Costel Bobic si Victor Ponta, printre patronii de media din Romania

Pentru destula vreme, mass media romaneasca s-a aflat la adapost, neajungand la opinia publica prea multe informatii cu privire la cine detine, de fapt, actiunile posturilor de radio si televiziune.

Pentru destula vreme, mass media romaneasca s-a aflat la adapost, neajungand la opinia publica prea multe informatii cu privire la cine detine, de fapt, actiunile posturilor de radio si televiziune. Se stia ca, in majoritatea cazurilor, patroni sunt firme cu titulatura interesanta si sediu in locuri la fel de exotice, dar nu prea multe despre numele persoanelor fizice care sunt in spatele acestora. Pe 23 iunie, Consiliul National al Audiovizualului a adresat 15 somatii unor societati detinatoare de licente audiovizuale de a comunica, pe langa alte date referitoare la companiile lor, numele actionarilor - persoane fizice, urmand ca acestea sa prezinte informatiile solicitate pana la data de 15 iulie. Pana la aceasta data, o serie de societati au transmis partial datele solicitate de CNA, primind somatia de a le completa pana la 30 iulie: SC Global Video Media SRL, SC Realitatea Media SRL, SC Radio XXI SRL, SC Uniclub Media SRL, SC Amerom Television SRL, SC Romsat Cardinal Network SA, SC Atelierele Culturale SRL, SC Dacia RTV Bucuresti SA, SC Radioteleviziunea Transilvania SRL, SC Expresiv SA, SC News Television SA. Alte doua societati au termen de depunere a actionariatului pana la 30 iulie 2004: SC Desteptarea SA, (peste 90% apartinand lui Dumitru Sechelariu), si SC Forum Privat Prod Oltenia SA. Au existat si societati care s-au conformat in totalitate cerintelor CNA, prezentand integral datelor solicitate. Astfel, SC Corporatia pentru Cultura si Arta Intact SA, care detine 40 de licente audiovizuale, are drept actionari nu mai putin de 5 societati. Dan Voiculescu, patronul postului Antena 1, detine actiuni atat prin Fundatia Umanista care ii poarta numele si al carei fondator este, cat si prin SC Grivco SRL, la care detine 76,50% din actiuni, si Intact Advertising SA, unde are 71% din actiuni. O afacere de familie este SC Radio SRL din Brasov, la care Aristotel Cancescu (PNL) si fratele sau Aurelian detin, impreuna, 58% din actiuni. La fel se intampla si in cazul fratilor Ioan si Viorel Micula, care isi impart majoritatea actiunilor SC ABC Plus Media SA (postul Realitatea TV), chiar "frateste", in cazul SC Intermark SRL, la care fiecare dintre cei doi detine cate 50 de procente. Cu totul altfel stau lucrurile in cazul Radio Contact Romania SA, la care European Radio Investments Limited (Anglia) detine 99,9997% din actiuni, in timp ce Calin Popescu Tariceanu (PNL) si Giuseppe Rossi au cate 0,0001% fiecare. Adrian Sarbu este, dupa cum stia deja toata lumea, numele celui mai important actionar roman la SC Pro TV SA si SC Media Pro SA. Totusi, in cazul SC Pro TV SA, 80% dintre actiuni sunt detinute de firma olandeza CME Romania BV. SC Europe Developpment International Romania SA are un actionariat numeros, care ii include si pe Dan Ghibernea, ambasadorul Romaniei la Londra, si Cornel Nistorescu, cu 5, respectiv 3% dintre actiuni. In ceea ce priveste Prima TV, CNA a obtinut un raport conform caruia actionar unic la Amerom Television SRL este Amerom Television LTD, cu sediul in SUA. Singurele persoane fizice asociate cu aceasta firma sunt Cristian Burci - cu 3% din actiuni, Emil Cobar - cu 1% si... Costel Bobic, cu 6 procente. Despre detinatorii celorlalte 90 de procente nu se pomeneste, deocamdata, nimic. Nici cei de la B1 TV nu s-au grabit sa trimita Consiliului prea multe informatii. Se precizeaza doar ca actionari sunt persoane juridice din Olanda sau Antilele Olandeze, cu sediul in Curacao sau SUA. Un alt caz interesant este cel al Radio XXI SRL, la care actionar principal este Fundatia XXI, condusa de vicepresedintele PSD Victor Ponta. Legea impune cateva limitari in ceea ce priveste radiodifuzorii: o persoana care este actionar majoritar la o firma nu poate detine mai mult de 20 de procente din actiunile alteia; o societate nu poate detine mai mult de 30% din cota de piata si nu se pot obtine mai mult de doua licente audiovizuale in acelasi oras. In legatura cu aceasta ultima limitare, se va ajunge la o situatie speciala, in perspectiva preconizatei mega-fuziuni intre trusturile de presa, care va include mai multe posturi de radio si televiziune. Nou-infiintatul concern va detine patru radiouri in Bucuresti, astfel ca va trebui sa renunte la doua dintre ele. Despre solicitarile CNA, presedintele sau, Ralu Filip, precizeaza: "Aceasta initiativa vine in conformitate cu actiunile Consiliului Europei, nu dintr-o curiozitate deosebita a membrilor CNA. Publicul trebuie sa stie, cand se uita la o televiziune sau asculta un post de radio, al cui este, pentru a aprecia mai bine prestatia postului respectiv. Faptul ca unii nu ne-au trimis datele solicitate se explica prin aceea ca undeva, in itele proprietatii, figureaza, probabil, persoane care nu doresc sa se stie ca sunt actionari in companii media. Poate le-ar dauna lor, poate ar dauna imaginii postului, poate si unora, si altora. Imaginea si credibilitatea pe piata sunt foarte importante. Daca afli ca in spatele unei anumite companii e un personaj suspect, parca nu mai cauti respectivul post. Oricum, CNA doreste sa asigure transparenta necesara publicului din Romania, dar si membrilor Consiliului. Sa se vada clar ca nici un membru al sau nu vrea sa acopere, sa ascunda, sa fie in complicitate cu cineva din audiovizual".

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


Modifică Setările