Traficul de mărfuri prin porturile Galaţi, Brăila şi Tulcea a crescut cu circa 30% în primul semestru

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prin portul din Galaţi au trecut 1,9 milioane de tone de mărfuri în primele şase luni ale anului
Prin portul din Galaţi au trecut 1,9 milioane de tone de mărfuri în primele şase luni ale anului

Traficul de mărfuri prin porturile Galaţi, Brăila şi Tulcea a crescut cu circa 30% în semestrul I din 2015 faţă de perioada similară din 2014, pe fondul creşterii cererilor pentru mai multe tipuri de mărfuri, dar conflictul Ucraina-Rusia a afectat traficul de produse petroliere, a anunţat Administraţia Porturilor Dunării Maritime.

Traficul de mărfuri desfăşurat prin porturile Galaţi, Brăila şi Tulcea, în semestrul I din 2015, a fost de 4.108.341 tone, cu număr de 1.905 nave, potrivit unui comunicat transmis, marţi, de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi.

Astfel, în primele şase luni ale anului 2015, traficul fluvial a totalizat 3.301.589 tone, cu un număr de 1.689 nave, iar cel maritim 806.752 tone cu 216 nave.

Sursa citată arată că este vorba despre o creştere cu aproximativ 30% a traficului maritim şi cu aproximativ 31% a traficului fluvial în semestrul I din 2015, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, per total obţinându-se o creştere a traficului cu 30,5% în semestrul I din 2015, faţă de semestrul I din 2014.

„Creşterile realizate provin în principal din creşterea cantităţilor de cereale, nutreţuri pentru animale, produse alimentare, băuturi, tutun, laminate, cherestea, produse minerale brute (de carieră şi balastieră, ipsos, zgură, sare ), var, ciment, materiale de construcţie, minereuri de fier, minereuri neferoase, combustibili solizi (cărbune, cocs etc.)“, se precizează în comunicat.

Spre exemplu, cantitatea de cereale în primul semestru al anului, faţă de perioada similară din 2014, a crescut la 182.978 de tone, faţă de 126.105 tone, iar nutreţurile pentru animale au fost în cantitate de 7.551 de tone, faţă de 3.300 de tone. În cazul produselor alimentare, băuturi şi tutun a fost vorba despre o cantitate de 14.015 tone în primul semestru al acestui an, în condiţiile în care în perioada similară din 2014 nu s-au înregistrat deloc astfel de mărfuri.

Totodată, situaţia traficului total pe grupe de mărfuri indică faptul că, în primul semestru din 2015, spre exemplu, produsele minerale brute (de carieră şi balastieră, ipsos, zgură, sare) au fost în cantitatea cea mai mare, de 1.473.203 tone, urmate de minereurile neferoase cu 750.764 de tone, minereurile de fier cu 651.455 de tone şi de laminate cu 561.874 de tone.

Efectele conflictului din Ucraina

La polul opus, în cazul petrolului brut nu s-a mai înregistrat nicio cantitate, în condiţiile în care în primul semestru din 2014 a fost vorba despre un trafic de 35.530 de tone.

Pe de altă parte, conflictul din Ucraina are deja efecte: potrivit şefului serviciului de Management şi Strategie din cadrul APDM Galaţi, Carmen Uzumtoma, „conflictul Ucraina-Rusia generează în momentul de faţă pierderea unor clienţi importanţi ai operatorilor portuari şi implicit rezilierea multor contracte ale beneficiarilor companiei noastre, respectiv: SC Unicom Oil Terminal Galaţi, ca unic operator de produse petroliere în zona portului Galaţi, şi-a diminuat traficul de mărfuri faţă de anul trecut, ca urmare a întreruperii relaţiilor comerciale cu partenerii ucrainieni“.

Reprezentantul APDM Galaţi a spus că pe viitor este posibil ca unii transportatori să îşi reconsidere rutele de transport.

„În acelaşi timp, este posibil ca unii transportatori să îşi reconsidere rutele de transport, bineînţeles, în măsura în care, pentru portul Galaţi, Uniunea Europeană va acorda finanţare în vederea dezvoltării infrastructurii portuare, asigurării creşterii capacităţii de preluare a traficului de mărfuri, înlăturării blocajelor majore existente în reţelele de transport europene, inclusiv conectării nodurilor secundare la infrastructura TEN-T( inclusiv a nodurilor multimodale - autostrăzi, drumuri expres, drumuri naţionale, inclusiv variante de ocolire). Spre exemplu, mărfurile care tranzitează Rusia către zona Orientului Îndepărtat, respectiv China, se vor redirija, probabil, prin Galaţi sau Constanţa, în funcţie de capacitatea acestor porturi de a prelua traficul de mărfuri“, a spus Carmen Uzumtoma.

Oficialul a precizat că această creştere a traficului de mărfuri prin porturile Galaţi, Brăila şi Tulcea, din semestrul I din 2015, faţă de semestrul I din 2014, nu se datorează conflictului din Ucraina.

Cum arată datele defalcate pe fiecare dintre porturi

Conform datelor comunicate de APDM Galaţi, traficul de mărfuri derulat numai prin Portul Galaţi în semestrul I din 2015 a fost de 1.914.300 tone, cu 768 de nave, din care traficul fluvial a reprezentat 1.280.327 de tone (602 nave), iar cel maritim 633.973 de tone (166 de nave). 

Totodată, traficul derulat prin portuile aflate în administrarea APDM Galaţi de la Brăila (inclusiv Măcin şi Hârşova) a fost în primul semestru al acestui an de aproximativ 770.000 de tone. 

În fine, prin sucursala Tulcea (inclusiv Chilia Veche, Isaccea şi Mahmudia) de circa 1,3 milioane de tone de mărfuri.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite