Efectul taxei de timbru: vânzările de maşini noi au scăzut cu 14%, cele de rable au crescut cu 44% în primele şapte luni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din decembrie 2011 până în iulie 2013, doar luna mai 2012 a înregistrat un volum mai mare de autovehicule vândute de către operatorii din piaţa auto. Pe ansamblul pieţei, livrările totale înregistrează după 7 luni din 2013 o scădere de 14% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut, în timp ce rablele au avut o creştere de 44%, arată o analiză a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA).

În interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 13,2%, scăderea fiind totuşi atenuată faţă de procentul înregistrat luna trecută, când acesta era de peste -19%.

Şi pe plan european se constată o evoluţie negativă, principalele ţări înregistrând scăderi importante pe ansamblul celor 7 luni de până acum (Franţa -9,7%, Italia -9,1%, Germania -6,7%), chiar dacă şi aici, în 2013 luna Iulie a fost una semnificativ mai bună decât cea de anul trecut.

Firmele, principalul cumpărător

În continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (76% din totalul la 7 luni). Astfel, pe fondul demarării târzii a Programului “Rabla”, dar şi a accesului dificil la credite, vânzările către persoanele fizice reprezintă la 7 luni doar 24% din total (în creştere totuşi faţă de primele 6 luni când acest procent era de 19%).

Este însă de remarcat faptul ca în luna Iulie, acest raport a fost mult mai echilibrat (47% persoane fizice vs. 53% persoane juridice), această situaţie fiind datorată faptului că Programul “Rabla” a început să funcţioneze efectiv.

3,6 rable la un autovehicul nou

În plus, potrivit APIA, continuă să se manifeste în piaţă impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care - la un volum de 128.504 unităţi la autoturisme şi 25.700 la vehicule comerciale - au o creştere de 44%, respectiv 7% faţă de 2012.

„Din aceste cifre, rezultă că, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România, au fost aduse alte 3,6 rulate“, remarcă APIA.

ANALIZA SECTORIALĂ

Producţia naţională

Aceasta a înregistrat în luna iulie o creştere de 25% faţă de luna precedentă (+61% faţă de luna iulie 2012), ceea ce face ca, după 7 luni din 2013, să avem o creştere totală faţă de 2012 de 40,2% (la volum total 270.064 de unităţi), cifră datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme, care înregistrează o creştere de 48,8% (volum total 270.050 de unităţi).

În cifre absolute, fata de aceeaşi periodă din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 77.406 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Sandero (76.153 de unităţi, volum dublu faţă de 2012), urmată de Dacia Duster (75.624 de unităţi), Dacia Logan (65.285 de unităţi) şi Ford B-MAX (50.434 de unităţi).

Exportul

Si la acest capitol înregistrăm la 7 luni o creştere semnificativă în acest an, aceasta fiind, la un volum total de 225.388 de unităţi, de 17,4% comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează +23,9%.

Cel mai exportat model în luna iulie a fost Dacia Sandero (11.652 de unităţi), urmat de Duster (9.932 de unităţi) şi B-MAX (7.132 de unităţi). Pe ansamblul celor 7 luni de până acum, pe primul loc este Duster (74.168), urmat de Sandero (72.098) si Ford B-MAX (50.444).

Ar mai fi de remarcat faptul că peste 83% din producţia naţională a fost exportată, industria auto contribuind astfel în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României.

Vânzările

Deşi luna iulie înregistrează cele mai bune volume din ultimul timp, la 7 luni vânzările de autovehicule înregistrează o scădere de 14% (volum total 42.996 unităţi) faţă de aceeaşi perioadă din 2012.
Înregistrând, în total, doar 36.069 unităţi, autoturismele contribuie la această situaţie cu -13,2%.

La autoturisme, top-ul pe mărci la 7 luni din 2013 este format din: Dacia, cu 11.346 de unităţi vândute (31,5% din total, cu 2,2% mai mult decât la 6 luni), urmată de Volkswagen (4.149 de unităţi / 11,5%), Skoda (2.769 de unităţi / 7,7%), Renault (2.091 de unităţi / 5,8%), Ford (2.042 de unităţi / 5,6%), şi Hyundai (1.631 de unităţi / 4,5%).

Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia.

Doar clasa monovolum este pe plus

Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 7 luni, doar clasa monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 8,5% şi 44%.

Aici ar fi de remarcat faptul că modificarea Codului Fiscal - prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării - se dovedeşte a fi un factor suplimentar de scădere pentru autoturismele din clasele superioare (D, E, F), acestea înregistrând scăderi peste media
pieţei(31% - 32%).

Dieselul bate benzina

În funcţie de tipul de combustibil, se menţine în 2013 creşterea ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 7 luni la 53,7% din piaţă, faţă de 50,3% cât se înregistra în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Este explicabil dacă avem în vedere faptul că volumele autoturismelor diesel au scăzut cu doar 7,3%, in timp ce cele pe benzină cu 19,7% (care însă şi-a diminuat în iulie pierderea pe care o înregistrau la 6 luni, ca urmare a demarării Programului “Rabla”).

"Un alt aspect pe care ]l menţionăm în analizele noastre lunare la acest capitol este gradul în care motorizarea diesel este mai prezentă în vânzările unor anumite mărci sau modele. La acest criteriu, pentru patru din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări, situaţe care se menţine şi la modele unde cinci dintre maşini înregistrează un procent de peste 70% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci.

În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o scădere mai puternică a pieţei (-18,1%), dar şi faptul că primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault), reprezintă împreună aproape 50% din piaţă", arată APIA.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite