ANALIZĂ Autostrăzile, capitolul unde România nu a intrat în Europa

ANALIZĂ Autostrăzile, capitolul unde România nu a intrat în Europa

Autostrăzile se opresc la graniţele României FOTO Adevărul

După 100 de ani de existenţă ca ţară, România se poate lăuda cu numai 776 de kilometri de autostradă, din care 100 de kilometri moşteniţi de la Ceauşescu. Harta europeană a autostrăzilor prezintă, în dreptul României, doar câţiva „viermişori” răzleţi şi irelevanţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Fiecare kilometru de autostradă inaugurat a devenit un motiv de bucurie pentru şoferi, însă România rămâne o ţară a cioturilor de drumuri şi, cu 776 km funcţionali, continuă să fie una din codaşele Europei.

Cu doar 7 autostrăzi, din care doar 2 finalizate complet (A2 Bucureşti-Constanţa şi A4 ByPass Constanţa), restul fiind bucăţi în construcţie, România arată dezolant privită de sus. Pare că Europa s-a oprit la porţile ţării noastre.

Luni seară, autorităţile au inaugurat circa 28 de kilometri din autostrada A10 Sebeş – Turda. Cu toate acestea, şi această porţiune a fost deschisă cu mare întârziere, lucru care caracterizează majoritatea proiectelor de infrastructură ale ţării.

Autostrada se întinde pe teritoriul judeţelor Alba şi Cluj şi are o lungime totală de 70 km, pe teritoriul judeţului Alba fiind o lungime de 62,1 km. Au fost recepţionaţi luni 31 de kilometri, iar circulaţia se va desfăşura pe 28 de kilometri, de la nodul rutier Aiud şi până la nodul rutier Turda. La finalizarea lucrărilor şi pe loturile 1 şi 2, autostrada va conecta oraşele Sebeş, Alba Iulia, Teiuş şi Turda.

Epopeea celor 28 km

Pentru cei 28 km de autostradă deschişi luni seară nu au lipsit peripeţiile. Deşi aceştia trebuiau executaţi în circa 1,5 – 2 ani, lucrările au durat de fapt peste 4 ani. Contractele au fost semnate în aprilie 2014, primele lucrări în teren fiind surprinse în iulie 2014. Termenul iniţial de finalizare era martie 2016, iar cel promis neoficial era chiar decembrie 2015, atrage atenţia Asociaţia Pro Infrastructură.

Deşi exproprierile nu erau gata şi autorizaţiile de construire nu erau încă emise, la presiunea Companiei de Drumuri, execuţia a continuat într-un ritm susţinut până în 2015, când aceasta a fost sistată din cauza lipsei autorizaţiei de construire şi a imposibilităţii CNAIR de a efectua plăţi pentru lucrări neautorizate.

Abia în anul 2016 s-a reluat lucrul pe şantier, după soluţionarea acestor blocaje birocratice. Întârzierile au continuat să se acumuleze din cauza unor stâlpi de curent nerelocaţi aflaţi pe amplasamentul autostrăzii şi a unor alunecări de teren care au necesitat consolidare.

În noiembrie 2017 suprafaţa de rulare a autostrăzii a fost gata pe lotul 3, solicitându-se recepţia. Între timp, la mijlocul anului 2017, regulamentul de recepţie a fost modificat, nemaipermiţând recepţii pentru lucrări substanţial finalizate, ci doar finalizate 100%. Din cauza disputelor dintre CNAIR şi constructor, recepţia a fost suspendată în ianuarie 2018.

Din noiembrie 2017 şi până în data de 30 iulie 2018, s-au mai executat unele lucrări pe ambele loturi, operaţiuni care însă s-ar fi putut desfăşura sub trafic, potrivit Asociaţiei, pentru ca autostrada să poată fi totuşi pusă la dispoziţia cetăţenilor.

PSD se laudă mai mult cu inaugurările decât cu construcţia

Cei 28 km de autostradă inauguraţi luni se adaugă celor 15 km deschişi anul trecut, în martie, din lotul 2 al autostrăzii A1 Lugoj – Deva. Astfel, în mai mult de un an şi jumătate de când a venit la guvernare, PSD se poate lăuda că a deschis circulaţiei circa 43 km de autostradă.

Cu toate acestea, cei 15 km din A1 Lugoj – Deva erau gata din anul 2016, când la guvernare era Guvernul Cioloş. Tot în 2016, cum am precizat mai sus, au fost eliminate barierele birocratice pentru loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda.

Promisiunile sunt în continuare măreţe. Ministerul Transporturilor susţinea la începutul anului că va inaugura 150 km de autostrăzi în 2018. Cu toate acestea, nici anul trecut promisiunile nu au fost respectate, ţinând cont că au fost daţi în folosinţă doar cei 15 km din circa 90 km promişi de fostul ministru Răzvan Cuc.

Majoritatea autostrăzilor sunt în construcţie

Cinci autostrăzi din România sunt în curs de execuţie, iar cea aflată în stadiul cel mai avansat este A1 Bucureşti-Nădlac, din care sunt în folosinţă, pe segmente, 362,6 km. Se mai lucrează (cu porţiuni însumând 189 km deschise traficului) la A3 Transilvania, A6 Lugoj-Calafat, A10 Sebeş-Turda şi A11 Arad-Oradea.

Recent, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, spunea că România are în prezent 13 şantiere care însumează 169 kilometri de autostradă în execuţie.

Stadiul porţiunilor în construcţie în iulie 2018 (poate fi regăsit în documentul de la finalul articolului sau AICI):

- Autostrada Braşov – Borş, Tronson Gilău – Nădăşelu: 8,7 km, recepţionaţi în 2017. Acest tronson nu va fi funcţional decât după finalizarea lucrărilor la Podul peste Someş, care s-ar putea încheia în acest an.

- Autostrada Braşov – Borş, Tronson Suplacu de Barcău – Borş: contractul cu Bechtel pentru 60 de km a fost reziliat în noiembrie 2016, lucrările fiind realizate în proporţie de 55,7%.

- Autostrada Braşov – Borş, Tronson Târgu Mureş - Ogra Lot 1: 4,5 km de autostradă şi 4,7 drum de legatură, estimaţi a fi finalizaţi în trimestrul IV din 2019.

- Autostrada Braşov – Borş, Tronson Târgu Mureş - Ogra Lot 2: 10 km estimaţi a fi finalizaţi în octombrie 2018. Lucrările sunt realizate în proporţie de 69%.

- Autostrada Braşov – Borş, Tronson Ogra - Câmpia Turzii: Lot 1: 3,6 km, realizaţi în proporţie de 75%, estimaţi a fi finalizaţi în septembrie 2018; Lot 2: 17,9 km, realizaţi în proporţie de 37%, estimaţi a fi finalizaţi în trimestrul II 2019; Lot 3: 15,6 km, realizaţi în proporţie de 12%, estimaţi a fi finalizaţi în trimestrul II 2019.

- Autostrada Bucureşti – Braşov, Tronson Bucureşti – Ploieşti, la intrarea în Capitală: lucrările sunt realizate în proporţie de 77,56% şi este de aşteptat ca această porţiune să fie finalizată în octombrie 2018. Proiectarea şi execuţia parcărilor de scurtă durată şi a spaţiilor de servicii vor fi finalizate în noiembrie 2018.

- Autostrada Lugoj – Deva: Lotul 2 28,6 km este finalizat într-o primă porţiune, cea de-a doua urmând să fie finalizată în trimestrul IV 2021; Lotul 3 de 21,1 km este realizat în proporţie de 95%, cu estimarea finală octombrie 2018; Lotul 4 de 22,1 km este realizat în proporţie de 84% cu estimarea de finalizare în trimestrul IV 2018.

- Autostrada Orăştie-Sibiu Lot 3: 22,1 km, realizaţi în proporţie de 96% fără soluţiile de consolidare a versanţilor în zona de alunecări. Contractul a fost însă reziliat în ianuarie 2016.

- Autostrada Sebeş-Turda: Lotul 1 de 17 km este realizat în proporţie de 48% cu estimarea finalizării în noiembrie 2019, iar Lotul 2 de 24,25 km este realizat în proporţie de 45%, urmând a fi finalizat în octombrie 2018.

Cum stă România faţă de vecini

România are în prezent circa 776 km de autostradă funcţionali, după punerea în folosinţă a celor 28 km din A10 Sebeş-Turda.

Într-o situaţie similară se află şi Bulgaria, care, potrivit datelor publicate de Eurostat, avea în 2016 circa 740 km de autostradă funcţionali. Şi la vecinii de la sud promisiunile sunt măreţe, agenţia naţională pentru infrastructură anunţând că ţara va dubla numărul de kilometri de autostradă până în 2025. În acest an şi în 2019 este de aşteptat ca Bulgaria să înceapă construcţia a trei autostrăzi în nordul ţării, cu o lungime totală de 350 km.

Ungaria, deşi are o suprafaţă mai mică decât România, număra 1.924 km de autostradă în anul 2016. Slovacia, semnificativ mai redusă ca suprafaţă, avea 463 km de autostradă, Slovenia avea 773 km, iar alte state din regiune depăşeau 1.000 de kilometri. Polonia avea 1.640 km de autostradă în 2016, Croaţia avea 1.310 km, iar Cehia 1.222 km.

Fabrică BMW la numai 40 km de graniţa cu România

Lipsa autostrăzilor ţine şi investitorii la graniţa cu România. Luni, producătorul de automobile BMW a anunţat că va construi o fabrică de maşini electrice în Debrecen, Ungaria, unde va investi un miliard de euro. Deşi este la mai puţin de 40 km de graniţă sau 75 km de Oradea, gigantul german a ales oraşul ungar pentru infrastructura foarte bună, pentru legăturile logistice adecvate şi pentru apropierea de reţeaua de furnizori.

Stadiul Autostrăzilor În Derulare

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: