REPORTAJ Povestea lui Mani, „centaurul” din Sătmar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Povestea motociclistului Emanuel Gyenes a început pe o pistă de karting, unde şi-a impresionat viitorul sponsor prin abilitatea cu care schimba vitezele. A avut o situaţie financiară precară în familie, dar a primit un ajutor neaşteptat de la un om de afaceri.

În spatele performanţei românului care a uimit prin locul obţinut la ultima ediţie a raliului Dakar stă o poveste de viaţă exemplară. Zsolt Silveszter este omul căruia Emanuel „Mani” Gyenes îi datorează renumele pe care-l are acum. Aproape de automobilism încă din vremea comunismului, sătmăreanul i-a întins o mână copilului care avea în sânge pasiunea pentru maşini. După ani, Mani şi-a demonstrat talentul. Acum, cu toţii îl cunosc ca fiind românul cu cel mai bun rezultat din istorie în cel mai dur raliu din lume.

Remarcat la karting

În urmă cu zece ani, Zsolt Szilveszter, un prosper om de afaceri, unic importator de motociclete KTM în România, a remarcat talentul unui ţânc de 13 ani pe pista de karting. Provenit dintr-o familie fără posibilităţi, copilul nu avea nicio şansă de reuşită dacă nu ar fi fost „luat sub aripă” de o persoană cu bani. „L-am văzut cum mergea cu kartul, mi-a plăcut felul în care schimba vitezele şi manevra maşina. L-am întrebat dacă nu vrea să vină la mine să concureze pe o motocicletă KTM, pentru că la vremea respectivă aveam foarte mulţi bani. Acestea au fost primele contacte cu el“, îşi aminteşte Zsolt.

Mani Gyenes şi mentorul său, Zsolt Szilveszter

Zis şi făcut! Gyenes a acceptat oferta şi s-a angajat în acelaşi timp ca mecanic în atelierul lui Szilveszter. Medaliile la probele de enduro au venit una după alta, iar Mani demonstra pe zi ce trecea că motocicleta are tot mai puţine secrete pentru el. Era deja cel mai bun pilot de enduro şi rally-raid  din România, dar asta nu era suficient pentru el. Avea nevoie de o provocare care să-l facă celebru şi aceasta nu a întârziat prea mult.

Serios, devotat omului care l-a ajutat, Gyenes muncea toată ziua ca mecanic în atelier. Repara motociclete, le pregătea pentru concursuri şi în acelaşi timp lucra la propria motocicletă, cea pe care urma să o folosească la prima participare în raliul Dakar. În 2007, visul a devenit realitate şi Mani a alergat în ultima ediţie africană a raliului. El a depăşit performanţa primului român a terminat raliul, Romeo Dunca, şi a terminat competiţia pe locul 56 la general şi 9 la debutanţi.

Emanuel Gyenes şi Marcel Butuza, pe podiumul Dakarului

Următorul vis

În 2008, austriecii de la KTM au decis să oprească distribuţia pieselor în România. Acela a fost momentul în care Zsolt Szilveszter nu-şi mai putea permite să-l finanţeze pe Gyenes. Atunci a apelat la Marcel Butuza, proprietarul echipe Vectra Racing din Braşov, şi, totodată, participant şi el la Dakar, inclusiv anul acesta. „L-am sunat pe Marcel Butuza şi răspunsul a fost pozitiv, iar din 2009 este legitimat la Vectra Racing. Acolo are parte de cele mai bune condiţii şi poate face performanţă“, spune cel care l-a lansat în lumea motorsportului.

Mani, alături de managerul său, la finalul Raliului Marocului

Anul acesta, câştigarea probei de maraton şi clasarea pe locul 18 în clasamentul general l-au transformat într-un erou. Revenit în oraşul natal, a fost primit cu mare fast de autorităţile locale şi de apropiaţi. „A fost extrem de obositor pentru că am avut etape de legătură foarte lungi. Am mers aproape în fiecare zi sute de kilometri până la startul pe proba specială, dar a meritat. Este cea mai călduroasă primire pe care am avut-o în viaţa mea şi le mulţumesc colegilor“, a spus sportivul la revenirea în ţară. Acum, Emanuel Gyenes munceşte ca şi consultant de vânzări la dealerul de piese de schimb Autonet, care mizează pe imaginea sa.

La 26 de ani, Mani a crescut mare, este celebru, şi are o dorinţă arzătoare: să participe la o ediţie întreagă a Campionatului Mondial de Rally-Raid. „Până acum am participat doar la câte o etapă, ceea ce e foarte puţin“, spune tânărul.

Szilveszter păstrează la loc de cinste măştile românilor participanţi la Dakar

Palmaresul selectiv

Internaţional
Locul 1 Red Bull Romaniacs clasa Expert Team (2005, 2006)
Locul 9 la debutanți, Raliul Dakar (2007)
Locul 2 clasa 450 cmc Dakar Series Central Europe Rally (2008)
Victorie de etapă specială în Raliul Faraonilor (2008)
Locul 2 clasa Expert Single Red Bull Romaniacs (2009)
Locul 1 la clasa Producție a Raliului Marocului, (2009)
Câştigător al probei de maraton, Raliul Dakar (2011)

Intern

Campion al României la Enduro (2005, 2007, 2008, 2010)
Campion al României la Endurocross (2006, 2009, 2010)