcate în SEAP. Modalitatea de selecţie a procedurilor de atribuire ce vor intra în eşantionul de verificare va fi stabilită ulterior şi va avea în vedere includerea unor criterii care să vizeze cu preponderenţă procedurile de achiziţie realizate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană.

De asemenea, prin prezentul act normativ sunt stabilite termene obligatorii pentru evaluarea ofertelor de către comisiile de evaluare. Astfel, pentru procedurile de achiziţii publice cu o complexitate redusă s-a stabilit un termen de evaluare de până la 20 de zile lucrătoare, iar pentru cele cu o complexitate ridicată fiind stabilit un termen de 60 de zile. Totodată pentru ca măsura stabilită să producă efectul preconizat, respectiv reducerea termenelor de derulare a procedurilor de achiziţii, au fost introduse sancţiuni pecuniare pentru nerespectarea termenelor prevăzute de legislaţie de către membri comisiei de evaluare.

O altă noutate adusă se referă la activitatea personalului ANAP cu atribuţii de verificare ex-ante. Astfel, observatorii ANAP vor putea emite avize conforme prin intermediul platformei SEAP, utlilizând exclusiv semnătura electronică. Practic, prin derularea controlului ex-ante exclusiv prin intermediul SEAP există garanţia că în procesul de evaluare a ofertelor nu vor mai exista întreruperi cauzate de interacţiunea umană dintre angajaţii ANAP şi membrii comisiei de evaluare.

În acelaşi context al digitalizării controlului ex-ante, ANAP precizează că va fi asigurat accesul la documentele achiziţiei în sistemul informatic, atât pentru completurile CNSC, cât şi pentru cele din cadrul Curţilor de Apel.

De asemenea, actul normativ vizează modificarea O.U.G. nr. 114/2011 privind atribuirea unor contracte de achiziţie publică în domeniile apărării şi securităţii, în sensul introducerii unor dispoziţii care să permită posibilitatea includerii sub incidenţa ordonanţei a unor proiecte strategice de infrastructură critică de interes naţional în domeniul IT&C.

ANAP precizează că suportul tehnic pentru operaţionalizarea tuturor modificărilor legislative expuse mai sus va fi asigurat de către operatorul SEAP în termen de 30 zile.

Au fost dispuse măsuri tranzitorii astfel încât procedurile de achiziţie publică aflate în derulare să nu fie afectate de modificările legislative operate.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: