"Singurul avantaj al Romaniei e ca aveti forta de munca ieftina"
0- spune directorul general al Automobile Dacia, Christian Esteve
Christian Esteve este francezul care a negociat intrarea Dacia in curtea Renault. De o jumatate de an este director plin la "Dacia, Groupe Renault". Are 54 de ani, a lucrat in diplomatie, apoi intr-o banca, de unde, in 1984, a ajuns la Renault, mai intai in divizia financiara. De Romania isi aminteste din copilarie, cand, in Alger fiind, i se parea fascinant ca poate asculta de la un indepartat Radio Bucuresti o limba familiara. Nu a condus R12 (parintele Dacia 1300), dar, de cand este la Dacia, spune ca a incercat toate modelele produse la Colibasi. Inclusiv Solenza. - Cum ati ales acest nume, "Solenza"? - Lucrurile s-au petrecut cam asa: exista calculatoare care contin numele inregistrate de Renault in lume; faci o cercetare si spui - as vrea un nume feminin, care sa se termine in a, cu cel putin trei silabe - pentru ca aveam "Supernova" - sa aiba consonanta un pic latina... si calculatorul gaseste 12-15 nume; faci un grup de lucru in care aduci romani si intrebi "ce va spune numele asta?" In final, s-au ales trei nume, cu care ne-am dus la "Comitetul de denumire" al Renault de la Paris, care au ales, ca la un premiu literar. Mie Solenza mi-a placut cel mai mult, pentru ca are tinerete, e feminin, iar in constiinta romanilor, masina ramane de genul feminin. Cand m-am intors, unii au strambat din nas, dar le-am raspuns, "Solenza e prenumele, numele e Dacia". - Eu am o Dacie dinainte de '80; usile se inchid foarte usor, nu s-a pus problema sa ploua inauntru. La Nova, dar si la Supernova, au aparut probleme neasteptate... - Cu Solenza nu am facut o masina noua, am facut o... masina. In principiu, nu mai ploua in masina, poti asculta un radio in masina (am refacut sonorizarea), "aerul conditionat" baga aer rece si "caldura" aer cald, ceea ce e o premiera pentru Dacia. Nu vreau sa denigrez ce facea Dacia inainte, pentru ca la mijloacele pe care le aveau... Dar cand am preluat Nova, nu era nici o piesa "numerizata", care sa se faca pe calculator; la montaj, o aduceai din ciocan sa se potriveasca. Astazi, s-a terminat cu asa ceva. Un alt exemplu: in 1999, PPM, un indicator pe care il folosim in domeniu, arata ca, la un milion de piese primite de la furnizorii nostri, 50.000 erau proaste. E ca si cum am zice ca, la o suta de aterizari, cinci sunt ratate. Stiti cat e acum PPM-ul? - 300. De la 50.000 s-a ajuns la 300 in doi ani si jumatate! - In aceste conditii stricte, cat din productie va mai fi realizata in tara? - Astazi avem aproape 60% din furnizori integrati in Romania. Dar nu in asemenea termeni se pune problema. Eu, ca patron, am tot interesul ca 100% din masina sa fie fabricata la Pitesti, cat mai aproape de linia de asamblare. As avea astfel costuri de logistica mai mici, costuri de cumparare in valuta mai mici, o multime de costuri mai mici. Dar pe cei care fabrica circuite electronice cel mai putin scumpe i-am gasit la Hong Kong. Ce ati dori sa fac? Suntem intr-o economie deschisa, unde Romania nu mai exista, Franta nu mai exista, singurul arbitru este pretul. Deci adevarata problema nu e "cum integram Dacia?", ci "cum faceti voi romanii, industria, autoritatile pentru a face ca tara voastra sa fie din ce in ce mai competitiva". O sa dau un exemplu poate prea simplist: daca vama se inchide la patru si jumatate, inseamna ca Romania este mai putin competitiva. - Cum vedeti uzina Dacia in viitorul apropiat, sa zicem ca numar de angajati? - Cred ca vom avea multi ani de-acum incolo, cinci-sapte ani, un numar de angajati mult mai mare decat o uzina de automobile normala. Pentru ca, iarasi, aici se ridica o falsa problema: sunt intrebat "cand veti investi in tehnologie moderna?" dar, stati putin: eu nu am venit aici pentru a investi in tehnologie moderna. Marele avantaj, singurul avantaj, adevaratul avantaj este ca aveti o mana de lucru ieftina. (s.n.) De ce as vrea sa transform un roman intr-un robot? Am zis mereu ca prefer sa am 30 de romani care transporta piese cu caruciorul, decat un bun transportor care ma costa 3-4 milioane de euro. Ati vrea sa produc someri? - Dar, in definitiv, sunteti un capitalist... - Tocmai pentru ca sunt un capitalist, un bun transportor ma costa mai mult decat 30 de romani. Nu sunt singurul care gandeste asa... Multe uzine de automobile, chiar japoneze, au redescoperit ca omul este mult mai fiabil decat masina. - Si totusi, care va fi numarul de angajati? (In prezent este 16.500 - n.n.) - Nu stiu... cred ca, atat timp cat vom avea o mana de lucru competitiva, Dacia va ramane cu procese in principal manuale. Astazi, mana de lucru este competitiva, dar, daca ni se creeaza costuri din atatea lucruri, cum ar fi acum Codul Muncii, legat de flexibilitatea fortei de munca, o sa incepem sa ne punem intrebari, sa regandim in sensul "masini sau oameni". Atentie!