Primul tren nou dintre cele 37 contractate va fi livrat pe 25 noiembrie și pus în funcțiune la Făurei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primul tren nou dintre cele 37 contractate de către statul român în ultimele două decenii este programat să fie livrat din Polonia către România pe 25 noiembrie. 

Tren vișiniu Alstom
Primul tren nou din cele 37 contractate de ARF fi livrat pe 25 noiembrie și pus în funcțiune

Când va ajunge în țara noastră, primul tren nou dintre cele 37 de trenuri contractate de ARF va merge în Centrul de Testării Feroviare Făurei, spune Gabriel Stanciu, director general Alstom România, în marja Summitului Zilelor Feroviare.

Cu ce ştim acum, trenul este pregătit să plece de la fabrică pe 25 noiembrie şi cam aşa ajunge. Sperăm să nu mai avem surprize, pentru că suntem cu toţii la mâna industriei orizontale. Avem confirmările de comandă, avem termenele de livrare, numai că la ce se întâmplă la ora asta în lume până şi cei mai serioşi furnizori au întârzieri. Trenul o să ajungă în România şi cred că va merge direct la Făurei, pe inel, să facem testele de odometrie, nişte teste de punere în circulaţie, ştiind că totalitatea testelor pentru specificaţiile tehnice de interoperabilitate (STI) vor fi terminate undeva în anul următor”, a afirmat Stanciu.

Întrebat dacă până la 31 decembrie va circula primul tren nou cu călători, astfel încât România să nu piardă fonduri europene de 70 de milioane de euro, Gabriel Stanciu a răspuns: „Noi sperăm că da, pe baza unei autorizaţii în România pe care o dă ASFR”.

Aici a fost o lipsă a posibilităţii de a face testele pe infrastructura românească din varii motive, în care n-o să intru acum, şi a trebuit să redirecţionăm unul dintre trenurile deja terminate în Germania, unde să facem toate testele STI. Primul tren fabricat este deja plecat către circuitul de la Velim (Cehia - n. r.), nu ştiu dacă aţi avut informaţia asta. Şi cu toate cele trei trenuri, adică cel care e pe circuitul de la Velim, cel din Germania pentru testele de infrastructură, de specificaţii tehnice de interoperabilitate şi cel care vine în România o să avem setul complet de teste, astfel încât să vină autorizaţia finală şi de punere pe piaţă şi de timp. Pentru punerea în circulaţie în România avem nevoie de o autorizaţie simplificată, însă pentru toată seria vom avea nevoie de autorizările de tip STI”, a adăugat el.

Primul tren de călători din setul contractat cu Alstom va circula de la sfârşitul lunii decembrie 2023 pe liniile ferate româneşti, dacă nu apare nimic neprevăzut, a declarat, marţi, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Ionuţ Săvoiu.

Primul tren nou intră în circulație din decembrie 2023

„Pe baza informaţiilor noastre, avem certitudinea că în decembrie, pe liniile ferate româneşti, va circula primul tren din setul contractat cu compania Alstom şi sperăm noi să nu apară nimic neprevăzut între timp. În paralel se vor desfăşura şi testele şi sperăm să intrăm în planul de livrare pe producţia de serie începând de la anul. Ceea ce este important este faptul că a fost încredinţat, practic, primul tren pe ruta Bucureşti-Constanţa către compania de călători CFR Călători”, a afirmat secretarul de stat, care a participat la evenimentul organizat de Club Feroviar.

Săvoiu a precizat că tipul acesta de ramă este certificat în Uniunea Europeană, iar trenurile vor fi deja testate înainte de aducerea lor în România.

Trenurile deja vor fi testate. Deci, în primul rând, tipul acesta de ramă este certificat în Uniunea Europeană şi înţeleg că se fac teste în fabrică şi teste pe un poligon din Europa. Practic, trenurile vin deja testate, urmează doar aici, în România, să se facă verificarea conformităţii cu sistemul feroviar românesc”, a subliniat el.

Cele 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR) sunt produse de Alstom Ferroviaria SpA la fabrica de la Katowice (Polonia) şi vor conecta capitala cu principalele centre urbane ale ţării. De asemenea, vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.

Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti-Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroşani - Simeria, Bucureşti Nord - Craiova - Timişoara - Arad, Cluj - Timişoara, Cluj - Suceava - Iaşi.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.421.771.878 lei, fără TVA.

Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.

Zilele Feroviare, cel mai important eveniment feroviar „business to business” din România, a reunit, marţi şi miercuri, în Capitală, reprezentanţi ai autorităţilor române şi europene din domeniu, precum şi specialişti, pentru a discuta despre investiţiile feroviare ce urmează să fie implementate în următorii ani.

România se află într-o poziţie bună pentru a atrage fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare. Cu o reţea feroviară extinsă şi un potenţial de creştere semnificativ, ţara noastră are avantaje competitive pentru investitorii europeni, afirmă organizatorul evenimentului, Club Feroviar.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite