Şi firmele pot apela acum la conciliere cu banca. Cât costă şi ce trebuie să ştie

Şi firmele pot apela acum la conciliere cu banca. Cât costă şi ce trebuie să ştie

Alexandru Păunescu afirmă că persoanele juridice se pot afresa şi ele CSALB pentru a intra în conciliere cu băncile

Persoanele juridice pot apela la conciliere prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB), pentru servicii de plată şi emitere de monedă electronică.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Extinderea competenţelor CSALB către persoanele juridice, în urma implementării în România a Directivei privind serviciile de plată, devine un proces firesc în existenţa Centrului. După ce activitatea de conciliere dintre persoanele fizice şi bănci a cunoscut o creştere a notorietăţii şi a valorii beneficiilor de la un an la altul, acum ne confruntăm cu o nouă provocare. Persoanele juridice se vor putea adresa şi ele CSALB pentru a intra în conciliere cu băncile, şi nu numai, pentru o serie de speţe care ţin de serviciile de plată şi de activitatea de emitere de monedă electronică”, spune Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Problemele care pot face obiectul solicitărilor unor entităţi publice şi private către CSALB sunt diverse, spune Păunescu: de la operaţiunile prin intermediul ATM-urilor, la transferuri între conturi bancare, până la operaţiuni de plată făcute prin internet banking sau prin telefonul mobil. Pot fi chemate la conciliere instituţii precum băncile, emitenţii de monedă electronică şi companiile care furnizează servicii de plăţi şi fac transferuri de bani.

Dacă pentru persoanele fizice concilierea în cadrul CSALB este gratuită, pentru persoanele juridice se va percepe o taxă de 993 de lei. Aceeaşi sumă va fi percepută şi instituţiei care furnizează servicii de plată şi care va intra în conciliere cu persoana juridică de la care soseşte solicitarea.

Persoanele juridice pot trimite cereri de conciliere folosind aceeaşi aplicaţie online disponibilă persoanelor fizice pe site-ul CSALB. Site-ul a fost adaptat în acest sens, dar rămân active şi celelalte metode de transmitere a cererilor (e-mail, poştă sau direct la sediul CSALB).

Peste 1,25 milioane euro şterse din credite

Negocierile realizate în cadrul CSALB au adus un beneficiu de 2,67 milioane de euro consumatorilor şi întregului sistem bancar din România în perioada 2016-2019.

În 2019 au fost înregistrate la CSALB 2.117 cereri din partea consumatorilor – o creştere cu 65% în comparaţie cu anul precedent (1.772 cereri pentru bănci şi 345 cereri pentru IFN-uri), şi de peste 4 ori mai multe faţă de anul 2017. Dintre acestea, băncile au acceptat să intre în negociere în aproape 900 de cazuri (664 de cazuri în cadrul CSALB şi 207 de negocieri directe, după ce cazul a fost sesizat de Centru).

Diminuarea eforturilor de plată rezultată din aceste negocieri în anul 2019 este de 1,25 milioane euro, aproape la fel de mare cât valoarea beneficiilor din primii trei ani de activitate ai CSALB.

În 18% dintre cazurile soluţionate la CSALB beneficiile acordate consumatorilor depăşesc 5.000 de euro şi au fost obţinute prin reduceri sau ştergeri integrale de sold, scăderea comisioanelor sau a dobânzilor şi/sau restituirea unor sume încasate în trecut. Cea mai mare pondere (43%) o au cazurile în care beneficiile acordate sunt între 1.000 şi 5.000 de euro.

Recordurile valorice înregistrate la CSALB sunt:

  • Record în LEI: Ştergerea sumei de 298.000 de Lei pentru un consumator din Bucureşti;
  • Record în CHF: Ştergerea datoriei de 52.000 CHF pentru un consumator din Oradea;
  • Record în Euro: Ştergerea a 44.600 EUR din soldul unui consumator din Maramureş.

Chiar dacă reprezintă cele mai importante reduceri din punct de vedere valoric, cazurile sociale nu însumează un procent semnificativ din numărul total de situaţii soluţionate în cadrul CSALB.

În comparaţie cu băncile, IFN-urile nu au înţeles la fel de bine beneficiile concilierii: din cele 345 de cereri adresate IFN-urilor prin intermediul CSALB, 193 au fost clasate şi doar 45 şi-au găsit o rezolvare.

Cererile respinse. Ce spun consumatorii

Dintre cererile clasate de bănci în anul 2019, aproximativ 400 de cereri au fost respinse din motive nejustificate, iar alte 310 cereri au fost clasate din motive obiective (existenţa legislaţiei speciale cu privire la Biroul de Credit sau la credite de tip Prima Casă).

Consumatorii care se adresează CSALB vor să vadă, în primul rând, că banca/IFN-ul a analizat problemele lor şi că instituţiile financiare sunt dispuse să le explice anumite detalii neclare din contract, să fie deschise şi transparente, chiar dacă unele dintre concesiile pe care acestea le fac în cadrul procedurilor de conciliere nu modifică radical termenii contractului.

Cea mai frecventă nemulţumire a consumatorilor este clasarea cererilor fără o justificare clară din partea băncii. Mulţi dintre ei nu au solicitări mari din punct de vedere valoric, dar aşteaptă ca băncile/IFN-urile să îi trateze cu atenţia cuvenită şi să comunice cu ei, prin intermediul conciliatorilor, de pe poziţii de echitate, încercând să identifice soluţii viabile problemelor lor.

CSALB recomandă consumatorilor care invocă situaţii medicale pentru chemarea băncii/IFN-ului în conciliere, să demonstreze cu documente situaţia respectivă, luând în calcul faptul că o problemă medicală nu reprezintă a priori o condiţie a acceptării cererii de către bancă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările