Exclusiv De când se va putea circula pe trei benzi pe Autostrada București-Pitești. De ce este crucială lărgirea acesteia
0După două licitații anulate în anii anteriori, în perioada următoare va fi lansată procedura de achiziție publică a contractului privind elaborarea studiului de fezabilitate pentru lărgirea la trei benzi a autostrăzii București-Pitești.

Lărgirea la 3 benzi pe sens se impune de mai mult timp pe autostrada București – Pitești, autostradă unde capacitatea de preluare a fost cu mult depășită de câțiva ani, ambuteiajele fiind constante, în special înainte de intrarea în București. Autostrada București – Pitești este una dintre cele mai aglomerate rute din România, cu precădere pe tronsonul Ciorogârla – Militari (Iuliu Maniu/intrarea pe Centura Capitalei) cozile întinzându-se zilnic pe minimum 3-4 kilometri la orele de vârf.
„Valoarea estimată a proiectului nu poate fi deocamdată comunicată, fiind confidențiala până în momentul publicării în SEAP. În ceea ce privește termenul prevăzut pentru realizarea studiului de fezabilitate privind lărgirea la trei benzi a autostrăzii București-Pitești, acesta este de 18 luni de la data semnării contractului”, au declarat pentru ”Adevărul” reprezentanții CNAIR.
Ceea ce înseamnă că în cel mai bun caz, dacă va fi aleasă o firmă câștigătoare în primăvara acestui an, studiul de fezabilitate va fi finalizat în toamna lui 2026, lucrările propriu-zise de lărgire a autostrăzii București-Pitești urmând a începe în 2027.
Ionuţ Ciurea, directorul Asociaţiei Pro Infrastructură, este circumspect privind respectarea termenelor și estimează că în varianta optimistă s-ar putea circula pe trei benzi pe autostrada București-Pitești începând cu 2031.
„Mai întâi trebuie licitație pentru studiul de fezabilitate, apoi realizarea studiului de fezabilitate. După care trebuie să fie organizată licitația pentru execuția lucrării, iar apoi să se facă lucrările propriu-zise. Și trebuie și bani. Consider că licitația pentru studiul de fezabilitate va dura un an, iar realizarea studiului de fezabilitate se va face în doi ani, realist, cu tot cu aprobări. Pregătirea licitației pentru lucrări va dura minimum câteva luni, probabil 3-6 luni. Licitația pentru lucrări va dura și ea 1-2 ani, iar lucrările minimum doi ani, în varianta optimistă. Deci în cel mai bun caz se va putea circula pe trei benzi pe autostrada București-Pitești din 2031”, a declarat Ionuț Ciurea pentru ”Adevărul”.
Autostrada București – Pitești este una dintre cele mai aglomerate rute din România, cu precădere pe tronsonul Ciorogârla – Militari (Iuliu Maniu/intrarea pe Centura Capitalei) cozile întinzându-se zilnic pe mai mulți kilometri.
Povestea autostrăzii București-Pitești
Autostrada Bucureşti-Piteşti, cea mai veche din țara noastră, a fost realizată în doar cinci ani, între 1967 şi 1972, din ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Autostrada, având o lungime de 96 de kilometri, a fost proiectată pentru o viteză de bază de 140 km/h.
În 1964, Nicolae Ceauşescu solicita Direcţiei Generale a Drumurilor găsirea unei soluţii de fluidizare a traficului, dar şi mărirea vitezei de deplasare pe DN 7, între Piteşti şi Bucureşti. Studiul tehnico-economic conceput în 1966 concluziona că se impune construcţia unui nou drum între Bucureşti şi Piteşti, oricare altă soluţie prelungind lungimea călătoriei cu 25 de km. Deşi Daciile din anii ’70 nu puteau să ajungă la asemenea viteze, Ceauşescu a dorit ca autostrada Bucureşti-Piteşti să poată face faţă unor viteze de bază foarte mari pentru acea perioadă, de 140 km/h.
Conform unui raport întocmit de IPTANA (fostul Institut de Proiectări în Transporturi), „în primele luni ale anului 1966 a fost finalizat şi studiul de circulaţie pentru direcţia de trafic Bucureşti – Piteşti, solicitat de Direcţia Generală a Drumurilor, în urma constatărilor făcute în perioada 1964 – 1965 de către Nicolae Ceauşescu, privind blocarea circulaţiei şi scăderea vitezei de deplasare a autovehiculelor pe unele tronsoane ale Drumului Naţional nr. 7, între Bucureşti şi Piteşti. Analizele şi studiile întreprinse pentru stabilirea posibilităţilor de sporire a capacităţii acestui drum au demonstrat, însă, că această problemă nu poate fi rezolvată satisfăcător prin lărgirea drumului existent, din cauza condiţiilor de traversare a localităţilor şi a volumului mare de demolări”.
La 4 februarie 1967, a început construcţia Autostrăzii Bucureşti – Piteşti, prima autostradă din România, denumită şi A1. Lucrările de construcţie au fost terminate în 1972. Pentru realizarea A1 s-au utilizat nu mai puţin de 445.000 de tone de asfalt.