Craiova: O jumătate de an fără bani la Avioane
0Ultima lună plătită integral este februarie, ieri oamenii primind un avans de 420 de lei pe martie.Victor Peţa, liderul de sindicat al uzinei, declară că fabrica nu mai primeşte bani de la stat din luna mai, iar comenzile din ultimul timp au fost mici.
Fabrica de Avioane are în acest moment 320 de salariaţi, cea mai mare parte dintre aceştia fiind în şomaj tehnic, plătiţi cu 80% din salariu.
„Au mai fost unele lucrări pentru firme străine, de execuţie de piese şi subansamble. În acest moment se fac remedieri la programul de conversie BAE 147, din avion de pasageri, într-unul cargo, în cadrul obligaţiei de offset ale firmei BEA Systems faţă de România“, spune Victor Peţa, liderul sindicatului Avioane S.A. Potrivit acestuia, sumele obţiunute astfel sunt foarte mici şi nu pot acoperi decât într-o mică parte cheltuielile cu salariile.
„E o viaţă grea, complicată, o situaţie care nu mai poate dura. Salvarea ar putea veni din privatizarea foaret rapidă a societăţii“, mai spune Peţa, precizând că se fac eforturi pentru a ţine fabrica în stare bună de funcţionare, în speranţa că va fi reluată producţia.
Victor Peţa, liderul de sindicat al uzinei
„Nu credeam să ajungem până aici cu răbdarea oamenilor. Lor li se datorează împiedicarea procesului de distrugere a uzinei. Pentru că avem o secţie de vopsitorie modernizată, pentru avioane civile, sperăm ca de săptămâna viitoare să vină avioane la vopsit“, afirmă liderul de sindicat.
Ultima disponibilizare, în iunie
60 de salariaţi au mai plecat din fabrică în urmă cu patru luni. Erau cu totul atunci 380. Înainte de ’90, Fabrica de Avioane avea 4.400 de angajaţi. Numai în Secţia Structură erau o mie. Mulţi dintre ei au lucrat sau încă lucrează în străinătate, în Israel, în Italia. În 1989 erau în lucru două programe, unul era IAR 93, făcut în colaborare cu Iugoslavia, iar celălalt IAR 99, numit de ei IAR 99 Şoim.
Ultima perioadă mai bună, 2006 – 2007
Peţa îşi aminteşte că lansarea celui de-al doilea lot de avioane IAR 99 Şoim, opt în total, din care trei noi şi cinci modernizate, a fost ultima perioadă bună a fabricii. Se întâmpla în urmă cu patru ani. „După acel moment a început prăbuşirea şi sperăm să nu se ajungă până la închiderea uzinei“, afimă liderul de sindicat.