9 din 10 români îşi doresc să lucreze complet sau parţial de la distanţă şi după încheierea pandemiei

9 din 10 români îşi doresc să lucreze complet sau parţial de la distanţă şi după încheierea pandemiei

Una dintre moştenirile pe care pandemia o va lăsa este dorinţa angajaţilor de a li se permite să lucreze de la distanţă mai des, se arată în noul studiu realizat de Boston Consulting Group (BCG) şi BestJobs, membru The Network.

Ştiri pe aceeaşi temă

În ceea ce priveşte România, aproximativ 9 din 10 persoane chestionate au declarat că se aşteaptă ca locul lor de muncă să rămână complet sau parţial de la distanţă după COVID-19. Chiar şi angajaţii care realizează sarcini manuale, au spus că sunt interesaţi de o oarecare flexibilitate cu privire la unde şi când vor lucra.
 
România s-a clasat pe locul patru în topul comparativ realizat la nivel global, după ţări precum Filipine, Africa de Sud şi Zambia, în privinţa lucrului de la distanţă: 41% dintre românii chestionaţi au declarat că ar prefera să nu mai fie nevoiţi să se întoarcă niciodată la birou, reprezentând un procent cu mult mai mare faţă de media globală de 24%, se arată în studiul intitulat Decoding Global Ways of Working. 48% dintre români au declarat că ar prefera ca, după pandemie, să aibă posibilitatea combinării muncii de la distanţă cu cea de la birou, reprezentând de două ori mai mulţi oameni, comparativ cu cei care lucrau de la distanţă la sfârşitul anului 2020 şi depăşind cei 20% dintre românii care lucrau de la distanţă înainte de apariţia virusului.
 
“Multe organizaţii au fost forţate de pandemie să facă tranziţia unui anumit număr de angajaţi către munca de la distanţă, practic peste noapte, iar muncitorii şi managerii au realizat faptul că există modele de lucru flexibile,” a declarat Melanie Seier Larsen, director general şi partener al BCG. „Companiile trebuie acum să pună în practică ceea ce au învăţat şi să creeze soluţii pe termen lung pentru a satisface aşteptările care vor persista şi după sfârşitul pandemiei,” adaugă Seier Larsen.
 
Aproximativ 20% dintre respondenţii care lucrează în posturi de birou tradiţionale sau digitale, doresc ca după pandemie să aibă o structură de lucru complet de la distanţă. Dar nu vorbim doar despre acei oameni care doresc mai multă flexibilitate la locul de muncă, în mod permanent. De exemplu, aproximativ 75% dintre persoanele care realizează muncă fizică sau socială, deţin locuri de muncă care necesită prezenţa, cum sunt manipularea bunurilor fizice sau contactul cu clienţii vor să lucreze şi de la distanţă, cel puţin ocazional.
 
„În ultimul an, a crescut, atât cererea, cât şi oferta de proiecte de freelance, job-uri de tip part-time: activităţi cu jumătate de normă sau proiecte şi full remote. Pandemia le-a arătat angajaţilor beneficiile flexibilităţii la locul de muncă, iar angajatorilor le-a demonstrat că productivitatea nu ţine de o locaţie fixă,” spune Ana Visian, Marketing Manager BestJobs.
 
În afară de flexibilitatea muncii, sondajul a identificat şi câteva schimbări în aprecierile românilor faţă de un loc de muncă. În 2018, când BCG şi BestJobs au realizat sondajul precedent, românii au clasat pe primele două poziţii echilibrul dintre viaţa privată şi cea profesională şi posibilităţile de carieră. Aceste dorinţe sunt acum pe locurile 8, respectiv 6, în timp ce securitatea locului de muncă şi relaţia bună cu colegii au intrat în primele trei preferinţe, ceea ce reflectă schimbarea priorităţilor lor în urma pandemiei. Interesant este că factorul reprezentat de compensaţia financiară, care a ajuns pe locul al 4-lea în clasamentul global, urcând de la poziţia a 8-a din 2018, în România s-a menţinut pe acelaşi loc, fiind al 9-lea cel mai important. La nivel global, o relaţie bună cu colegii, cu superiorii, precum şi un echilibru bun între viaţa profesională şi cea privată sunt primii trei factori importanţi.
 
„Ar fi surprinzător dacă priorităţile nu s-ar fi schimbat, având în vedere criza economică şi existenţială prin care toată lumea a trecut,” a declarat directorul asociat al BCG, Adam Kotsis. “Oamenii sunt fericiţi dacă, pe timpul unei pandemii, au doar un loc de muncă şi un venit stabil. În acelaşi timp contează, atât relaţionarea, cât şi o viaţă echilibrată. Angajatorii trebuie să se asigure că aceste nevoi sunt satisfăcute chiar şi în modelul de lucru de la distanţă,” a adăugat ea. 
 
Respondenţii români au mai declarat faptul că cel mai mare impact pozitiv al pandemiei asupra muncii lor, a fost utilizarea sporită a instrumentelor digitale. În acelaşi timp, bunăstarea angajaţilor, calitatea şi stilul de leadership, precum şi echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată au fost cele mai afectate. 
 
Atât problemele legate de responsabilitatea faţă de mediu, cât şi diversitatea şi incluziunea au devenit mai importante pentru români în ultimul an. Însă, într-un procent mai mic decât media globală, romanii au spus că nu vor lucra pentru companii care nu se potrivesc cu valorile lor, se mai arată în studiu. 
 
Pentru realizarea raportului, BCG şi The Network, reprezentând o alianţă a celor mai importante site-uri de recrutare, au sondat 209.000 de participanţi din 190 de ţări. În România, aproape 2.600 de persoane au completat sondajul BCG-BestJobs. 66% dintre persoanele intervievate deţin o diplomă de licenţă, iar 28% o diplomă de master. Numărul femeilor intervievate a fost de două ori mai mare decât cel al bărbaţilor. Angajaţii tineri au fost mai implicaţi, aproape o treime din persoanele care au răspuns au fost persoane cu vârsta sub 30 de ani.
 
Raportul vine cu recomandări pentru modul în care companiile se pot adapta la aşteptările angajaţilor faţă de munca de la distanţă pe termen lung, printre care enumerăm noi modele de leadership şi strategii de lucru de la distanţă concepute pentru locuri de muncă individuale.
 
Datele raportului Decoding Global Ways of Working oferă informaţii despre preferinţele angajaţilor în funcţie de sex, vârstă, nivel de educaţie, nivel de abilităţi digitale şi poziţie în ierarhie.
 
O copie a raportului poate fi descărcată de aici. 
 
Pentru mai multe informaţii, vă invităm să o contactaţi Margit Feher la +36 30 332 2477 sau feher.margit@bcg.com.
 
 
Despre Boston Consulting Group
Boston Consulting Group este partenerul liderilor din afaceri şi societate pentru a-i ajuta să facă faţă celor mai mari provocări şi pentru a descoperi cele mai mari oportunităţi. Compania BCG a fost pionierul domeniului strategiei de afaceri, aceasta fiind fondată în anul 1963. Astăzi, aducem clienţilor noştri o transformare totală - care inspiră schimbări complexe, permiţând organizaţiilor să crească, să aibă un avantaj competitiv care să conducă la un impact liniar. 
 
Pentru a avea succes, organizaţiile trebuie să îmbine capacităţile digitale cu cele umane. Echipele noastre globale aduc industrie expertiză, competenţe funcţionale şi o serie de perspective care duc la crearea schimbărilor. BCG oferă soluţii prin consultanţa managementului de vârf, împreună cu tehnologie şi design, proiecte corporative şi digitale - şi scopuri de afaceri. Avem un model unic de colaborare la nivelul companiei acoperind nivelurile organizaţiei clientului, generând rezultate care să permită clienţilor noştri să se dezvolte.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările