România, campioană la taxe auto în regiune. Cehii, bulgarii şi polonezii nu plătesc nimic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii achită mult mai mult decât cetăţenii statelor din regiune pentru poluarea maşinii şi, potrivit intenţiilor Guvernului, vor plăti în continuare. Dacă Executivul va taxa suplimentar benzina, vom avea din nou printre cei mai scumpi combustibili din zonă.


Guvernul ar putea introduce cât de curând o nouă taxă pe carburanţi, precum şi un nou impozit, cu care să înlocuiască timbrul de mediu. „Timbrul de mediu este ilegal, cum au fost şi toate celelalte dinainte. Aşa a fost declarat de către Curtea Europeană de Justiţie“, a declarat săptămâna trecută ministrul Mediului, Cristina Paşca Palmer.

În prezent, un grup de lucru din cadrul ministerului lucrează la o nouă formulă pentru taxarea poluării, a mai spus ministrul. „Vorbim despre un pachet în doi piloni: pe de o parte, taxarea combustibilului folosit cu o sumă mică, undeva la 2 lei pe fiecare plin, şi pe de altă parte, o impozitare diferenţiată a autovehiculelor în funcţie de norma de poluare“, a explicat ministrul.

Timbrul de mediu pe care Guvernul se pregăteşte să îl înlocuiască cu alte două taxe vine în seria altor dări, declarate ilegale de Curtea Europeană de Justiţie, şi pe care Executivul le restituie în perioada aceasta. În schimb, timbrul de mediu, introdus în martie 2013, este încă în vigoare. Dacă România va înlocui acest timbru cu o taxă suplimentară pe combustibili şi cu un impozit anual, va rămâne una dintre cele mai scumpe ţări pentru posesorii auto.

În prezent, în comisiile de specialitate ale Parlamentului se discută deja o iniţiativă legislativă care prevede introducerea unei taxe de 5 bani pe fiecare litru de benzină şi motorină

Campioni în zonă

Un studiu publicat în primăvara acestui an de European Automobile Manufactures Association analizează taxarea vehiculelor în funcţie de emisiile de dioxid de carbon. Potrivit studiului, statele din zonă, respectiv Polonia, Slovacia, Estonia, Cehia şi Bulgaria, iar în Europa Centrală, Italia, nu impun proprietarilor auto o taxă anuală pentru poluare, aşa cum vrea să introducă România.

De asemenea, în aceste state nu se achită taxe de poluare nici la înmatricularea maşinii. Ideea de a impune o taxă anuală pare să fi fost preluată de Executiv de la Germania. În acest stat, taxa se calculează atât în funcţie de capacitatea motorului, cât şi de emisiile de CO2. În Grecia şi în Luxemburg, proprietarii de maşini achită de asemenea taxe anuale, în timp ce în Irlanda, Malta şi Portugalia există atât taxe anuale, cât şi o taxă plătită la înregistrarea maşinii.

Preţul combustibililor, în media zonei

Chiar dacă proprietarul auto nu achită o taxă anuală pentru poluare, în Polonia există o taxă inclusă în fiecare litru de combustibil. Pe lângă impozitarea anuală, şi acest tip de taxă ar putea fi introdus de Executiv. Or, în preţul combustibililor vânduţi în România este deja inclusă o supra-acciză, de 7 eurocenţi pe litru, introdusă de Guvernul USL. Mai mult, la noi preţul combustibililor creşte suplimentar prin modul de calcul al accizei. Astfel, Guvernul Ponta a stabilit un curs de conversie pentru calculul accizei la un nivel ireal de 4,73 lei pentru un euro, care este mult peste maximul atins vreodată de euro în raport cu leul.

Dacă şi combustibilii se scumpesc suplimentar, pentru a taxa poluarea, România are toate „şansele“ să devină necompetitivă în zonă. Astfel, cel mai recent raport Eurostat indica faptul că România se află la un nivel mediu, în raport cu alte state UE din zonă, din punct de vedere al preţului benzinei, inclusiv taxe. În România, benzina Euro 95, cu tot cu taxele incluse, era mai scumpă la noi decât în Bulgaria, Cehia, Estonia, Polonia, dar mai ieftină decât în Ungaria şi Slovacia.
 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite