Creşterea preţului rovinietelor nu poate fi evitată. „Avem borne pe care trebuie să le îndeplinim în PNRR”

0
Publicat:

Creşterea preţului rovinietelor este asumată prin PNRR şi nu poate fi evitată, susține ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

MT a propus un nou sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere, Foto: Shutterstock
MT a propus un nou sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere, Foto: Shutterstock

Avem nişte borne pe care trebuie să le îndeplinim în PNRR, că despre asta este vorba, e o lege, care spune de o anumită taxare la kilometru, aşa cum se întâmplă în toată Europa, mai puţin în România. Aceste lucruri se vor întâmpla în viitor, atunci toată această reţea pe care încet, încet, începem să o construim în România şi anume reţeaua de infrastructură rutieră va fi una viabilă. Atâta timp cât avem o bornă în PNRR, la fel cum sunt şi alte borne şi dorim să atragem acei bani despre care vorbim, cred că trebuie să îndeplinim toate aceste ţinte pe care statul român şi le-a asumat", a menţionat Sorin Grindeanu, informează Agerpres.

Oficialul a fost prezent, marţi, în judeţul Vaslui, unde a avut loc inaugurarea Punctului de Trecere a Frontierei Bumbăta - Leova.

Noi taxe pentru șoferii români

Autoritățile vor să schimbe sistemul de tarifare al vehiculelor care circulă pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Conform unui proiect de lege, va exista o diferență între modul de taxare a mașinilor mici și a camioanelor

Săptămâna trecută, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de lege prin care se dorește impunerea unei roviniete în funcție de vechimea mașinii, dar și o nouă taxă pentru camioane numită TollRo. Proiectul de lege ar urma să se aplice începând cu data de 1 ianuarie 2026. Mai exact, deținătorii de autoturisme vor plăti pentru gradul de poluare, iar șoferii de camioane vor plăti „la kilometru”.

Transportatorii cer renegocierea de urgenţă a PNRR

Transportatorii au solicitat, marți, renegocierea de urgenţă a PNRR, semnalând că preţurile preconizate ale rovinietei pentru 2026 şi pentru 2035 îi vor duce duce în faliment şi vor distruge economia.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), APTE 2002, APULUM, cer încă o dată renegocierea de urgenţă a PNRR! Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe din 2026, apoi de cel puţin 16.250 de euro pe an, din 2035, ne va duce la faliment şi va distruge economia României! La acestea se vor adăuga şi alte scumpiri, taxe şi impozite", au explicat transportatorii, transmite Agerpres.

Ce sume ar putea fi nevoiți să plătească

Potrivit acestora, rovinieta va costa cel puţin 7.050 pentru un camion nou, foarte puţin poluant, Euro VI, peste 3 ani, apoi va ajunge la cel puţin 16.275 de euro pe an, din 2035, tot pentru un camion Euro VI.

Pentru un camion electric, nepoluant, transportatorii vor plăti doar jumătate din preţ, deşi se presupune că fiind nepoluant nu mai e necesară plata unei roviniete care acoperă costurile poluării.

Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toţi transportatorii şi de a genera foamete. Ministerul Transporturilor i-a invitat pe reprezentanţii asociaţiilor profesionale la o simulare de dezbatere publică post factum, iar astăzi mai sunt invitaţi la încă una. Niciodată nu s-a mai întâmplat ca transportatorii să fie invitaţi pentru dezbatere publică doar ca să fie puşi în faţa faptului împlinit, după ce deja îi este impusă României transpunerea în legislaţia naţională, din iunie, a unor modificări substanţiale în sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfă", spus transportatorii.

Potrivit sursei citate, ceea ce se doreşte a fi legiferat în această vară va genera falimente în lanţ şi colaps economic şi niciun transportator nu-şi va permite să plătească taxele impuse prin PNRR.

De asemenea, transportatorii susţin că s-a dat copy/paste din documentaţia Austriei, deşi statul român a plătit un aşa-zis „studiu" pentru a stabili valorile rovinietelor.

Nu s-a ţinut cont de diferenţele majore între România şi Austria, ci s-au introdus taxe ca şi cum am fi o ţară din spaţiul Schengen, cu foarte mulţi kilometri de autostradă şi salariul minim pe economie 3.000 de euro net pe lună. Nu ne-a întrebat nimeni nimic, nu ne-a chemat măcar să ne explice cum anume s-a transpus o directivă europeană în legislaţia românească, pentru că la baza acestei transpuneri trebuie să stea o analiză completă a tuturor factorilor, o evaluare făcută de profesionişti. În mod normal, dacă ni se impun astfel de taxe, ar trebui să se aplice după ce România ajunge la nivelul Austriei - care a fost luată drept exemplu, când s-au calculat noile tarife pentru transportatori - dar să ne lase mai întâi măcar 5 ani să producem şi să câştigăm la fel ca austriecii, pentru că după 5 ani am putea plăti noile roviniete", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Vinieta în Bulgaria

Transportatorii mai precizează că vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeaşi distanţă, iar în Ungaria la 26.000 de euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.

Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR şi a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului. Dacă se vor aplica astfel de taxe, toate mărfurile de import se vor scumpi de peste 10 de ori, la raft. Nici exporturi nu se vor mai putea face, pentru că preţul cu transport inclus va fi necompetitiv pe pieţele externe", afirmă transportatorii.

Scumpiri și pentru autoturisme

Sursa citată menționează că în rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar preţul rovinietei va creşte de la 28 la 38 de euro în 2026 şi la 46 de euro în 2035, dacă maşina este Euro VI.

Rovinieta pentru camioane creşte de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 şi 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an şi norma de poluare Euro VI.

Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Naţional fiind la valoarea de 50%. Termenul impus tot prin PNRR pentru transpunerea în legislaţia naţională a acestor modificări este vara anului 2023, iar pentru aplicarea efectivă este 2026.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite