Ministrul Drulă a trimis Corpul de Control la Metrorex: Vom vedea cum s-a renegociat creşterea salariilor. Sunt plătite de românii din toată ţara

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Mediafax
FOTO Mediafax

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunţat marţi că a semnat mandatul Corpului de Control pentru a investiga renegocierea contractului colectiv de muncă de la Metrorex, precizând că este o creştere inacceptabilă în pandemie.

„Domnul Ion Rădoi, şeful de sindicat de la Metrorex, a ieşit în spaţiul public spunând că dau „bombe”. M-a acuzat că n-aş fi bine informat, aşa că iată cifrele seci legate de cât de bine a evoluat financiar Metrorex în ultimii cinci ani. Avem într-adevăr o bombă, dar e una cu ceas, domnule Rădoi.

Situaţia companiei, care gestionează metroul bucureştean, este foarte dificilă. Dacă acum 5 ani, compania acoperea circa 58% din cheltuieli din veniturile proprii, astăzi acest procent a scăzut la mai puţin de 30%. 

Diferenţa este acoperită prin subvenţie de la bugetul naţional, prin Ministerul Transporturilor. 

În 2016, această subvenţie era de 297 milioane de lei, iar anul trecut a ajuns la 683. Pentru 2021, suma cerută de Metrorex este de 1.040 mil (1,04 MILIARDE!) lei. 

O sumă care nu poate fi acoperită de bugetul de stat, şi care ar însemna aproximativ 17% din bugetul Transporturilor (partea naţională, în afară investiţiilor din fonduri europene). 

Ca să fie limpede, aceştia sunt banii strânşi din taxele şi impozitele românilor din TOATĂ ŢARA. Şi dacă merg la metroul bucureştean, nu merg către alte cheltuieli şi investiţii din ţară.

Ce s-a întâmplat de s-a ajuns aici? Au crescut enorm cheltuielile salariale. 

În condiţiile în care anul trecut traficul de călători s-a prăbuşit din cauza pandemiei, ducând la o scădere a veniturilor cu 126 milioane lei, în luna septembrie 2020 la Metrorex s-a negociat o creştere de 18% (!!!) a salariilor. 

Dacă în 2016 cheltuielile cu personalul la Metrorex erau aproximativ 333 de milioane lei, în 2020 acestea au ajuns la 627 milioane lei, iar pentru 2021 sunt previzionate să crească până la 876 milioane lei. Adică aproape triplu!

Este complet inacceptabil şi lipsit de solidaritate ca, în vreme ce milioane de români au avut de suferit financiar din cauza pandemiei, în timp ce ai pierderi enorme de venituri, să creşti cheltuielile salariale de asemenea manieră.

Am semnat astăzi mandatul Corpului de Control pentru a investiga această renegociere a contractului colectiv de muncă.

Vreau să fiu bine înţeles. Îmi doresc ca toţi românii să câştige cât mai bine şi să ducă o pâine bună acasă. Respect şi sunt un mare susţinător al sistemului feroviar în general, şi al metroului, în special. 

Am toată stima pentru angajaţii oneşti ai acestui sistem, care îşi fac treaba cu cinste. 

Problema este cu liderii de sindicat, precum vocalul domn Rădoi, care le-au vândut iluzii. Lideri care îşi dau aere de şefi de cartel şi se comportă de parcă bugetul statului, strâns din taxele şi impozitele tuturor românilor, este un sac fără fund.

Bugetul nu este un sac fără fund. Creşterile salariale, pe seama bugetului de stat, fără fundament în creşteri de venituri sau eficienţă, nu sunt acceptabile. După cum nu este corect ca România întreagă, care suferă de lipsă de investiţii în infrastructură pe tot teritoriul ei, să le plătească an de an”, a scris ministrul Drulă pe pagina sa de socializare.

Rădoi: Ministrul aruncă bombe

Replica ministrului Transporturilor survine cele făcute duminică de Ion Rădoi, care i-a sugerat ministrului să se informeze mai bine, în loc să iasă cu asemenea bombe.

„Avem salariu tarifar, în medie de cca 4.000 de lei, acolo. Mai avem şi sporul de noapte, sporul de sfârşit de săptămână, sporurile de Sărbători. Nu depăşesc 7.000 de lei în niciun caz, cu tot cu salariu şi sporuri. Cred că dl ministru a luat salariul de director. Îl rog să se informeze şi să nu mai iasă cu asemenea bombe. La fel şi cu numărul de personal. Ori noi avem oameni care au ieşit la pensie cu grupa 1 şi 2. Avem peste 500 de oameni care au ieşit la pensie în ultimele luni”, a spus Rădoi. 

Întrebat dacă într-adevăr s-au făcut angajări atât de mari în ultima perioadă, sindicalistul a răspuns ironic că angajaţii Metrorex nu pot lucra online.

 „Vreau să vă spun că noi nu putem să lucrăm online. Trebuie (angajaţii – n. red.) să conducă trenul, să facă reparaţii”, a mai spus sindicalistul, recunoscând însă că majorarea salarială s-a făcut în pandemie, atunci s-au renegociat salariile.

Ministrul acuzase creşterile uriaşe de salarii de la Metrorex

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a vorbit duminică la Digi24 despre situaţia  scandaloasă de la Metrorex, unde veniturile (salarii plus sporuri de weekend, de Sărbători, de noapte, etc) au fost majorate în pandemie şi s-au făcut sute de angajări.

„Metrorex este într-o situaţie financiară şi structurală foparte dificilă. Subvenţia a ajuns în câţiva ani de la 250 de milioane de lei la 687 mil lei în 2020. 1,1 miliarde de lei au fi nevoile pentru acest an. Numai nevoile salariale au crescut cu 200 de milioane de lei faţă de anul trecut, ca urmare a noului contract de muncă semnat înn toamnă, care a prevăzut o creştere cu 19% a veniturilor angajaţilor Metrorex”, a declarat ministrul la Digi24. 

Întrebat la ce valoare a ajuns venitul mediu pe angajat, Cătălin Drulă a spus că este de aproximativ 10.000 de lei (echivalentul a circa 2.000 de euro). „Venitul mediu în acest an este în jur de 10.000 de lei, aproape o dublare faţă de ultimii 3-4 ani. (...) Nu a crescut productivitatea, dar s-au făcut angajări, circa 1.300 de oameni, din care 900 de oameni pentru cei 6-7 km ai magistralei 5. Sunt creşteri succesive de salarii/venituri”, a afirmat ministrul, susţinând că nu este normal ca statul să plătească subvenţii atât de mari doar pentru un sistem de transport din Bucureşti. Drulă nu a precizat dacă este vorba de venitul brut sau veniturile nete.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite