VIDEO Irina Margareta Nistor: „Este foarte greu să judeci actorii buni care au ales să joace şi în telenovele“

Irina Margareta Nistor, despre filmul românesc de ieri şi de azi

Anul acesta, Uniunea Cineaştilor din România (UCIN) împlineşte 50 de ani de existenţă, iar pe 28 octombrie, la Ateneul Român, va avea loc Gala UCIN, un eveniment menit să celebreze întreaga activitate de până acum.

Jurnalistul Cezar Paul-Bădescu a discutat cu criticul de film Irina Margareta Nistor despre filmul românesc de ieri şi de azi.

 
Irina Margareta Nistor a mărturisit că pasiunea ei pentru filme este în mare parte legată de Cinema Studio, unde în perioada 4-17 octombrie au avut loc Zilele Uşilor Deschise.
 
„La început părinţii mei mergeau la Cinema Studio, dar atunci se chema Casa Filmului, după care un timp a fost Cinemateca. Eu eram prea mică, dar părinţii mei mergeau la film şi au văzut «Femeia Dispărută», în regia lui Alfred Hitchock, iar când au venit acasă au povestit filmul şi cât de frumos a fost şi eu muream de ciudă“.
 
 
Pe furiş la filme
 
Criticul de film povesteşte că în perioada studenţiei la Cinema Studio în fiecare luni se ţineau întâlnirile Clubului Criticilor, unde rulau filme, iar după vizionare membrii clubului discutau pe marginea filmelor. În acea perioadă, Irina Margareta Nistor nu era membră a Clubului, dar mergea în fiecare luni pentru a vedea cele două filme şi reuşea să se strecoare pe lângă membrii Clubului Criticilor.
 

Când eram studentă îmi doream măcar să rup bilete la intrare şi apoi să intru în sală, îmi doream orice numai să fiu acolo să văd filme.

 
Irina Margareta Nistor, critic de film
 
„Când eram studentă îmi doream măcar să rup bilete la intrare şi apoi să intru în sală, îmi doream orice numai să fiu acolo să văd filme. Relaţia cu cinematograful a fost una extrem de lungă şi mă bucur că acum Laurenţiu Damian a promis că o să se reintroducă întâlnirile cineaştilor.“
 
Filme de văzut „la nesfîrşit“
 
Irina Margareta Nistor spune că are filme româneşti preferate, pe care le-ar vedea „la nesfârşit“ şi i se pare absurd ca cineva să se declare obiectiv când vine vorba de filme. „Pe primul loc este fără îndoială filmul lui Liviu Ciulei, «Pădurea Spânzuraţilor», iar după el în ierarhia mea «Filantropica», a lui Nae Caranfil“.
 
Despre „4 luni,3 săptămâni şi 2 zile“, al lui Cristian Mungiu, criticul spune că trezeşte amintiri, lucru ce se repetă şi în „Poziţia copilului“, de Călin Peter Netzer. „«4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile» este un film de revăzut, mai ales după ce ai văzut şi «După dealuri». Săptămâna cealaltă începe Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest, organizat tot de Cristian Mungiu. Mi se pare extraordinar că vor rula filme care nici măcar în America nu au avut premiera, mai mult decât atât Mungiu va merge cu aceste filme şi la Timişoara“.
 
În ceea ce priveşte „È pericoloso sporgersi“, de Nae Caranfil, Irina Margareta Nistor crede că foarte mulţi, mai ales cei care au apucat să facă armata, vor regăsi atât umorul regizorului, cât şi lucruri din tinereţea lor. Iar despre noul film al lui Valentin Hotea,  „Roxanne“, spune că a fost fană, văzândul de trei ori. Irina Margartea Nistor este de părere că un alt film foarte bun este „Câinele Japonez“, al lui Cristian Tudor Jurgiu, în care joacă Şerban Pavlu şi Victor Rebengiuc.
 

Criticul de film, Irina Margareta Nistor mărturiseşte că este foarte greu să-i judeci pe actorii buni care au ales să joace şi în telenovele sau producţii de televiziune, cum este cazul lui Şerban Pavlu sau Alexandru Papadopol.

„În Anglia nu este aceeaşi dramă când mergi dintr-o parte în alta. Şerban Pavlu este foarte bun ca actor de teatru, iar scena cu Papadopol din «Marfa şi banii » mi se pare una dintre cele mai bune din tot filmul. Iarăşi, în Love Buildin, Papadopol este foarte bun, deşi se joacă foarte mult. De aceea cred că este foarte greu să-i judeci pentru faptul că au ales să joace în telenovele.“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: