De ce bate pasul pe loc strângerea de fonduri pentru „Cuminţenia Pământului“. Greşelile făcute de Ministerul Culturii

De ce bate pasul pe loc strângerea de fonduri pentru
„Cuminţenia Pământului“. Greşelile făcute de Ministerul Culturii

Grea misie pentru Corina Şuteu

EŞEC Ministerul Culturii a făcut mai multe greşeli, care-l duc spre un rezultat previzibil. Puţin peste 5% (315.717 de euro) din suma necesară s-au strâns până acum pentru sculptura lui Brâncuşi, ceea ce înseamnă că, până pe 30 septembrie, ar trebui să se doneze 74.000 de euro pe zi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Intenţiile bune şi mobilizarea, în ultima vreme, a celor responsabili din Ministerul Culturii (MC) nu ţin loc de eficienţă şi de rezultate concrete. Primele greşeli au fost făcute încă de la începutul campaniei de subscripţie naţională pentru achiziţionarea sculpturii lui Constantin Brâncuşi, „Cuminţenia Pământului“.

Orgoliul şi emfaza de care a fost acuzat atât de des ministrul Vlad Alexandrescu, altfel bine intenţionat, i-au jucat şi de data aceasta o festă. Alexandrescu a anunţat, în grabă şi în mod surprinzător, demararea acestei operaţiuni de „mobilizare naţională“, după propria-i expresie, şi de regăsire a sentimentului patriotic în jurul unui ţel comun fără să se consulte cu nimeni şi fără să aibă niciun fel de noţiuni despre psihologia actuală a poporului român. „D-voastră, domnule, nu cunoaşteţi poporul român“, i s-ar putea spune fostului ministru, parafrazând replica lui Rebreanu din „Răscoala“.

Timpul curge altfel pentru Şuteu

O altă eroare imputabilă modului în care ministrul şi consilierii săi au gândit de la bun început această strategie este încredinţarea campaniei de promovare oricui era dispus s-o execute pro bono. Prin urmare, neexistând o plată pentru acest serviciu, nimeni nu va putea fi vreodată tras la răspundere pentru eşec. În urma unui pitch, la care au participat mai multe firme, a câştigat firma GMP Group, condusă de Felix Tătaru. Clipul „de interes public“, difuzat masiv pe televiziuni, a fost însă criticat pentru lipsa de relevanţă socială a multora dintre „susţinătorii“ prezenţi acolo.

Un lucru imputat MC de foarte multă lume este inexistenţa, încă de la bun început, a unui număr de telefon la care să se poată dona prin SMS, gest socotit mult mai comod şi practic de cei dispuşi să participe la subscripţie. De-abia recent ministrul Culturii, Corina Şuteu, a anunţat pe pagina sa de Facebook că, în urma întâlnirii pe care a avut-o cu operatorii de telefonie mobilă, începând cu această săptămână, publicul va avea la dispoziţie un număr unic prin care vor putea fi făcute donaţii prin SMS. Până azi, însă, acest lucru nu s-a întâmplat.

Pe de altă parte, Televiziunea Română a propus, în vederea sprijinirii campaniei, organizarea unui teledon la data de 18 septembrie. Teledonul „Cuminţenia Pământului“ va avea loc pe 18 septembrie, dată acceptată de Ministerul Culturii la propunerea Televiziunii Române, şi se va desfăşura sub forma unui spectacol, produs în întregime de TVR, care va dura 8 ore, a confirmat consilierul Dragoş Neamu.

Vlad Alexandrescu a lăsat o grea moştenire

La bancă nu e afişat nimic

Nici conturile bancare nu au fost disponibile imediat, ci tot după o perioadă de graţie. În prezent, conturi la zece entităţi bancare din România sunt disponibile în lei, euro şi dolari, iar donaţiile se pot face prin transfer bancar sau prin depunere de numerar. Acestea se găsesc pe site-ul brancusiealmeu.ro. Există şi două metode directe de donaţie, pe site-ul brancusiealmeu.ro şi pe eMAG.

Nici depunătorii la bancă, însă, nu se declară prea mulţumiţi.

„Ar trebui să existe şi în sediile de bancă publicitate pentru Cuminţenia Pământului, afişat cel puţin numărul contului. Când m-am dus să donez, a trebuit să intru pe internet să-l aflu. Mi s-a părut absurd să se întâmple la una dintre marile bănci“, comenta cineva recent pe Facebook.

O situaţie şi mai absurdă, care pune semne de întrebare asupra competenţei şi interesului reale ale celor responsabili din MC, este dezvăluită de cineastul Cornel Mihalache, autor al unui documentar de referinţă despre Brâncuşi. „Pe site-ul Brancusiealmeu.ro e o întrebare retorică. Câte opere de Brâncuşi sunt în România? Tot ei răspund: la MNAR, Muzeul Naţional de Artă al Românie, e o singură operă - Rugăciune, 1907. Le-am scris şi le-am dat lista celorlalte opere. Somnul, Danaidă, Cap de copil, Portret Ion Georgescu Gorjan, Dărăscu, Prometeu, bust Petre Stănescu etc. Mi-au mulţumit (pe 23 iunie). Site-ul e la fel şi azi.

Pro bono înseamnă că nu e al meu, e al tuturor, deci al nimănui. Dacă nu-i pe bani, să se ocupe cine a iniţiat...“, spune Cornel Mihalache.

Grav este că nu există un plan de rezervă pentru situaţia în care nu se strâng banii, după cum au mărturisit responsabilii din MC:

„Noi nu putem să ne gândim la un plan B din simplul motiv că lucrurile au fost clar stabilite de la începutul Campaniei şi anume că, în situaţia nefericită în care nu vom putea strânge suma necesară prin subscripţie publică, vom returna banii înapoi tuturor donatorilor. În acel moment se activează procesul de renunţare oficială la dreptul de preempţiune de către Ministerul Culturii“, spune Dragoş Neamu, consilier al ministrului Culturii.

Mobilizare eroică printre tineri

Suma de 8.944 de euro a fost donată, în decurs de cinci zile, în campania pentru achiziţionarea „Cuminţeniei“, iar în prezent fondurile totale se ridică la 315.717 de euro, s-a anunţat astăzi. Totuşi, suma care ar trebui să fie donată zilnic pentru achiziţionarea sculpturii este de circa 74.000 de euro, pentru a se putea strânge cei 6 milioane de euro necesari, până la data de 30 septembrie, când se închid conturile. Din suma totală de 11 milioane de euro, Guvernul României va plăti 5 milioane de euro, iar pentru restul ei Ministerul Culturii a lansat o subscripţie publică naţională.

Brâncuşi e şi al germanilor

O parte din cei aproape 9.000 de euro a fost donată de cei 7.920 de participanţi la festivalul Electric Castle, care au donat în cadrul evenimentului muzical care a avut loc în perioada 14-17 iulie. Sub sloganul „Daţi acuşi pentru Brâncuşi!“, participanţii au fost încurajaţi să doneze cu ajutorul brăţării speciale primite de la organizatori în punctul special amenajat la festival. Conform declaraţiilor ministrului Corina Şuteu, aceşti aproape 8.000 de donatori reprezintă aproape jumătate din cei aproximativ 17.000 de donatori unici înregistraţi până acum.

În plus, nume consacrate din industria muzicii internaţionale au aflat despre campanie şi şi-au arătat susţinerea faţă de aceasta în mediul online. Printre aceştia, Paul Kalkbrenner, compozitor de muzică electronică german, a profitat de ocazie pentru a transmite un mesaj fanilor săi din România – „Brâncuşi e al nostru“.

Elevii au strâns 2.300 de lei

Totodată, suma de 1.514 lei a fost strânsă la expoziţia „Cuminţenia Pământului. Aceasta nu este o piatră“, deschisă la Muzeul Naţional de Artă al României, şi donată în conturile subscripţiei publice, a anunţat luni, pe contul său de Facebook, artistul Dan Perjovschi, unul dintre cei care au contribuit la expoziţia documentară.

„Brâncuşi Ne Aparţine!“, afirmă inimoşii elevi de la Mark Twain IS (foto jos). Aceştia nu au plecat în vacanţa de vară până nu au participat la o acţiune importantă de strângere de fonduri. Cu această ocazie, elevii au avut onoarea de a o cunoaşte pe Sorana Georgescu-Gorjan, fiica şi nepoata inginerilor care au lucrat alături de marele sculptor român la „Coloana Infinitului“. La încheierea acţiunii, elevii au depus la bancă cei 2.300 de lei strânşi în contul campaniei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările