
România are doar 58 de companii în topul celor mai mari 500 de companii din Europa Centrală şi de Est pentru 2019, mai puţine decât anul anterior, nicio companie românească neregăsindu-se în top 10.
Coface a lansat a 12-a ediţie a clasamentului
Top 500 ECE, care include cele mai mari companii din Europa Centrală şi de Est.
Analiza descrie situaţia celor mai mari 500 de companii din regiune în funcţie
de cifra de afaceri şi alţi indicatori relevanţi.
Potrivit clasamentului, România are 58 de
companii în Top 500 cele mai mari din Europa Centrală şi de Est (ECE), cu trei
mai puţine decât în 2018. Comparativ cu anul anterior, veniturile celor mai
mari companii româneşti au crescut cu 7,6%, dar profitul net s-a diminuat cu
19%.
România nu are din păcate nicio companie în
top 10. Automobile Dacia se regăseşte abia pe locul 15, în scădere faţă de
locul 13 anul anterior.
OMV Petrom se regăseşte pe poziţia 26, urcând
o treaptă faţă de 2018, fiind urmată de OMV Petrom Marketing pe locul 27, în
cădere cu o poziţie.
Rompetrol Rafinare este pe locul 41 (cădere de
pe 37), Kaufland România pe 56 (după ce a fost pe 59 în 2018), iar Rompetrol
Downstream pe 57, la fel ca în 2018.
Declan Daly, CEO Coface Europa Centrală şi de
Est, explică faptul că „în 2019, majoritatea companiilor din regiunea ECE au
beneficiat de un mediu economic favorabil continuu, aspect predominant în cazul
economiilor mai mici orientate spre export”. Cifra de afaceri agregată a celor
mai mari 500 de companii a crescut cu 5,5%, la 740 miliarde euro. Din
companiile listate, 373 (care reprezintă 74,6% din totalul companiilor,
comparativ cu 79% în 2018 şi 80% în 2017) au înregistrat o creştere a
veniturilor. Astfel, doar 25,4% au înregistrat o stagnare sau o scădere. Cifra
de afaceri medie a celor mai mari 500 de companii a crescut la 1,5 miliarde euro,
comparativ cu 1,4 miliarde euro în 2018.
Polonia
conduce în continuare clasamentul
Polonia ocupă prima poziţie atât la numărul de
companii prezente în top, cât şi după cifra de afaceri generată, veniturile
agregate ale companiilor poloneze crescând cu 6,6%, ajungând la 283,7 miliarde euro.
Chiar dacă numărul companiilor poloneze incluse în clasamentul Top 500 ECE a
scăzut cu 12 (adică de la 175 la 163 companii), structura sa industrială rămâne
cea mai diversificată, în ciuda faptului că niciuna dintre cele mai mari
industrii nu predomină. Locul doi revine Cehiei, cu un total de 78 de companii,
şi o cifră de afaceri agregată de 115,4 miliarde euro, în creştere cu 2,3%.
Ungaria a coborât pe locul trei. Cu toate acestea, cifra de afaceri totală a
crescut mult mai mult decât media regională, accelerând cu 6,3%.
Sectoare:
poziţii de top pentru automotive şi transporturi, urmat de sectorul petrolului
şi gazelor
60% dintre veniturile generate în ECE sunt
atribuite celor mai mari companii, reprezentate de trei sectoare cheie:
automotive şi transporturi, petrol şi gaze, şi comerţul nespecializat. Cea mai
mare creştere a cifrei de afaceri a fost înregistrată în sectorul textile,
piele şi îmbrăcăminte (+23,2%) şi în construcţii (+ 3,6%). Potrivit lui Declan
Daly, „creştere pozitivă a fost înregistrată doar în sectoarele construcţiilor,
electronicii, informaţiei şi telecomunicaţiilor şi în comerţul nespecializat.
Metalele, mecanica şi precizia, precum şi sectorul lemn şi mobilier au generat
o cifră de afaceri mai mică comparativ cu anul anterior. Pe de altă parte,
profiturile nete au scăzut în toate sectoarele, cu excepţia celor 4 mai sus
menţionate.”
Primele trei companii din Top 500 ECE, bine
cunoscute din clasamentele anterioare, sunt compania poloneza PKN Orlen (locul
1), Skoda Auto din Cehia (locul 2) şi compania multinaţională de petrol şi gaze
MOL din Ungaria (locul 3). Alte companii au făcut un salt uriaş în clasament:
Totalizator Sportowy din Polonia (locul 53) a urcat114 locuri cu venituri care
au crescut cu 80%. Strabag Poland (197) a generat venituri cu 40% mai mari
comparativ cu anul precedent şi a câştigat 86 de locuri. Compania bulgară Astra
Bioplant Ltd (219), producător de combustibil biodiesel, a crescut cu 155 de
locuri în clasament, cifra de afaceri crescând cu 61%. Cel mai mare avans în
clasament aparţine operatorului slovac de transporturi, Eustream (locul 286),
după ce a câştigat 255 de locuri, pe fondul unei creşteri a veniturilor de 76%.
Bazat exclusiv pe numărul de companii,
sectorul auto şi transporturi este din nou cel mai important (locul 1). În
2019, vânzările de vehicule noi au fost mai slabe decât în anii precedenţi, dar
au înregistrat totuşi o dinamică pozitivă. Potrivit lui Grzegorz Sielewicz,
economist regional, Coface Europa Centrală şi de Est, „schimbarea preferinţelor
consumatorilor, încetinirea economică şi întârzierile în adaptarea la noile
standarde de emisii ale mai multor mărci europene au dus la o uşoară creştere,
cu 1,2%, a vânzărilor de autoturisme noi în 2019 în Uniunea Europeană.”
Locul al doilea în clasamentul Top 500 al CEE
cu 89 de companii (17,8%), aparţine mineralelor, produselor chimice,
petrolului, materialelor plastice şi produselor farmaceutice. Cifra sa de
afaceri rămâne cea mai mare în 2019 – cu un total 172,1 miliarde euro.
Companiile din acest sector operează în principal în segmentul din aval, adică
rafinarea şi prelucrarea petrolului şi gazului. Comerţul nespecializat este
reprezentat de 73 de companii în clasamentul actual (+2), ceea ce plasează
acest sector pe poziţia a treia, cu o cifră de afaceri de 113 miliarde euro (+
9,8%). Scorul mediu de rating este de 6,2, cele mai slabe companii având sediul
în Letonia, Polonia şi Republica Cehă, în timp ce cele mai puternice sunt în
Croaţia şi Bulgaria.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: