Fotografie cu certificat de garanţie

Fotografie cu certificat de garanţie

Fotografie de Vlad Petri, din seria dedicată Afganistanului

În ultimii ani, arta fotografică autohtonă a ajuns să semene din ce în ce mai mult cu un „nou val“. Nicu Ilfoveanu, Bogdan Bordeianu, Vlad Petri, Bogdan Gîrbovan, Michele Bressan şi  Lucian Bran expun, începând de astăzi, la UNA Galeria. Ce îi aduce împreună la „Mostra“ este lansarea procedeului Digigraphie® în România.

Ştiri pe aceeaşi temă

Până nu de mult, fotografia, în declinarea ei artistică, bântuia harta artelor contemporane made in .ro aproape fantomatic. În ultimii ani însă, această nişă a ajuns să semene din ce în ce mai mult cu un „nou val", dacă importăm formula care a făcut carieră în critica cinematografică a ultimilor ani. Odată validată şi prin mecanismele generatoare de ­ierarhii - de la premii şi expoziţii (inter)naţionale, până la testarea, ce-i drept, timidă, a pieţei colecţionarilor -, fotografia ajunge să fie tratată ca obiect de muzeu.

Geriatrie pentru media

Astăzi, la UNA Galeria, se lansează în România, prin expoziţia „Mostra", la care expun şase dintre cei mai activi fotografi români ai acestui moment, tehnologia Digigraphie®. Atelierul Square Media - colaborator frecvent al artiştilor invitaţi - aduce pe piaţa locală tehnologia lansată în urmă cu şapte ani de Epson, al doilea partener al expoziţiei care va rămâne deschisă până la 18 martie.

Dacă privitorului obişnuit, o fotografie digigrafiată s-ar putea să nu-i spună prea multe, în cazul fotografului profesionist sau colecţionarului exersat lucrurile stau cu totul altfel. Nefiind vorba despre o simplă tehnică de imprimare, ci şi de un sistem de numerotare/ştampilare/semnare a lucrărilor, Digigraphie este în acelaşi timp un instrument de certificare. Speranţa de viaţă a fotografiilor creşte sensibil, iar calitatea iniţială a imprimării va rămâne aceeaşi, ambele oferind plus-valoare obiectului.

Cartografierea periferiei bucureştiului

Cei şase artişti care participă la „Mostra" de la UNA Galeria vor expune lucrări din serii/proiecte aflate „în construcţie" şi, cu excepţia unei fotografii din seria „Steampunk Autochrome", pentru care Nicu Ilfoveanu a primit anul trecut Premiul pentru fotografie al Băncii Centrale Europene, nicio altă imagine nu a mai fost prezentată în public.

Bogdan Bordeianu va expune imagini din seria „Suburbii", un proiect de cartografiere vizuală a periferiilor Bucureştiului. „Este o serie de fotografii, prima din acest demers de explorare a noului peisaj generat de migraţia locuitorilor Bucureştiului", explică Bordeianu.

Afganistan în 6 cadre şi 15 uniforme

Cele şase fotografii propuse de Vlad Petri au fost realizate în Afganistan şi, în ciuda tentaţiei, nu se concentrează asupra potenţialului polemic al locului, regăsit frecvent în specia fotojurnalismului. Pentru Vlad Petri, „saltul de la film/monitor spre hârtie la dimensiuni mari e o etapă grea, cu multe emoţii". Cu toate acestea, recunoaşte că îl „tentează, în prezent, fotografia în ediţii limitate. Mi-ar plăcea ca, în final, după ce am făcut toate exemplarele dintr-o serie, să distrug materialul de provenienţă", explică artistul.

Bogdan Gîrbovan, care a participat în toamna lui 2009 la NEU/NOW Online & Live Festival din Vilnius, Lituania, expune la UNA Galeria imagini din proiectul „15/15 uniforme şi veşminte", al cărui text curatorial este semnat de Sanda Watt şi Igor Mocanu. Fotografiile investighează tema încrederii în instituţiile statului român. Prin două serii de portrete, Gîrbovan documentează ideea de ierarhie aplicată în cazul Bisericii Ortodoxe şi al Poliţiei Române.

Fantomele din viaţa de zi cu zi

Michele Bressan, nominalizat anul trecut la Premiile Henkel pentru Artă (secţiunea fotografie), va expune câteva imagini dintr-o serie work in progress, "Vita, morte e miracoli". Detalii decupate din filmele cotidiene, fotografiile construiesc un jurnal vizual.

Când un italian vrea să afle tot ce se poate afla despre cineva foloseşte expresia "Vita, morte e miracoli", iar fotografiile lui Bressan au ca pretext tocmai această (re)construcţie a realităţii prin obiectivul subiectivităţii, lăsând celui care priveşte voluptatea micilor revelaţii. "Imaginile sunt suprafeţe comunicante, ne atrag în situaţii congnitive, la fel şi «Vita, morte e miracoli»", spune Bressan.

Lucrările lui Lucian Bran, absolvent în 2009 al Universităţii de Artă din Bucureşti, sunt selectate din seria under construction „Structuri alienate".

Practicând un soi de arheologie a spaţiilor (mai mult sau mai puţin) recente, Bran îşi focalizează atenţia asupra elementelor aproape absurde din peisajele banalizate. Ritmuri previzibile întrerupte de construcţii fantomatice, relicve care nu schimbă doar compoziţia spaţială, scurtcircuitând în acelaşi timp percepţia. "(...) Momentul când descopăr astfel de peisaje îmi confirmă faptul că străinul din mediul care ne-a devenit familiar produce un sentiment de nesiguranţă, de apăsare", explică Lucian Bran.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările