Avanpremiera Festivalului Internaţional de Muzică de la Sibiu: concert cu dirijorul Christian Badea

Avanpremiera Festivalului Internaţional de Muzică de la
Sibiu: concert cu dirijorul Christian Badea

Dirijorul Christian Badea şi orchestra Mozart Kammerphilharmonie. FOTO: Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică

Dirijorul Christian Badea şi violonistul italian Giuliano Carmignola au dat tonul concertului de gală organizat vineri, 24 mai, în Sibiu, de Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică. Evenimentul a anunţat lansarea Festivalului Internaţional şi Academiei de Muzică Sibiu – Hermannstadt, care va debuta anul viitor, şi care va include mai multe de concerte susţinute de tineri muzicieni români împreună cu artişti de renume internaţional.

Ştiri pe aceeaşi temă

În inima Sibiului, într-o atmosfera barocă dată de interiorul Bisericii Romano-Catolice „Sfânta Treime“, în faţa unui public prea numeros pentru locurile disponibile, 15 fete îmbrăcate în rochii negre, lungi, dantelate îşi aşază viorile sub bărbie şi, la îndemnul violonistului italian Giuliano Camignola, încep să-şi plimbe arcuşurile pe coarde. Concertul a început. În Biserică răsună „Primăvara“ lui Vivaldi.

Vivaldi şi Mozart, în concert
Vineri seara a fost prima oară când solistul veneţian „a condus“ ansamblul de muzică barocă „La Stravaganza“ a Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică, format din cele 15 fete românce. După două zile de repetat „Cele patru anotimpuri“ ale lui Antonio Vivaldi, invitatul special Carmignola împreună cu orchestra de fete au deschis concertul de gală dedicat lansării Festivalului Internaţional şi Academiei de Muzică Sibiu – Hermannstadt 2014.

Alţi tineri, şi băieţi, şi fete, studenţi ori muzicieni la filarmonici renumite din Statele Unite ale Americii sau Germania, cu toţii români, reuniţi acum sub numele orchestrei de cameră „Mozart Kammerphilharmonie“, au păşit, în partea a doua programului, pe scena improvizată a Bisericii. Sub bagheta dirijorului român Christian Badea, orchestra, şi ea parte din Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică, a prezentat Simfonia nr.41 în Do major „Jupiter“ de Wolfgang Amadeus Mozart.


Prin acest festival, încercăm să dăm posibilitatea tinerilor români să se perfecţioneze şi să înţeleagă ce înseamnă să lucrezi la un nivel foarte înalt, cot la cot cu unii dintre marii muzicieni din lume.
Christian Badea,
preşedintele Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică

Iniţiativa de a organiza la Sibiu un festival internaţional de muzică îi aparţine dirijorului Christian Badea, preşedintele Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică, din dorinţa „de a sprijini dezvoltarea artistică a generaţiei tinere de muzicieni români, prin colaborarea cu cei mai mari artişti ai lumii“. Evenimentul va primi sprijinul Consiliului Local Sibiu prin Primăria şi Casa de Cultură a Municipiului Sibiu şi va avea ca sponsor Raiffeisen Bank România. „Prin acest festival, încercăm să dăm posibilitatea tinerilor români să se perfecţioneze şi să înţeleagă ce înseamnă să lucrezi la un nivel foarte înalt, cot la cot cu unii dintre marii muzicieni din lume. Dar vrem ca toate aceste lucruri să se întâmple aici, în România, fără a fi nevoie ca tinerii să părăsească cadrul în care lucrează“, a explicat Christian Badea.

Violonistul Giuliano Carmignola şi o parte din ansamblul „La Stravaganza“



Tineri muzicieni, nu copilaşi
Cu o săptămână înaintea primei ediţii a festivalului, care va avea loc între 23 şi 31 mai 2014, va fi organizată o Academie a festivalului, în cadrul căreia artiştii învitaţi vor susţine cursuri vreme de două săptămâni – workshop-uri, ore de master-class, one to one (n.r. –unu la unu) – şi vor încerca să-i îndrume pe cei aproximatv 120 de tineri muzicieni selectaţi pentru a participa la Festivalul Internaţional şi Academia de Muzică Sibiu-Hermannstadt. „Anul trecut, din cei 400 de înscrişi, am selecţionat peste 100 de tineri. Intenţionăm ca anul acesta, în toamnă, să începem un nou val de audiţii, prin care să descoperim noi şi noi talente. În orchestrele «La Stravaganza» şi «Mozart Kammerphilharmonie» sunt tineri cu vârste între 19 şi 34 de ani, foarte competitivi. Mulţi dintre ei studiază în străinătate, unii sunt studenţi aici, în ţară, alţii sunt şefi de partide la Filarmonica din Cluj sau din Bucureşti. Deci, suntem cu tineri muzicieni, dar nu suntem cu copilaşi!“

Carismaticul Carmignola
Luminiţa Lupaşcu are 23 de ani şi este în anul III la Academia de Muzică din Cluj-Napoca. De la vârsta de patru ani studiază vioara, iar de un an face parte din ansamblu „La Stravaganza“. La finalul ciclului de concerte „Cele patru anotimpuri“, Giuliano Carmignola a invitat-o lângă ea şi i-a sărutat mâna. „E foarte talentată şi am vrut să o felicit“, a spus Camignola după concert, iar ea a zâmbit frumos. Ideea unui astfel de festival în România, cu un asemenea concept, este, pentru Luminiţa, un „lucru extrem de pozitiv“: „Pentru noi e o şansă foarte mare să avem ocazia de a lucra cu marii muzicieni ai lumii, pentru că avem multe de învăţat. Spre exemplu, în aceste zile cât am lucrat cu domnul Giuliano Camignol şi cu domnul Christian Badea, am simţit că, prin sfaturile lor, modul de lucru al fiecăruia, exigenţe, tot, am progresat enorm. Altfel stăpânesc vioara.“

Un festival nu este o colecţie de evenimente. Nu poţi să faci un program şi să iei nişte artişti şi să spui: «Facem un festival!». Un festival trebuie să aibă o personalitate, un suflet, o atmosferă.
Christian Badea,
preşedintele Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică
 

Sibiu, „capitala muzicii“ în 2014

Concertul de gală a avut loc în Biserica Romano-Catolică „Sfânta Treime“ din Sibiu

Oraşul Sibiu va purta, în 2014, eticheta de „capitală a muzicii“, adunând, în locurile cu tradiţie germană din oraş – biserici, pieţe, filarmonică – melomani de aici şi din străinătate. Alegerea oraşului Sibiu pentru desfăşurarea festivalului nu a fost întâmplătoare pentru Christian Badea, iniţiatorul proiectului. „Am fost director timp de 10 ani la Festivalul de la Spoleto şi am avut experinţa de a lucra în condiţii în care, din punct de vedere artistic, fantezia şi inventivitatea se leagau foarte, foarte mult cu tradiţia oraşului. De ce e important asta? Un festival nu este o colecţie de evenimente. Nu poţi să faci un program şi să iei nişte artişti şi să spui: «Facem un festival!». Un festival trebuie să aibă o personalitate, un suflet, o atmosferă. E un fel de alchimie şi trebuie să aibă cadrul. În cazul acesta este Sibiul, un oraş frumos, cu tradiţie germană, iar această tradiţie o să o vedeţi subliniată şi în anumite alegeri de repertoriu. Compoziţii de Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, cântate în locuri de aici, cu oamenii, artiştii, generaţia tânără şi generaţia matură, formează o formulă potrivită. Aşa se construieşte un festival“.

Christian Badea, dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti şi preşedinte al Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică, a concertat în cele mai prestigioase săli de concert şi în celebre teatre lirice din Europa, America de Nord Australia şi Asia. A studiat vioara la Conservatorul de Muzică din Bucureşti cu Ştefan Gheorghiu apoi la Bruxelles, Geneva şi New York cu Lola Bobescu, Henryk Szeryng şi Dorothy DeLay. A continuat cu studii de dirijat de orchestră la Conservatorul Regal din Bruxelles, la Mozarteum din Salzburg sub îndrumarea lui Herbert von Karajan şi la Juilliard School din New York, unde principalul său mentor a fost Leonard Bernstein.

Dirijorul Christian Badea



Înfiinţată în decembrie 2011, Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică este o organizaţie non-profit, non-guvernamentală, şi are ca misiune crearea unei baze artistice şi economice pentru cei mai talentanţi tineri muzicieni ai ţării, în scopul de a se a se perfecţiona, în România, prin diferite colaborări – proiecte şi evenimente artistice – cu cei mai cunoscuţi artişti ai lumii, ajutând în acest fel la ridicarea educaţiei şi a interpretării muzicale din ţară la nivel internaţional.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările