Poartă numele Athenaeum Summer Festival – şi sunt convinsă că va înflori în fiecare vară de acum înainte, cel puţin cât timp violoncelistul, profesorul şi managerul Marin Cazacu va gira destinele instituţiei muzicale pe care o găzduieşte Ateneul Român.

Pentru că mulţi dintre cei care roiesc în jurul atractivei florii care este Filarmonica George Enescu nu au înţeles care este rostul unui festival de vară apărut în nici trei luni de la instalarea noului director general, cred că pot decodifica cel puţin două intenţii care s-au concretizat cu succes.

Pe de o parte a existat dorinţa de a face o reverenţă de bun găsit în faţa forţelor artistice pe care le are în acest moment Filarmonica George Enescu în diversitatea lor şi cu potenţialul lor real, prea mult inhibat în ultimii ani.

Iar bucuria pe care am văzut-o pe feţele coristelor arborând eşarfe colorate peste rochiile negre de concert, entuziasmul şi forţa expresivă a orchestrei de coarde excelent pusă în valoare de dirijorul Tiberiu Soare, culoarea şi emoţia timbrurilor suflătorilor care au umplut vizual scena Ateneului şi au umplut sonor întreaga incintă în concertul de închidere sunt sentimente pe care acest festival le-a insuflat şi care au şanse să rămână vii şi să crească în stagiunea viitoare.

Pe de altă parte, a existat intenţia clară ca Filarmonica George Enescu şi Ateneul Român, ca branduri îngemănate, să atragă prin acest festival un public nou în această formulă, "in house", nu prin intermediul celor care închiriază sala sau cântă la Ateneu ocazional. Iar reuşita a fost totală, dacă ne amintim doar de coada care se prelungea pe cele două alei ale parcului Ateneului la intrarea concertului din 4 iulie susţinut de Athenaeum String Orchestra, concert de la care efectiv nimeni nu voia să plece acasă, deşi era luni.... sau de publicul cântànd în cor alături de Athenaeum Wind Orchestra celebrul Vals al lui Şostakovici oferit ca al doilea bis.

Iar entuziasmul publicului care a girat acest 

concept modern şi lipsit de inhibiţii, simpaticele invitaţii muzicale făcute pe treptele Ateneului de muzicieni cu 15 minute înaintea concertelor, au deschis o uşă, au împrăştiat un parfum nou, vesel, optimist, pe care ne dorim să îl simţim în continuare când ne gândim la Ateneul Român şi la Filarmonica George Enescu. 

Nu este nevoie de cronici muzicale acum şi aici, deşi spaţiul online este plin de opinii ale unor persoane care nu au avut ocazia de a crea sau interpreta muzică decât poate ca amatori. În calitate de fostă colegă "de liceu" a multora dintre muzicienii filarmonicii vreau doar să mă înclin şi să le doresc să aibă şansa de a-şi regăsi cât de curând strălucirea din deceniile anterioare. Iar Athenaeum Summer Festival mă face să cred că asta se va întâmpla într-un timp mai scurt decât ne putem imagina.

Pentru cei care au aflat prea târziu despre faptul că Athenaeum Summer Festival există, până la ediţia următoare, din 2023, Jurnalul de festival de pe FB şi youtube le poate oferi o interesantă privire, atât către scenă, cât şi în spatele ei.

Ziua 1 – Concert simfonic al Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu”.

Ziua 2 - Concert pentru refugiaţii din Ucraina, cu solişti ai Orchestrei simfonice a Filarmonicii  „George Enescu”.

Ziua 3 - Corul Academic al Filarmonicii „George Enescu”

Ziua 4 - Athenaeum String Orchestra dirijor Tiberiu Soare, solist violonistul Josef Špaček 

Ziua 5 - Athenaeum Wind Orchestra