Planul nebunesc al Chinei: un tren subacvatic care să ajungă în Statele Unite pe o rută de 13.000 de kilometri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tren subacvatic FOTO Andrey Yurlov / Shutterstock
Tren subacvatic FOTO Andrey Yurlov / Shutterstock

China, deja aflată în posesia unei impresionante reţele de cale ferată de mare viteză, plănuieşte o extindere impresionantă dincolo de graniţele ţării.

Conform informaţiilor citate de IFL Science, guvernul chinez vrea să construiască o calea ferată pentru trenuri de mare viteză care s-ar întinde pe aproximativ 13,000 de kilometri pe o rută aproape suprarealistă: din China în estul Rusiei, apoi pe sub mare prin Strâmtoarea Bering în Alaska, peste lanţurile montane din provinciile canadiene Yukon şi British Columbia, până în Statele Unite.

Costurile totale ale proiectului ar atinge 200 de miliarde de dolari.

Planurile au apărut în presă pentru prima dată în 2014, după ce publicaţia Beijing Times a informat cu privire la proiectul gigantic aşa-numitei căi China-Rusia-Canada-America. Partea din rută care va parcurge Strâmtoarea Bering ar presupune un tunel subacvatic de patru ori mai mare decât cel care leagă Marea Britanie de continentul european.

În ultimii ani, mai multe relatări de presă au vorbit despre stabilirea unor legături între inginerii chinezi şi Rusia, Beijingul fiind foarte încrezător în fezabilitatea proiectului în ciuda proporţiilor ieşite din comun.

În 2018, China a aprobat prima rută subacvatică a unui tren de mare viteză, aceasta urmând să se extindă la nivel naţional din Ningbo, un oraş-port de lângă Shanghai până în Zhoushan, un arhipelag în largul coastei estice. Ruta ar avea 77 de kilometri şi ar include o secţiune de 16,2 kilometri aflată sub ape. Trenul utilizat va fi un tren Maglev cu levitaţie magnetică.

Proiectul se află deja într-un stadiu avansat. Chiar dacă tunelul subacvatic este semnificativ mai mic decât cel care trece pe sub Canalul Mânecii, faptul că este construit în vederea utilizării unui tren de mare viteză aduce noi provocări construcţiei, iar mai multe voci au atras atenţia că proiectul poate fi un laborator pentru testarea fezabilităţii mult mai ambiţiosului proiect prin care reţeaua feroviară a Chinei ar fi legată de cea a SUA.

La rândul lor, SUA a reînceput să investească masiv în reţeaua feroviară. În 2020, guvernul american a aprobat proiectul unei imense linii de tren de 2,570 de kilometri care ar pleca din Alaska şi s-ar opri în provincia canadiană Albertă. Având un cost de 22 de miliarde de dolari, proiectul este un semnificativ pas înainte pentru o reţea feroviară americană care a rămas în urmă în ultimii ani, prin comparaţie cu cea a Chinei ori a Japoniei.

Cu toate acestea, proiectul liniei China-Rusia-Canada-America mai are de aşteptat. Dincolo de criticile venite de la mai multe voci care susţin că o astfel de rută feroviară este inutilă din punct de vedere economic date fiind alternativele, situaţia geopolitică este departe de a favoriza strânsa colaborare între cele patru state care ar fi presupusă de un astfel de proiect.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite