Industria ospitalităţii: Ritmul de analiză a dosarelor pentru ajutorul de la stat este prea lent. Jumătate din firme ar putea înceta activitatea până la primăvară

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) îşi exprimă îngrijorarea în privinţa ajutorului promis din partea statului pentru sectorul industriei ospitalităţii şi anunţă că ritmul de analiză a dosarelor firmelor eligibile pentru a primi sprijin este extrem de lent.

Potrivit reprezentanţilor ANAT, cel mai afectat domeniu în acest an şi jumătate de pandemie a fost turismul. 

„Am avut perioade de lockdown, am avut perioade cu restricţii care au împiedicat traficul turistic, atât în România, cât şi în străinătate. Numărul turiştilor străini a scăzut în această perioadă cu peste 94%, iar participarea la târgurile de turism a fost anulată, fiind prima dată în ultimii 40 de ani când România nu a mai participat la Târgul de turism la Londra (World Travel Market), cel mai important târg de profil din lume", arată sursa citată.

ANAT mai menţionează că schema de ajutor financiar pentru capital de lucru oferit IMM-urilor (între care erau eligibile şi cele din turism) s-a oprit după circa două treimi din derularea lui; 

„câteva mii de aplicaţii respinse - cele mai multe pe motive exclusiv birocratice – şi alte câteva mii care, deşi se regăsesc în listă ca admise, nu au în acest moment nicio speranţă că vor mai primi aceşti bani după ce au făcut eforturi uriaşe de a păstra în toată această perioadă toţi salariaţii, aceasta fiind una dintre condiţiile dure pe care au trebuit să şi le asume în momentul aplicării.”, transmit reprezentanţii sectorului

„Paradoxal, deşi nu se găsesc resurse financiare pentru aceste mii de IMM-uri care susţin lunar bugetul statului şi plătesc salarii multor zeci de mii de angajaţi, guvernul a redeschis măsura similară dedicată întreprinderilor fără niciun angajat, cu contribuţii insignifiante la bugetul statului şi din a cărei listă de potenţiali eligibili lipsesc tocmai liber profesioniştii autorizaţi (ex: ghizii de turism) şi societăţile comerciale cu activitate în turism şi conexe", adaugă ei.

Potrivit acestora, în toate celelalte ţări europene, domeniile turism si HORECA au fost şi sunt în continuare sprijinite prompt, sub multiple forme: granturi nerambursabile, împrumuturi fără dobândă, garanţii ale statului pentru rambursarea serviciilor neprestate etc.

„În România, o iniţiativă legislativă de garantare a voucherelor compensatorii a putrezit prin sertarele diferitelor ministere şi instituţii pentru că nimeni nu a fost în stare să evalueze impactul bugetar", spun reprezentanţii ANAT.

Ei susţin că singurul act normativ pentru sprijin dedicat exclusiv turismului şi HORECA (în care li s-a făcut loc ulterior şi organizatorilor de evenimente), care a trecut prin două guverne, aniversează un an de la promulgare. 

„Doar puţin peste 10.000 de întreprinderi au aplicat, adică aproximativ 13% din estimările ce se regăsesc în fundamentarea OUG 224/2020, semn că la data deschiderii aplicaţiei un procent însemnat din operatorii economici din domeniu fie deja închiseseră, fie au considerat inacceptabile condiţiile impuse pentru eligibilitate, fie au fost descurajaţi sau chiar blocaţi de birocraţia pe care o implică depunerea cererii.”, tranmite sursa citată.

Ce arată datele publicate de MEAT

„Chiar şi aşa însă, cu un număr de aplicanţi de circa 7 ori mai mic decât cel estimat, la 4 luni de la închiderea aplicaţiei şi demararea procesului de evaluare, acesta evoluează într-un ritm ridicol: 

conform datelor publicate periodic de către MEAT, în săptămâna 15-22 octombrie s-a demarat evaluarea a 332 de aplicaţii, în următoarea săptămână (22-29 octombrie) a 152 de aplicaţii iar în ultima săptămână a doar 43 de aplicaţii, la nivelul tuturor celor 9 agenţii regionale de IMM-uri la care fiecare are un număr consistent de angajaţi cu astfel de atribuţii. 

În aceeaşi perioadă, nici numărul aplicaţiilor „în curs de clarificare”, deci cele pentru care firmele au depus contestaţii, nu a scăzut semnificativ: de la 690 la 15 octombrie, la 542 în 22 octombrie, 418 în 29 octombie şi 414 cazuri în 5 noiembie. 

În condiţiile în care nici sutele de contestaţii nu sunt soluţionate în termenul legal, ne întrebăm cât va mai dura în acest ritm procesul de evaluare şi, mai ales, câţi ani ar fi durat dacă numărul aplicanţilor ar fi fost mai aproape de cel estimat iniţial?", se întreabă conducerea ANAT.

Asociaţia arată că îngrijorător este şi faptul că 20% dintre aplicaţiile evaluate au fost respinse, mare parte chiar şi după soluţionarea contestaţiilor şi, în proporţie covârşitoare, pe motive pur birocratice.

„Multe dintre aceste cazuri vor inunda instanţele de judecată însă, până vor ajunge să fie soluţionate, vor crea puternice dezechilibre concurenţiale în piaţă şi vor împinge aplicanţii la testarea unor veritabile tehnici de supravieţuire. 

Dorim să atragem atenţia celor care răspund de acest program în acest moment, domnului Prim Ministru interimar Florin Cîţu, domnului ministru interimar al Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Virgil Popescu, precum şi celor care vor veni în structura guvernamentală, că este periclitată existenţa acestor firme întrucât, conform analizei noastre, fără acest sprijin, jumătate dintre firme îşi vor înceta activitatea până la primăvară", mai spune ANAT.

Care sunt solicitările ANAT

De asemenea, ANAT solicită şi finalizarea, până la data de 20 noiembrie 2021, a evaluării aplicaţiilor şi a contestaţiilor aflate pe rol, transmiterea, cel mai târziu la finele lunii noiembrie, a contractelor de finanţare către beneficiari, precum şi retransmiterea contractelor semnate de către reprezentanţii Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) pe măsură ce şi de îndată ce acestea se vor fi întors semnate de către beneficiari şi demararea plăţilor în limita creditului bugetar aprobat.

ANAT mai cere şi reanalizarea cererilor respinse pe motive ce ţin de formă şi nu de fond, respectându-se principiul prevalenţei substanţei economice asupra formei, precum şi redeschiderea aplicaţiei pentru întreprinderile care, deşi se regăseau între potenţialii beneficiari eligibili, nu au putut aplica ori le-a fost distorsionată aplicaţia de erori ale platformei electronice dedicate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite