In palmalui Iisus
0* In Valea Kidron, intre muntele Maslinilor si zidul Ierusalimului sunt puzderie de morminte evreiesti. Aici, spun textele sfinte, va avea loc Judecata de Apoi, care va dura cam 15 minute - cat
* In Valea Kidron, intre muntele Maslinilor si zidul Ierusalimului sunt puzderie de morminte evreiesti. Aici, spun textele sfinte, va avea loc Judecata de Apoi, care va dura cam 15 minute - cat intonarea unui anume psalm al lui David. Oameni practici, evreii au vrut sa isi asigure un loc mai central, ca sa fie judecati in prima urgenta. * Spre Valea Kidron priveste din zidul Ierusalimului poarta dubla, oarba, pe care Iisus a intrat pentru prima data in oras, la 12 ani - Poarta de Aur. A opta poarta a Ierusalimului, zidita. Ea se va deschide doar pentru ca Iisus sa paseasca din nou printre noi, cei ce ne vom gudura fiecare cu tigva la subsuoara. n N-as fi banuit vreodata ca exista o legatura, alta decat cea omofonica, intre ghena si Gheena. Pe o alta latura a Ierusalimului, cea a vechiului templu al lui Solomon, se casca o rapa adanca si pietroasa. Aici se aruncau, acum mii de ani, gunoaiele de la Templu. Din cauza caldurii, resturile organice intrau in fermentatie si se aprindeau, aruncand spre zidul orasului limbi de flacari sulfuroase si trambe de abur fetid. Acest loc, Valea Gheena, l-a ales Iisus pentru a zugravi Iadul celor ce-l ascultau. "Flacarile Gheenei" sugereaza fals un chin totusi sacru, focul poarta semnificatia puritatii, asa ca Infernul poate parea multora asemenea unui gulag, in care fiecaruia din noi i se ofera mort, cand nu mai e nimic de pierdut, luxul moral de a suferi. Or, Iisus a situat foarte exact Iadul sub semnul deseului organic, al gropii cu cacat in care zatul omenirii va sa se sufoce vesnic in putoarea propriilor dejectii. n Pe Via Dolorosa, drumul caznelor sale, Iisus se poticneste de mai multe ori sub greutatea crucii. Ca sa fie mai greu de purtat, lemnul crucii fusese tinut in Scaldatoarea Oilor, sa se ingreuieze de apa. Lipsita de sprijin omenesc, palma insangerata a Mantuitorului s-a sprijinit de zidul Cetatii Sfinte. De locul acela s-au lipit in doua mii de ani palmele a miliarde de oameni, din toate natiile, credinciosi, cretini, hoti, curve, copii, ucigasi, popi, turisti. Dornici, pentru o clipa, sa se infioare de caldura pietrei innegrite, sa se inchipuie iisusi chinuiti de suferinte pe langa care cele ale Nazarineanului sunt fleac. Fiecare se simte Iisus in fata soacrei, a sefilor, a colegilor, a tuturor celorlalti, a lumii si vietii. El este cel cinstit, cel muncitor, cel bun, cel drept, el este sacrificatul pentru binele public, el este miliardarul crucificat de fisc, sotul nevoit sa satisfaca 5-6 amante, ucigasul care intampina greutati in munca. Pusi unul peste altul, toti cei care si-au potrivit falangele pe zid de-a lungul veacurilor fac cam un kilometru cub de materie vie. Atingerea palmelor lor a sapat in piatra o adancitura cam de 3 centimetri.