Produsele de pe Shein și Temu se scumpesc. De ce au intrat în vizorul autorităților europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Politica agresivă de comerț practicată de site-urile Shein și Temu a intrat în vizorul autorităților europene, UE intenționând să impună taxe vamale pentru toate comenzile care vin din afara spațiului comunitar.

Site-ul Shein deschis pe un telefon
Produsele vândute de Shein și Temu se vor scumpi

Uniunea Europeană vrea să desființeze limita de 150 de euro pentru produsele scutite de taxe vamale la nivel european. Măsura face parte dintr-un proiect de lege privind reforma vamală în UE, propus de Comisia Europeană în martie 2023 și aprobat printr-un vot preliminar, în martie, de Parlamentul European. Însă proiectul de lege va fi evaluat în continuare, de noul parlament, care va fi configurat după alegerile europene de la începutul lunii iunie.

Cifrele prezentate de Comisia Europeană arată că în 2023, două miliarde de colete cu o valoare declarată mai mică de 150 de euro au ajuns în UE din ţări din afara regiunii.

În analiza realizată, Comisia Europeană spune că scutirea de taxe la import încurajează vânzătorii să împartă transporturile în colete sub 150 de euro, astfel încât până la 65% dintre colete sunt subevaluate pentru a beneficia de scutire de taxe. Iar volumele mari ale comerţului electronic astfel generat ajung să testeze limitele vamale ale Uniunii.

Germania sprijină taxarea

Principala asociaţie de comerţ cu amănuntul din Germania, Handelsverband Deutschland (HDE), a făcut lobby în faţa guvernului german, susținând că scutirea de taxe a încurajat o creştere masivă a coletelor mici care intră în UE de pe platforme online precum Shein şi Temu şi că autorităţile vamale nu au capacitatea de a verifica dacă toate produsele sunt conforme cu normele UE.

Ministrul de Finanţe al Germaniei, Christian Lindner, „a semnalat că Germania va sprijini desființarea limitei de 150 de euro pentru produsele scutite de taxe vamale la nivel european”, a declarat HDE pentru Reuters.

Oficial, Ministerul de Finanţe al Germaniei a comunicat că salută faptul că Comisia Europeană a înaintat „propuneri de adaptare a legislaţiei vamale europene la provocările comerţului electronic”, referindu-se la întreg planul de reformă al UE, care include eliminarea limitei scutirii de taxe vamale.

Shein și Temu neagă împărțirea pachetelor pentru a evita plata taxelor

În replică, reprezentanții Shein și Temu susțin că creșterea cotei de piață nu se datorează scutirii de taxe vamale a pachetelor cu valoare sub 150 de euro și au negat că împart pachetele astfel încât să ocolească plata unor taxe vamale.

Reprezentanții Shein au spus pentru Reuters: „Încercăm să respectăm toate legile şi reglementările locale relevante ale ţărilor în care ne desfăşurăm activitatea, inclusiv în ceea ce priveşte respectarea taxelor vamale. (...) Menţinem preţurile accesibile prin modelul nostru de afaceri bazat pe tehnologie şi prin lanţul de aprovizionare flexibil”.

De asemenea, sursa citată a mai informat că Shein întocmește declaraţii şi plăteşte taxele necesare pentru comenzile expediate către clienţii din Europa, inclusiv taxe vamale relevante pentru comenzile evaluate peste pragul de 150 de euro.

În prezent, Shein îşi intensifică pregătirile pentru listarea la Londra, după ce o încercare de a se lista la New York a fost respinsă de parlamentarii americani.

De asemenea, Temu, deţinută de retailerul online chinez Pinduoduo Holdings, a negat, pentru Reuters, că creşterea sa a fost determinată în principal de politica de duty-free: „Motoarele principale din spatele expansiunii noastre rapide sunt eficienţa lanţului de aprovizionare şi competenţele operaţionale pe care le-am cultivat de-a lungul anilor”.

Reprezentanții companiei au mai spus că Temu nu împarte coletele pentru a nu plăti taxe vamale sau a ocoli controalele la frontieră.

Sfaturile ANPC pentru românii care cumpără de pe Temu şi Shein

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) derulează, în această perioadă, o acţiune de verificare a site-urilor de cumpărături şi aplicaţii care funcţionează ca o piaţă online, Temu şi Shein.

"Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive - interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)", se arată în comunicat.

În acest context, ANPC sfătuieşte consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri să se informeze cu atenţie, înaintea achiziţionării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, preţurilor afişate, costurilor de livrare, informaţiilor despre comerciant sau modalităţilor de plată disponibile.

Înainte de încheierea achiziţionării, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informaţii corecte şi complete privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

"ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinaţi o problemă atunci când faceţi cumpărături online, să încercaţi o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României. În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro/, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei. În cazul în care soluţionarea nu este posibilă pe nicio altă cale, puteţi formula o reclamaţie accesând https://sesizari.anpc.ro/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României", subliniază ANPC.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite