Comisia Europeană ne oferă 30,5 miliarde de euro în viitorul program de finanţare. Se teme însă că autorităţile nu vor fi în stare să le absoarbă

Comisia Europeană ne oferă 30,5 miliarde de euro în viitorul program de finanţare. Se teme însă că autorităţile nu vor fi în stare să le absoarbă

Guvernul va adopta în şedinţa de joi Memorandumul „Iniţierea negocierilor cu Comisia Europeană privind documentele naţionale de programare a finanţărilor din fonduri europene 2021-2027”, care prevede, printre altele, o alocare de 30,599 miliarde de euro. Comisia Europeană are însă o serie de reticenţe privind finanţarea unor domenii pentru care capacitatea de implementare a autorităţilor române s-a dovedit a fi scăzută.

„Conform pachetului legislativ 2021-2027 propus de Comisia Europeană, alocările dedicate României din fondurile aferente Politicii de Coeziune însumează 30,599 miliarde euro (preţuri curente) şi sunt distribuite pe fonduri astfel: 
 
– Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) - 17,715 miliarde euro, inclusiv 392 milioane euro pentru Cooperare Teritorială Europeană, 
 
– Fondul Social European Plus (FSE+) - 8,385 miliarde euro, 
 
– Fondul de Coeziune (FC) - 4,499 miliarde euro, inclusiv alocarea de transferat către Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility - CEF) - 1,091 miliarde euro”, se arată în Memorandum.
 
În luna mai au debutat negocierile dintre România şi Comisia Europeană privind programarea şi implementarea fondurilor europene aferente Politicii de Coeziune 2021- 2027. 
 
Orientările Comisiei Europene privind investiţiile din aceste fonduri în cazul României au fost incluse în Anexa D (Investment guidance on Cohesion Policy funding 2021-2027 for Romania) a Raportului de ţară 2019, publicat la data de 27 februarie 2019, în cadrul Semestrului European.
 
Principalele concluzii ale reuniunii care a avut loc în data de 15 mai a.c., între autorităţile române şi reprezentanţii Comisiei Europene au fost: 
 
• raportat la propunerile RO de completare a Anexei D cu noi priorităţi/nevoi de investiţii identificate la nivel naţional: 
 
– COM a arătat deschidere pentru majoritatea acestora, exprimând numai câteva reticenţe privind finanţarea unor domenii pentru care capacitatea de implementare a autorităţilor române s-a dovedit a fi scăzută sau care sunt considerate că au fost suficient finanţate în precedentele exerciţii financiare (ex. deşeuri, sistemul de management al riscurilor, alimentarea cu apă), 
 
– propunerile RO privind investiţiile dedicate eficienţei energetice în IMM-uri şi infrastructura aeroportuară vor necesita discuţii mai detaliate, COM având reţineri în a finanţa astfel de măsuri, 
 
– stabilirea priorităţilor de investiţii şi a categoriilor de intervenţii trebuie să fie realist fundamentată de documentele strategice sectoriale, 
 
– este necesară identificarea la nivel naţional a unei autorităţi publice responsabile cu asumarea strategiei de specializare inteligentă, cu o capacitate administrativă şi instituţională adecvată, – în ceea ce priveşte abordarea urbană, până în luna septembrie, este necesară o analiză referitoare la aspectele care vizează atribuirea unor responsabilităţi şi alocări la nivel local versus naţional şi pre-identificate criteriile de eligibilitate, 
 
– din luna iulie vor urma discuţii punctuale cu reprezentanţii Comisiei Europene pe fiecare Obiectiv al Politicii de Coeziune. 
 
• raportat la îndeplinirea condiţiilor favorizante: 
 
– Comisia Europeană apreciază demersurile întreprinse de autorităţile române în ceea ce priveşte identificarea actorilor principali, asumarea planurilor de acţiune şi utilizarea asistenţei tehnice, 
 
– măsurile propuse/implementate pentru îndeplinirea fiecărui criteriu aferent vor fi atent analizate la nivelul serviciilor de specialitate ale Comisiei Europene, inclusiv cu autorităţile publice responsabile, fiind esenţial ca autoevaluările naţionale să ofere suficiente informaţii pentru a argumenta îndeplinirea criteriilor,
 
 – un tabel de monitorizare privind progresele înregistrate de autorităţile responsabile va fi transmis periodic către COM. 
 
• calendarul de negociere agreat de principiu prevede ca, în luna septembrie a.c., autorităţile române să prezinte COM arhitectura programelor operaţionale 2021- 2027.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: