Ei vor trebui să redreseze Tarom din picajul bugetar
0Dumitru Prunariu, Dan Pascariu, Lucian Isar şi Marius Ghenea vin la „manşa“ companiei în cea mai grea perioadă din istoria ei. În ultimii patru ani, Tarom a acumulat pierderi de 149 de milioane de euro.
Pierderi de ordinul zecilor de milioane de euro pe an, o structură internă greoaie şi o concurenţă neiertătoare pe piaţa transporturilor aeriene. Acestea sunt datele la zi ale companiei Tarom, pe care statul s-a angajat faţă de FMI să o redreseze în cel mai scurt timp, primul pas fiind instalarea la conducere a unui management privat şi, dacă se poate, profesionist.
Cine sunt 'salvatorii' Tarom
Vineri a fost realizat acest prim pas prin anunţarea viitorilor membri care, cel mai probabil, vor forma Consiliul de Administraţie al Tarom. Iată cine sunt cei selectaţi de Ministerul Transporturilor să conducă Taromul astfel încât să replieze compania din picajul financiar în care a intrat acum cinci ani:
- Dumitru Prunariu, primul astronaut român, a fost ofiţer al Armatei României în perioada 1978-2007. El a condus Agenţia Spaţială Română între anii 1998 şi 2004, iar în decembrie 2011 a devenit membru de onoare al Academiei Române.
- Dan Pascariu este preşedintele Consiliului de Supraveghere al UniCredit Ţiriac Bank din iunie 2007, în urma fuziunii dintre băncile UniCredit şi HVB Ţiriac (la care Pascariu era preşedinte). De asemenea, este membru ne-executiv în Consiliile de Administraţie ale subsidiarelor de leasing şi investment banking ale grupului UniCredit în România.
- Lucian Isar a ocupat funcţia de ministru delegat pentru Mediul de Afaceri în Guvernul Ponta, demisionând la începutul lunii august în urma remanierii guvernamentale. Portofoliul său a fost preluat de Mihai Voicu, vicepreşedinte al PNL.
- Marius Ghenea, întreprinzător privat, a fost director general al Flanco în urmă cu mai mulţi ani, controlează câteva magazine locale online dintre care cele mai cunoscute sunt pcfun.ro şi pcgarage.ro.
- Ciprian Ladunca se află la conducerea companiei de asigurări, Metlife Alico România (fosta AIG Life), în poziţia de director financiar şi vicepreşedinte.
- Valentin Macec ocupă funcţia de consilier personal al ministrului Transportului, Ovidiu Silaghi, fiind anterior vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Satu Mare din partea PNL.
- Heinrich Vystoupil a condus reprezentanţa în România şi Moldova a operatorului aerian Austrian Airlines.
„Administratorii, cu un mandat de patru ani, au datoria de a face compania Tarom profitabilă“, a declarat ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, într-o conferinţă de prezentare a noii conduceri propuse pentru compania aeriană.
Viitorul CEO al companiei va fi ales de Consiliul de Administraţie în prima şedinţă, care ar putea avea loc miercuri, şi va fi unul dintre membri. „Vom semna cu ei un contract de mandat şi strategia de vânzare sau nevânzare a 20% sau mai mult din pachetul de acţiuni la Tarom le aparţine lor“, a spus ministrul Silaghi.
Onorariu de 500-800 de euro per şedinţă
Întrebaţi despre sumele care vor fi încasate de noii manageri, reprezentanţii Ministerului Transporturilor au afirmat că pentru directorul general salariul şi criteriile de performanţă vor fi decise de administratori, iar suma va fi comparabilă cu cea încasată de alţi şefi de companii aeriene. Membrii CA vor lucra în anvelopa salarială aprobată prin buget. „Nu vor fi sume care vor trezi exclamaţii“, a spus Valentin Preda, secretar de stat în cadrul MTI. El a precizat că administratorii ar putea primi între 500 şi 800 de euro per şedinţă.
Următoarele companii la care ministerul va anunţa managementul privat sunt Administraţia Canalelor Navigabile şi Administraţia Porturilor Maritime.
La Transporturi, recrutarea managementului superior vizează companiile CFR SA (Infrastructură), CFR Călători, Tarom, CNADNR, Metrorex, Aeroporturi Bucureşti, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Administraţia Canalelor Navigabile, Aeroportul Internaţional Timişoara şi Telecomunicaţii CFR.