Începe numărătoarea inversă în privatizarea CFR Marfă. Gruia Stoica, proprietarul GFR, aşteaptă ca Guvernul să-l invite să semneze contractul

Începe numărătoarea inversă în privatizarea CFR Marfă. Gruia Stoica, proprietarul GFR, aşteaptă ca Guvernul să-l invite să semneze contractul

Gruia Stoica, proprietarul GFR, aşteaptă să fie invitat de premierul Victor Ponta, interimar la Transporturi, să semneze contractul de vânzare a acţiunilor FOTO Mediafax

Guvernul a stabilit că termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă este jumătatea lunii octombrie, însă Grup Feroviar Român (GFR) are de îndeplinit până atunci mai multe condiţii. Înainte de toate, Executivul trebuie să invite GFR să semneze contractul.

Ştiri pe aceeaşi temă

Privatizarea companiei de stat CFR Marfă, proces în care Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat adjudecatar, intră în linie dreaptă. Hotărârea de Guvern privind vânzarea a 51% din acţiunile transportatorului feroviar de marfă a fost publicată miercuri seara în Monitorul Oficial. 
 
Iar termenul de finalizare a tranzacţiei a fost stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie. Numai că, până atunci, trebuie parcurşi mai mulţi paşi. 
 
Ce trebuie să facă Gruia Stoica
 
Pentru început, Guvernul trebuie să cheme GFR, companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, să semneze contractul de vânzare de acţiuni. Ulterior, în termen de 30 de zile, cumpărătorul trebuie să încheie un contract de escrow, care va fi anexă la contractual de vânzare de acţiuni. 
 
În termen de două zile de la semnarea contractului de escrow, GFR trebuie să vireze într-un cont 10% din preţul de cumpărare, adică 90,94 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro). Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă. 
 
De asemenea, transferul efectiv al dreptului de proprietate asupra a 51% din acţiunile CFR Marfă este condiţionat de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“ în conformitate cu dispoziţiile Legii Concurenţei „şi/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente“.  
 
Reprezentanţii Grampet-GFR au declarat, pentru „Adevărul“, că aşteaptă să fie invitaţi de Guvern să semneze contactul de vânzare a acţiunilor, că imediat după semnare vor depune la Consiliul Concurenţei notificarea privind preluarea CFR Marfă, iar în termen de 30 de zile vor depune cele 20 de milioane de euro în contul escrow.
 
Şase luni pentru avizul Concurenţei
 
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, estimează că va dura o lună de la notificare pentru a se stabili dacă decizia va fi luată local sau la nivelul Comisiei Europene, termenul legal de aprobare fiind de şase luni. Acest termen curge de la momentul notificării din partea GFR, care va fi trimisă după semnarea contractului, a spus Chiriţoiu, potrivit Mediafax. 
 
Notificarea intră exclusiv în sarcina cumpărătorului şi include o serie de documente privind activitatea celor două companii, dar şi despre piaţa pe care activează. Decizia din partea autorităţii de concurenţă poate fi pozitivă, pozitivă cu condiţii sau negativă. „Cam o lună ne va lua după notificare să stabilim cu Comisia Europeană cine are juridisdicţie“, a mai spus Chiriţoiu.
 
Executivul nu indică însă în actul normativ publicat miercuri în Monitorul Oficial un termen-limită pentru semnarea contractului de vânzare a acţiunilor. Dacă acesta nu este semnat până la jumătatea lunii septembrie, cumpărătorului nu-i mai rămân la dispoziţie 30 de zile pentru îndeplinirea condiţiilor menţionate, întrucât se scurge termenul de 60 de zile stabilit în Hotărârea de Guvern.  
 
Presupunând că toate condiţiile sunt îndeplinite în termenele stabilite, încheierea vânzării acţiunilor, adică transferul dreptului de proprietate, se va realiza doar prin creditarea contului vânzătorului, statul român, cu întreaga sumă reprezentând preţul pachetului de acţiuni. Mai exact, garanţia de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane de euro, cele 20 de milioane de euro din contul escrow şi diferenţa rămasă până la preţul de vânzare – 172 de milioane de euro.
 
Condiţii şi după preluare 
 
Guvernul condiţionează totodată finalizarea tranzacţiei de obţinerea acordului de la finanţatorii interni şi externi ai CFR Marfă cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii. Statul deţine, conform actului normativ, dreptul de reziliere a contractului în împrejurări ce implică o culpă a cumpărătorului.
 
Executivul se angajează să activeze clauza penală în cazul neîndeplinirii sau nerespectării de către GFR Grup, în tot sau în parte, a oricăreia dintre obligaţiile contractuale, cumpărătorul fiind obligat să plătească o penalitate de 5% din preţul de cumpărare pentru neexecutarea acestor obligaţiuni, cu excepţia obligaţiilor continue, a căror încălcare, în tot sau în parte, îndreptăţeşte statul român să recurgă la rezilierea contractului.
 
Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacţiei nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desfiinţează „de plin drept“ fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei. 

Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.
 
Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările