Miza profundă: suprapunerea hărților de putere. Reușește mare combinație Rusa-China, atunci vor schimba lumea
0Se desfășoară, total paralel cu interesele, preocupările și ambițiile României, cea mai importantă încercare de repoziționare a unei părți a statelor lumii care vor să-și consolideze revolta împotriva mecanismelor globale actualmente în funcțiune pe care le consideră opresive, depășite și moștenire directă a perioadelor coloniale și ne-coloniale.
Încercarea de acum este fără precedent în perioada contemporană, așa că, practic, asistăm în direct la desfășurarea scenariului unei revolte an special anti-americane dar contra valorilor și mecanismelor occidentale în general, o mișcare la nivel global al cărei succes sau eșec vor influența în mod profund destinele lumii în care trăim. Scenariul extraordinar de complex este pregătit în amănunt de mulți ani și ce se petrece acum – și ce-ar putea fi esența deciziilor de la Summitul de la Johannesburg – nu privește doar extensia BRICS care să devină BRICS+ prin adăugirea în etape unui număr de state din cele 23 care au depus cereri formale de aderare. Ar fi chiar de neînțeles să fie atât de mică miza, căci nu este vorba doar de extensia unei organizații, ci, așa cum s-a spus clar și în discursurile de ieri ale șefilor de stat, ceea ce se dorește este crearea unei noi lumi cu mecanisme care să fie funcționale pentru a răspunde cât mai rapid viziunii strategice a liderilor reuniți în acea „cooperare fără limite” anunțată mai demult, fără precizări, între Rusia și China.
Acum se văd ambițiile. Dacă acceptați această primă parte a raționamentului, atunci pasul logic următor ar fi să vedem dacă, în construcțiile de până acum, s-au creat vectorii care să poată interacționa în momentul decisiv, vectori de cooperare aprofundată în domeniul comercial, economic, științific, transfer de tehnologii, finanțare intercontinentală de proiecte strategice și cooperare în domeniul apărării și securității.
În opinia mea, reuniunea de acum din Africa de Sud, cu lista sa impresionantă de invitați, ar putea di decodată ca transmițând mesajul că începe procesul cel mai sensibil și mai important la nivel geostrategic: suprapunerea hărților organizațiilor existente, gândite tocmai pentru a se putea lega relativ ușor l momentul potrivit.
Argumentul meu este că, deja, există asemenea organizații care pot avea o acțiune coerentă comună, extinzând în progresie geometrică importanța BRICS. În acest sens, vă propun un exerciți de imaginați, reunind doar imaginile care prezintă extensia și structura de acum al organizațiilor existente cu care poate fuziona BRICS+ care, în acel moment, să fie coerentă cu ambițiile sale de reprezentare politică și numai a țărilor din Marele Sud.
Iată în primul rând, care sunt statele (membri ai SCO, observatori, Parteneri de Dialog și State invitate) care au fac parte din Organizația de Cooperare de la Shanghai și acoperirea geografică pe care o au pe mapamond, neuitând și faptul că, de mulți ani de zile, își dezvoltă neîncetat dimensiunea militară și de securitate
Cu atât mai interesantă este harta OCS cu cât cea a organizației denumite Comunitatea Statelor Independente are acum mari probleme de identitate din cauza invadării Ucrainei și, spre exemplu, a anunțului Republicii Moldova că părăsește structura.
În aceste condiții, este interesant de văzut care este proiecția noii hărți de putere, așa cum circulă acum în diverse medii, poate simplu mesaj de propagandă, poate conținând elemente care vor fi confirmate imediat, începând chiar de mâine.
Acestea sunt ambițiile și sunt enorme. Deocamdată, negocierile care sunt urgente privesc baza economică propusă pentru a susține extinderea viitoare în care sunt interesate peste 40 de țări. În frunte cu cele aflate acum în prima linie de interes,: Arabia Saudită, Emiratele Arabe Unite, Bahrein, Argentina, Algeria, Egipt, Iran și Indonezia.
Acum se discută despre oportunitățile economice care se construiesc ca ofertă a BRICS care promite, firește, un mai mare și mai ușor acces pentru noii membri la piețele indiene, chineze și rusești. Ar putea fi valabil și pentru accesare de fonduri de la Noua Bancă de Dezvoltare (cu ambiția de a înlocui acordurile cu Banca Mondială și FMI) șu cu alte mecanisme deja funcționale în interiorul BRICS precum Interbank Cooperation Mechanism creat la Summitul din 2013 de la Durbam și care permite stabilirea de plăți și finanțarea de investiții locale în monedă locală, pas important în îndeplinirea obiectivului BRICS de de-dolarizare al acestei părți de lume. Vor exista, posibil, acum sau nu cu mult mai târziu, discuții care să privească extensia colaborării militare și de securitate, domeniu deosebit de actual pentru unele state africane sau din America Latină.
Dar, la fel de important de subliniat, fiecare scenariu este legat de incertitudinea majoră dată de posibilele mișcări de retorsiune a celor care vor fi direct afectați de aceste mișcări și își vor vedea interesele primejduite, Asta să fie explicația finală pentru scenariul jucat de Prigojin în Ucraina (operațiune clasică de dezinformare în plasa căreia au căzut cam multe servicii de informații serioase) aflat acum în centrul Africii și gata să lanseze o prezență de securitate fără precedent pentru a „stabiliza” piețele locale de putere? În acest context, suprapuneți peste hărțile anterioare și pe aceasta nouă.
Le va fi îndeplinită sau nu ambiția globală în urma reunirii tuturor formulelor de cooperare? Iat-o reprezentată grafic, să vedem ce va spune realitatea.