Manelele de la Gala Gopo. Producătorul Ada Solomon: „A comenta atât de vehement mi se pare ipocrit şi puţin ridicol”. Ce spun organizatorii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dan Bursuc, la momentul Kana Jambe                                                                    FOTO: Adevărul
Dan Bursuc, la momentul Kana Jambe                                                                    FOTO: Adevărul

Marţi seară, în cadrul Galei Premiilor Gopo, a fost prezentat un moment în care trupa lui Dan Bursuc, Kana Jambe, a cântat manele, fiind criticat de mai multe personalităţi din lumea teatrului şi filmului. Prestaţia Kana Jambe a întregit un moment, înainte de urcarea trupei pe scenă, fiind proiectat scheci-ul ”Romanian Rhapsody”. Producătorul de film Ada Solomon a comentat pentru „Adevărul”, momentul, precum şi valul de reacţii negative.

UPDATE

Organizatorii  Galei au explicat că şi-au dorit ca Gala din acest an „să fie o pledoarie pentru diversitate, acceptare şi toleranţă”, punctând că secvenţa din „Soldaţii.Poveste din Ferentari”, legată de şcoala lui Dan Bursuc, i-a convins că prezenţa trupei Kana Jambe ar continua „firesc demersul regizoarei filmului”. 

„Momentele artistice şi parodiile din cadrul Galei Premiilor Gopo reflectă de obicei contexte social-politice sau au legatură cu poveştile de viaţă sau temele filmelor nominalizate.

În acest caz, invitaţia adresată trupei Kana Jambe este, evident, legată de tema filmului “Soldaţii. Poveste din Ferentari”, regizat de Ivana Mladenovic, premiat aseară cu Premiul pentru Debut. Este un film extrem de curajos, care a arătat spectatorilor realităţi incomode dintr-o zonă social total ignorată de cinematografia romană până atunci. 

Povestea personajului principal, un antropolog care se mută în Ferentari pentru a-şi scrie lucrarea de doctorat despre manele, faptul că în film există o secvenţă legată de şcoala lui Dan Bursuc, ne-au convins că prezenţa trupei Kana Jambe la Gopo nu ar veni, în fapt, decît să continue firesc demersul regizoarei filmului Soldaţii. Să evităm marginalizarea, să încercăm să nu tratăm nişte artişti cu prejudecăţi doar pentru faptul că interpretează un gen muzical pe care mulţi nu-l agreează. Ne-am dorit ca Gala Gopo din acest an să fie o pledoarie pentru diversitate, acceptare şi toleranţă.", declară organizatorii evenimentului.

Înaintea momentului trupei Kana Jambe, a fost proiectat un scheci în care a fost parodiat filmul ”Bohemian Rhapsody”.  În ”Romanian Rhapsody”, protagonistul poartă acelaşi maiou alb şi o banderolă pe braţ, similar imaginii lui Freddie Mercury, interpretat de Rami Malek, şi intră într-o trupă de manele rămasă fără solist. 

Majoritatea scheciurilor proiectat la Gală s-au bazat pe filmele aflate în competiţie, sau pe personaje ale acestora. Astfel, au fost proiectate parodii pornind de la „Moromeţii 2”, sau „Pororoca”. Momentul Kana Jambe a venit ca o completare după scheci-ul ”Romanian Rhapsody”, prezenţa trupei lui Dan Bursuc fiind o trimitere la filmul care a câştigat premiul pentru Cel mai bun debut, „Soldaţii. Poveste din Ferentari”, în regia Ivanei Mladenovic. 

Totuşi, mai mulţi artişti au criticat în termeni duri faptul că s-au cântat manele la gala premiilor Gopo 2019, care a avut loc pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti.

Ada Solomon: Mi se pare o reacţie absolut ipocrită”

Contactată de „Adevărul”, producătorul de film Ada Solomon (foto:jos) s-a declarat surprinsă de lipsa acută de umor a anumitor oameni de cultură, „având în vedere că vorbim de o parodie în legătură cu unul dintre filmele importante din parlamersul anului trecut. E vorba de <<Soldaţii.Poveste din Ferentari>>".  Aceasta a enumerat şi câteva momente din cadrul Galei care ar fi trebuit să provoace reacţii şi care, din nefericire, nu au fost luate în seamă. Printre acestea se numără un schimb de replici dintre Istvan Teglas (actor maghiar-n.r.) şi Alina Şerban (actriţă romă- n.r.) care, veniţi pe scenă pentru a decerna un premiu, au avut un schimb de replici comic, referitor la rolurile care sunt date în funcţie de etnie.

Imagine indisponibilă

„Mi se pare o reacţie aboslut ipocrită de fapt, având în vedere că vorbim de diversitate atât de mult, vorbim despre diversitate în cinematografia românească, vorbim despre filme de artă versus filme de public. Ce mi se pare cel mai amuzant în toată povestea este că primele reacţii, sau poate cele mai notabile, vin de la artişti care apar în nişte spectacole aşa-numite de teatru, itinerante, făcute în scop declarat de public şi sunt o versiune teatrală, dacă vreţi, comparativ egală cu manelele la nivel de populism şi de atragere a unui public de masă, către divertisment.

Mai mult decât atât, mă surprinde din partea unor oameni de cultură această lipsă acută de umor, având în vedere că vorbim de o parodie în legătură cu unul dintre filmele importante din palmaresul anului trecut, e vorba de <<Soldaţii.Poveste din Ferentari>>, cu Freddie Mercury şi maioul lui celebru, adică toate micile lucruri care erau inserate acolo, ele aveau sens şi erau gândite într-o anumită conjunctură. Nu erau puse doar de dragul de a şoca sau doar de a întina marea scenă a Teatrului Naţional. Plus că oamenii ăia sunt nişte profesionişti. Sigur, eşti liber să îţi placă sau să nu îţi placă, să asculţi în mod frecvent sau să n-asculţi niciodată, dar a comenta atât de vehement, mi se pare în primul rând ipocrit, şi în al doilea rând, puţin ridicol.. Că relaţionarea era făcută cu <<Bohemian Rhapsody>>, cu Freddie Mercury şi maioul lui celebru. Adică toate micile lucurri care erau inserate acolo, ele aveau sens şi erau gândite într-o anumită conjunctură. Nu erau puse doar de dragul de a şoca sau doar de a întina marea scenă a Teatrului Naţional. 

Mă surprinde din partea unor oameni de cultură această lipsă acută de umor, având în vedere că vorbim de o parodie în legătură cu unul dintre filmele importante din palmaresul anului trecut, e vorba de <<Soldaţii.Poveste din Ferentari>>. Ada Solomon

Plus că oamenii ăia sunt nişte profesionişti. Sigur, eşti liber să îţi placă sau să nu îţi placă, să asculţi în mod frecvent sau să n-asculţi niciodată, dar a comenta atât de vehement mi se pare, în primul rând, ipocrit, şi, în al doilea rând, puţin ridicol.

Nu mi se pare nici măcar firesc că asta a lansat o asemenea reacţie, în timp ce schimbul de replici dintre Istvan Teglas şi Alina Şerban nu a primit niciun fel de replică. Nu mi se pare normal că apelul pe care l-a făcut Vivi Drăgan Vasile legat de casa memorială a lui Marin Preda n-a stârnit niciun fel de valuri, că lipsa reprezentanţilor Ministerului Culturii şi a autorităţilor de la acest moment foarte important în breasla culturală, nu numai cinematografică, n-a mai surprins pe nimeni. Că lipsa cinematografelor şi această poveste care ne afectează foarte tare - nici ea nu mai stârneşte niciun fel de reacţie din partea marilor artişti. În schimb, sunt deranjaţi de o parodie şi de o prezenţă de tipul ăsta.

Mă gândesc retrospectiv şi-mi aduc aminte că închirierera Teatrului Naţional pentru un concert Fuego e potrivită, în schimb, un moment, încă o dată, parodic şi în legătură cu unul dintre laureaţii premiilor de ieri seară, este scandalos. De ce? Scandaloasă era şi prezenţa lui Vasile Pavel Digudai, nominalizat pentru cel mai bun actor, poate scandaloasă era şi prezenţa Alinei Şerban pe scenă”, a transmis Ada Solomon. 

Kana Jambe, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti (Captură foto: Libertatea.ro) 

manele gopo

Reacţiile artiştilor

„Bineînţeles că am fost oripilat”

    

Oana Bucur, director de casting a scris „să mor dacă am înţeles de ce s-a dat manele la #Gopo”, adăugând într-un comentariu, că nu emite judecăţi, ci pur şi simplu, nu a înţeles.

Alexandru Bogdan, prezentatorul galei, i-a răspuns, glumind: 

Voiam să scriu un răspuns din ăla inteligent, dar am abandonat. Aveţi dreptate toţi...O datorie mai veche a producătorilor faţă de Dan Bursuc”. 

Regizorul Bogdan Budeş a comentat şi el momentul pe pagina sa de Facebook, dând share la comentariul lui Mihai Mărgineanu. 


„Bineînţeles că am fost oripilat, dar am zis să nu mai dau apă la moară «progresiştilor» şi «inclusiviştilor» mimetici, care să sară de cur în sus că nu sunt lăsaţi să se alinieze modelor obligatorii ale „diversităţii”. Şi n-am comentat nimic. La început, am crezut că trupa invitată o să rupă gura tîrgului cu un cover deştept după «Bohemian Rhapsody». N-a fost cazul. Cîntat slab, pe alocuri fals. După care a urmat, în plin, o manea scîrboasă, mediocră, de birt periferic. Pe «prima scenă a ţării»”, a scris Budeş. 

„Aseară la Gala Premiilor Gopo s-au cântat manele! Cât de jos am putut să ajungem? E îngrijorător şi revoltător! Dacă aş fi fost în sală aş fi ieşit! Trist!”, a scris şi actriţa Irina Cojar. 

„Mi s-a părut chiar mişto. Şi el în sine, şi ca mesaj”

Au fost însă şi artişti care au considerat momentul unul vesel, amuzant, chiar ca un „îndemn la toleranţă”, printre aceştia numărându-se şi Simona Cuciurianu care a scris:

„N-am vazut gala Gopo, dar am vazut momentul prin instastories si mi s-a parut chiar misto. si el in sine si ca mesaj. nu sunt hipstarita, dar mi s-a parut realmente fun si am luat treaba ca pe un indemn la toleranta, having fun and all. Asta cu <<n-avea ce cauta acolo>> mi se pare chiar aiurea (also f*cking boring. e ca treaba cu injuraturile care n-au ce cauta pe <<scandura sfanta>>... ma rog, e discutie lunga si 'n-am diacritice' omg). Chill out peps and get over yourselves! Bravo cui s-a gandit la asta! I Loved it!”

„Există o datorie mai ales morală a statului român să dea din ce în ce mai mult spaţiu culturii rome”

Mihalea Drăgan, actriţă şi activistă pentru drepturile romilor, a salutat iniţiativa de a invita artişti romi pe scena Teatrului Naţional, considerând că „există o datorie mai ales morală a statului român să dea din ce în ce mai mult spaţiu culturii rome”. 

„Când Teatrul Naţional Bucureşti a găzduit un eveniment pentru Coaliţia pentru Familie, artiştii nu s-au mai oripilat împotriva încălcării drepturilor femeilor şi ale persoanelor LGBT. Anul trecut, când o actriţă de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj a fost pălmuită de abuzivul regizor Andryi Zholdak, artiştii români, din nou, nu s-au scandalizat. Aseară la Premiile Gopo, artiştii s-au scandalizat pentru că pe scena TNB, Dan Bursuc şi formaţia lui au cântat o manea. Dacă aveţi impresia că instituţiile publice de cultură vă aparţin doar vouă, artiştilor români, vă înşelaţi profund. Romii au pus bazele a ceea ce voi numiţi «cultura naţională», romii au fost sclavi aici, romii au fost exterminaţi în Holocaust aici, în ţărişoara voastră barbară, prima în top la bătăi de neveste şi violuri. Deci instituţiile astea de cultură nu vă aparţin doar vouă. Salut inţiativa de a invita artişti romi pe scena TNB, cred că e o datorie mai ales morală a statului român să dea din ce in ce mai mult spaţiu culturii rome. Iar pentru artiştii scandalizaţi care împiedică evoluţia mediului artistic din RO care e oricum retrograd, am doar atat de spus: Băi, artişti de doi lei, nu vă e ruşine să vă expuneţi public ca nişte rasişti imbecili?!“, este mesajul integral al actriţei Mihaela Drăgan. 

 

 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite